کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه در صنعت خودرو علاوه بر اینکه یک برنامه مدون وجود ندارد، سیاستها در دولتهای مختلف تغییر پیدا میکند که از مهمترین آفات این صنعت میباشد، گفت: بهجای وعده دادن به مردم، برنامه مشخصی برای صنعت خودرو باید نوشته شود. به گزارش مناقصهمزایده، امرا… امینی؛ درباره اظهارات عباس علیآبادی؛ وزیر […]
کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه در صنعت خودرو علاوه بر اینکه یک برنامه مدون وجود ندارد، سیاستها در دولتهای مختلف تغییر پیدا میکند که از مهمترین آفات این صنعت میباشد، گفت: بهجای وعده دادن به مردم، برنامه مشخصی برای صنعت خودرو باید نوشته شود. به گزارش مناقصهمزایده، امرا… امینی؛ درباره اظهارات عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در روزهای اخیر مبنی بر اینکه مردم برای خرید خودرو صبور باشند، گفت: سالهاست که از مردم درخواست صبوری دارند. مگر قرار است چه تحولاتی رخ دهد که مردم باید صبر کنند؟ ما به جای اینکه صبر کنیم، باید یک برنامه مشخصی برای صنعت خودرو داشته باشیم و بدانیم قرار است چه اتفاقی رخ دهد. وی افزود: در صنعت خودروی کشور ما، پتانسیلهای وسیعی وجود دارد که باید از آنها استفاده شود. ما نیروی انسانی قابلتوجهی در این صنعت داریم اما متأسفانه برنامهای برای خودروساز شدن واقعی نداریم. نکته دیگری که وجود دارد، شرایط خاصی مانند تورم و نرخ ارز است که روی صنعت خودرو و این صبری که آقای وزیر درخواست دارند، تأثیر میگذارد. این کارشناس خودرو، ادامه داد: بهنظر من بهجای وعده دادن به مردم، برنامه مشخصی برای این صنعت در نظر گرفته شود که چالشها را برطرف کند. ما در دهه ۷۰ میخواستیم خودروساز شویم، الان بزرگترین آرزوی ما این است که خودروی دستدوم خارجی وارد کنیم. این موضوع جای تأسف دارد. امینی؛ در رابطه با مسائل صنعت خودرو، گفت: یکی از مسائل مهم در صنعت خودرو، تیراژ پایین است. باید مدیریت وجود داشته باشد که هزینههای تولید را کاهش دهد. اگر در مدیریت و اعضای هیئت مدیره و بازشناسی پتانسیلهای داخلی تجدید ساختار شود، مردم امیدوار میشوند. امینی؛ در ادامه درباره تاریخ خودروسازی در ایران، اظهار کرد: صنعت خودروی ایران یک تاریخ ۶۰ الی ۷۰ ساله دارد. ما در دهه ۳۰ خودروسازی را شروع کردیم ولی متأسفانه چون یک برنامه مدون وجود نداشت و سیاست دولتها تغییر پیدا کرد که یکی از آفتهای صنعت خودرو است، باعث شد که ما به این مرحله برسیم که وزیر صمت از مردم درخواست صبوری داشته باشد. صبر، نیاز به داشتن یک منطق و برنامه دارد. صنعت باید در یک فضای باز حرکت کند. بتوانیم تکنولوژی را وارد کنیم و از پتانسیلها استفاده کنیم و یک سیاست بلندمدت وجود داشته باشد. امینی؛ درباره اظهارنظر یکی از اعضای انجمنهای قطعهسازی، مبنی بر اینکه زیانانباشته خودروسازها به ۱۵۰ هزار میلیارد تومن رسیده است، گفت: بحث قیمتگذاری و اینکه چرا قیمتگذاری میکنند، دو بحث جدا از هم هستند. شما وقتی خودرو را به صورت انحصاری تولید میکنید باعث میشود که خودروساز قیمت را افزایش دهد. پیشنهاد ما به انجمن صنایع خودرو این است که باید مجموعه شرایط درست شود. یعنی