کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه در صنعت خودرو علاوه بر اینکه یک برنامه مدون وجود ندارد، سیاستها در دولتهای مختلف تغییر پیدا میکند که از مهمترین آفات این صنعت میباشد، گفت: بهجای وعده دادن به مردم، برنامه مشخصی برای صنعت خودرو باید نوشته شود. به گزارش مناقصهمزایده، امرا… امینی؛ درباره اظهارات عباس علیآبادی؛ وزیر […]
کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه در صنعت خودرو علاوه بر اینکه یک برنامه مدون وجود ندارد، سیاستها در دولتهای مختلف تغییر پیدا میکند که از مهمترین آفات این صنعت میباشد، گفت: بهجای وعده دادن به مردم، برنامه مشخصی برای صنعت خودرو باید نوشته شود. به گزارش مناقصهمزایده، امرا… امینی؛ درباره اظهارات عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در روزهای اخیر مبنی بر اینکه مردم برای خرید خودرو صبور باشند، گفت: سالهاست که از مردم درخواست صبوری دارند. مگر قرار است چه تحولاتی رخ دهد که مردم باید صبر کنند؟ ما به جای اینکه صبر کنیم، باید یک برنامه مشخصی برای صنعت خودرو داشته باشیم و بدانیم قرار است چه اتفاقی رخ دهد. وی افزود: در صنعت خودروی کشور ما، پتانسیلهای وسیعی وجود دارد که باید از آنها استفاده شود. ما نیروی انسانی قابلتوجهی در این صنعت داریم اما متأسفانه برنامهای برای خودروساز شدن واقعی نداریم. نکته دیگری که وجود دارد، شرایط خاصی مانند تورم و نرخ ارز است که روی صنعت خودرو و این صبری که آقای وزیر درخواست دارند، تأثیر میگذارد. این کارشناس خودرو، ادامه داد: بهنظر من بهجای وعده دادن به مردم، برنامه مشخصی برای این صنعت در نظر گرفته شود که چالشها را برطرف کند. ما در دهه ۷۰ میخواستیم خودروساز شویم، الان بزرگترین آرزوی ما این است که خودروی دستدوم خارجی وارد کنیم. این موضوع جای تأسف دارد. امینی؛ در رابطه با مسائل صنعت خودرو، گفت: یکی از مسائل مهم در صنعت خودرو، تیراژ پایین است. باید مدیریت وجود داشته باشد که هزینههای تولید را کاهش دهد. اگر در مدیریت و اعضای هیئت مدیره و بازشناسی پتانسیلهای داخلی تجدید ساختار شود، مردم امیدوار میشوند. امینی؛ در ادامه درباره تاریخ خودروسازی در ایران، اظهار کرد: صنعت خودروی ایران یک تاریخ ۶۰ الی ۷۰ ساله دارد. ما در دهه ۳۰ خودروسازی را شروع کردیم ولی متأسفانه چون یک برنامه مدون وجود نداشت و سیاست دولتها تغییر پیدا کرد که یکی از آفتهای صنعت خودرو است، باعث شد که ما به این مرحله برسیم که وزیر صمت از مردم درخواست صبوری داشته باشد. صبر، نیاز به داشتن یک منطق و برنامه دارد. صنعت باید در یک فضای باز حرکت کند. بتوانیم تکنولوژی را وارد کنیم و از پتانسیلها استفاده کنیم و یک سیاست بلندمدت وجود داشته باشد. امینی؛ درباره اظهارنظر یکی از اعضای انجمنهای قطعهسازی، مبنی بر اینکه زیانانباشته خودروسازها به ۱۵۰ هزار میلیارد تومن رسیده است، گفت: بحث قیمتگذاری و اینکه چرا قیمتگذاری میکنند، دو بحث جدا از هم هستند. شما وقتی خودرو را به صورت انحصاری تولید میکنید باعث میشود که خودروساز قیمت را افزایش دهد. پیشنهاد ما به انجمن صنایع خودرو این است که باید مجموعه شرایط