کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه در صنعت خودرو علاوه بر اینکه یک برنامه مدون وجود ندارد، سیاستها در دولتهای مختلف تغییر پیدا میکند که از مهمترین آفات این صنعت میباشد، گفت: بهجای وعده دادن به مردم، برنامه مشخصی برای صنعت خودرو باید نوشته شود. به گزارش مناقصهمزایده، امرا… امینی؛ درباره اظهارات عباس علیآبادی؛ وزیر […]
کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه در صنعت خودرو علاوه بر اینکه یک برنامه مدون وجود ندارد، سیاستها در دولتهای مختلف تغییر پیدا میکند که از مهمترین آفات این صنعت میباشد، گفت: بهجای وعده دادن به مردم، برنامه مشخصی برای صنعت خودرو باید نوشته شود. به گزارش مناقصهمزایده، امرا… امینی؛ درباره اظهارات عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در روزهای اخیر مبنی بر اینکه مردم برای خرید خودرو صبور باشند، گفت: سالهاست که از مردم درخواست صبوری دارند. مگر قرار است چه تحولاتی رخ دهد که مردم باید صبر کنند؟ ما به جای اینکه صبر کنیم، باید یک برنامه مشخصی برای صنعت خودرو داشته باشیم و بدانیم قرار است چه اتفاقی رخ دهد. وی افزود: در صنعت خودروی کشور ما، پتانسیلهای وسیعی وجود دارد که باید از آنها استفاده شود. ما نیروی انسانی قابلتوجهی در این صنعت داریم اما متأسفانه برنامهای برای خودروساز شدن واقعی نداریم. نکته دیگری که وجود دارد، شرایط خاصی مانند تورم و نرخ ارز است که روی صنعت خودرو و این صبری که آقای وزیر درخواست دارند، تأثیر میگذارد. این کارشناس خودرو، ادامه داد: بهنظر من بهجای وعده دادن به مردم، برنامه مشخصی برای این صنعت در نظر گرفته شود که چالشها را برطرف کند. ما در دهه ۷۰ میخواستیم خودروساز شویم، الان بزرگترین آرزوی ما این است که خودروی دستدوم خارجی وارد کنیم. این موضوع جای تأسف دارد. امینی؛ در رابطه با مسائل صنعت خودرو، گفت: یکی از مسائل مهم در صنعت خودرو، تیراژ پایین است. باید مدیریت وجود داشته باشد که هزینههای تولید را کاهش دهد. اگر در مدیریت و اعضای هیئت مدیره و بازشناسی پتانسیلهای داخلی تجدید ساختار شود، مردم امیدوار میشوند. امینی؛ در ادامه درباره تاریخ خودروسازی در ایران، اظهار کرد: صنعت خودروی ایران یک تاریخ ۶۰ الی ۷۰ ساله دارد. ما در دهه ۳۰ خودروسازی را شروع کردیم ولی متأسفانه چون یک برنامه مدون وجود نداشت و سیاست دولتها تغییر پیدا کرد که یکی از آفتهای صنعت خودرو است، باعث شد که ما به این مرحله برسیم که وزیر صمت از مردم درخواست صبوری داشته باشد. صبر، نیاز به داشتن یک منطق و برنامه دارد. صنعت باید در یک فضای باز حرکت کند. بتوانیم تکنولوژی را وارد کنیم و از پتانسیلها استفاده کنیم و یک سیاست بلندمدت وجود داشته باشد. امینی؛ درباره اظهارنظر یکی از اعضای انجمنهای قطعهسازی، مبنی بر اینکه زیانانباشته خودروسازها به ۱۵۰ هزار میلیارد تومن رسیده است، گفت: بحث قیمتگذاری و اینکه چرا قیمتگذاری میکنند، دو بحث جدا از هم هستند. شما وقتی خودرو را به صورت انحصاری تولید میکنید باعث میشود که خودروساز قیمت را افزایش دهد. پیشنهاد ما به انجمن صنایع خودرو این است که باید مجموعه شرایط درست شود. یعنی قیمتگذاری در کنار یک ساختار منسجم، استفاده