قیمتگذاری در کنار یک ساختار منسجم، استفاده از پتانسیلها، سیاست منسجم از سوی دولت و در کنار آن، قطعهسازان به وظایف خود عمل کنند. وی ادامه داد: به جای اینکه قطعهسازان فقط قطعه وارد کنند، باید به سراغ این برویم که سرمایه و تکنولوژی خارجی وارد کنیم و در کنار آن نیز واردات انجام دهیم. اینکه میگویند زیان انباشته داریم، به این دلیل است که هر شرکت خودروسازی ۱۲۰ الی ۱۵۰ شرکت مختلف تأسیس کرده است، این شرکتها و هیئتمدیرههایشان هزینه را بالا میبرند. امینی؛ درباره نگاه دولت به این صنعت، اظهار کرد: ما هرگز برای افزایش بهرهوری برنامهای نداشتیم. بهعنوان مثال ما یک میلیون خودرو با ۲۰ هزار نیرو تولید میکنیم در صورتی که کشورهای دیگر این تعداد خودرو را با ۱۰ هرار نیرو تولید میکنند. در نتیجه بهرهوری بیشتر و قیمت کمتری نسبت به ما دارند. دولتها هیچ زمان در صنعت خودرو به دنبال علت نبودند و این به دلیل سیاستهای نادرست است. به صنعت خودرو، بهعنوان یک صنعت استراتژیک و مادر نگاه نکردند.در بحث واردات نیز به عوارض آن توجه میکنند و نگاه درآمدی دارند درصورتی که باید نگاه توسعهای داشته باشند. متأسفانه صنعت خودروسازی به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است. دولت باید استفاده از مدیران قوی و اقدامات درست را در دستور کار خود قرار دهد. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: ترکیه و عربستان، نسبت به ایران شرایط نامناسبی داشتند ولی در حالحاضر رشد کردهاند و عربستان در حال تولید خودروی برقی است. نکته دیگر این که بین دانشگاه و اساتید نیز ارتباطی وجود ندارد، از نظرات آنها استفاده نمیشود و خودشان تصمیم میگیرند.
دولتها برای اینکه نشان دهند تورم را کنترل کردهاند، معمولاً بهای خودرو را بسیار کمتر از قیمت تمامشده تعیین و ابلاغ میکردند. به گزارش پرشینخودرو، موتور خودرو فقط اتومبیل را به حرکت درنمیآورد؛ بلکه اقتصاد یک کشور را به جلو میراند. آمریکا، آلمان، چین، ژاپن و کرهجنوبی با درک نقش کلیدی صنعت خودروسازی در توسعه […]
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بزرگی دولت در ایران به شرکتهای خودروسازی نیز سرایت کرده است، اظهار داشت: به منظور کوچکسازی و چابکسازی دولت و شرکتهای خودروسازی لازم است مدیریت و مالکیت این صنعت به بخشخصوصی واقعی واگذار شود. به گزارش خبرخودرو، محمد نصیری؛ بیان اینکه مدیریت شرکتهای […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع عدم کارشناسی در بیشتر مسائل صنعت خودرو، هر روزه شاهد اتفاقات ناخوشایندی در این صنعت هستیم تا جایی که مصرفکنندگان روزبهروز با قواعد و قوانین جدیدی روبهرو میشوند و همین سبب آن شده بازار خودرو به محض آرام شدن با چالشهای مختلفی روبهرو شود و عملاً این وضعیت در […]
گروه خودرو- قیمتگذاری دستوری، عاملی که مدتهاست صنعت خودروسازی را آلوده خود کرده و عملاً این صنعت را در منجلاب زیاندهی فرو برده است. با توجه با سوبسیدهایی که دولت به خودروسازان در کنار قیمتگذاری دستوری ارائه میکند، اما همچنان خودروسازان دولتی هر روزه به زیان انباشته خود افزوده میکنند. با این حال که در […]
دیدگاه بسته شده است.