از پتانسیلها، سیاست منسجم از سوی دولت و در کنار آن، قطعهسازان به وظایف خود عمل کنند. وی ادامه داد: به جای اینکه قطعهسازان فقط قطعه وارد کنند، باید به سراغ این برویم که سرمایه و تکنولوژی خارجی وارد کنیم و در کنار آن نیز واردات انجام دهیم. اینکه میگویند زیان انباشته داریم، به این دلیل است که هر شرکت خودروسازی ۱۲۰ الی ۱۵۰ شرکت مختلف تأسیس کرده است، این شرکتها و هیئتمدیرههایشان هزینه را بالا میبرند. امینی؛ درباره نگاه دولت به این صنعت، اظهار کرد: ما هرگز برای افزایش بهرهوری برنامهای نداشتیم. بهعنوان مثال ما یک میلیون خودرو با ۲۰ هزار نیرو تولید میکنیم در صورتی که کشورهای دیگر این تعداد خودرو را با ۱۰ هرار نیرو تولید میکنند. در نتیجه بهرهوری بیشتر و قیمت کمتری نسبت به ما دارند. دولتها هیچ زمان در صنعت خودرو به دنبال علت نبودند و این به دلیل سیاستهای نادرست است. به صنعت خودرو، بهعنوان یک صنعت استراتژیک و مادر نگاه نکردند.در بحث واردات نیز به عوارض آن توجه میکنند و نگاه درآمدی دارند درصورتی که باید نگاه توسعهای داشته باشند. متأسفانه صنعت خودروسازی به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است. دولت باید استفاده از مدیران قوی و اقدامات درست را در دستور کار خود قرار دهد. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: ترکیه و عربستان، نسبت به ایران شرایط نامناسبی داشتند ولی در حالحاضر رشد کردهاند و عربستان در حال تولید خودروی برقی است. نکته دیگر این که بین دانشگاه و اساتید نیز ارتباطی وجود ندارد، از نظرات آنها استفاده نمیشود و خودشان تصمیم میگیرند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی، اعلام کرد: لازم است سند چشمانداز ۲۰ساله در بخش خودرو با تأکید بر عملیاتی بودن، ضرورت در نظر گرفتن ابزارهای نظارت بر حُسن اجرا، مکلف شدن دولت به اجرای آن و البته در نظر گرفتن خسارت در صورت عدم اجرای تکالیف، تدوین و اجرا شود. به گزارش مناقصهمزایده، آرش محبینژاد؛ […]
اولین گردهمایی درخصوص خودروهای برقی، با عنوان آیندهفروشی در جاده مخصوص در محل اندیشکده خودرو برای نخستین بار در کشور با حضور مدیران گروه بهمن، گروه صنعتی ایرانخودرو، شرکت ایپکو، گروه خودروسازی سایپا، شرکت خدمات شارژ مپنا، گروه ماموت، شورایرقابت، وزارت صمت و اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش مناقصهمزایده، در این گردهمایی تحولات جهانی […]
گروه خودرو- بحث قیمتگذاری دستوری خودروهای تولید داخل توسط دو خودروساز بزرگ کشور و انتصابات دولتی، همیشه طی چند سال اخیر محل بحث کارشناسی بوده است. به شکلی که هر مدیری که برای این دو خودروسازی منصوب میگردد، شاید از آن پتانسیل مطلوب برای اداره آنها بهرهمند نباشند، یا شاید هم دلایل دیگری در میان […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه صنعت خودروسازی کشور همواره با موارد گوناگونی از مشکلات در حال دستوپنجه نرم کردن است که روزبهروز هم این موارد افزایش پیدا میکند بهطوری که در بازهای از زمان هم راهحلی برای خروج این صنعت بزرگ کشور از مشکلات وجود نداشته باشد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، میلاد […]
دیدگاه بسته شده است.