درست شود. یعنی قیمتگذاری در کنار یک ساختار منسجم، استفاده از پتانسیلها، سیاست منسجم از سوی دولت و در کنار آن، قطعهسازان به وظایف خود عمل کنند. وی ادامه داد: به جای اینکه قطعهسازان فقط قطعه وارد کنند، باید به سراغ این برویم که سرمایه و تکنولوژی خارجی وارد کنیم و در کنار آن نیز واردات انجام دهیم. اینکه میگویند زیان انباشته داریم، به این دلیل است که هر شرکت خودروسازی ۱۲۰ الی ۱۵۰ شرکت مختلف تأسیس کرده است، این شرکتها و هیئتمدیرههایشان هزینه را بالا میبرند. امینی؛ درباره نگاه دولت به این صنعت، اظهار کرد: ما هرگز برای افزایش بهرهوری برنامهای نداشتیم. بهعنوان مثال ما یک میلیون خودرو با ۲۰ هزار نیرو تولید میکنیم در صورتی که کشورهای دیگر این تعداد خودرو را با ۱۰ هرار نیرو تولید میکنند. در نتیجه بهرهوری بیشتر و قیمت کمتری نسبت به ما دارند. دولتها هیچ زمان در صنعت خودرو به دنبال علت نبودند و این به دلیل سیاستهای نادرست است. به صنعت خودرو، بهعنوان یک صنعت استراتژیک و مادر نگاه نکردند.در بحث واردات نیز به عوارض آن توجه میکنند و نگاه درآمدی دارند درصورتی که باید نگاه توسعهای داشته باشند. متأسفانه صنعت خودروسازی به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است. دولت باید استفاده از مدیران قوی و اقدامات درست را در دستور کار خود قرار دهد. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: ترکیه و عربستان، نسبت به ایران شرایط نامناسبی داشتند ولی در حالحاضر رشد کردهاند و عربستان در حال تولید خودروی برقی است. نکته دیگر این که بین دانشگاه و اساتید نیز ارتباطی وجود ندارد، از نظرات آنها استفاده نمیشود و خودشان تصمیم میگیرند.
استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، گفت: چینیها نسبت به این حقیقت آگاه هستند که برای رقابتپذیری باید با جهان ارتباط داشته باشند و همین ترتیب روابط خود را با آمریکا و آلمان حفظ کردهاند. توسعه صنعت خودرو بدون ارتباطات جهانی امکانپذیر نیست. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسین کاکایی؛ افزود: اگر تحریمهایی که به صنعت خودروی […]
گروه خودرو- یک کارشناس صنعت خودروی کشور، ضمن تأکید بر اینکه وزیر جدید صمت در کارنامه فعالیت خود در شرکت بزرگ تحقیقاتی رزومه قابل قبولی دارد، گفت: امیدواریم وزیر جدید بتواند بساط قیمتگذاری دستوری و دخالت شورایرقابت در نرخگذاری را برای همیشه برچیند. به گزارش مناقصهمزایده، حسن کریمیسنجری؛ با اشاره به اینکه باید توجه داشت […]
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، توسعه صنعت خودرو را در گروی ثبات مدیریتها و تدوین برنامههای راهبردی دانست. کیوان مرادیان؛ در گفتوگو با خبرخودرو، با بیان اینکه عوامل متعددی مانع تحول صنعت خودرو در سالهای اخیر شده است، عنوان کرد: نرخ ارز بهعنوان یکی از عوامل مؤثر در صنعت خودرو هزینههای تحقیق و توسعه، […]
یک عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو، ضمن تأکید بر اینکه در صنعت خودروی ایران، یارانه سیاه از جیب مردم به خود مردم پرداخت میشود که در هیچ کجای دنیا هم مرسوم نیست و بالعکس یارانه به تولید تعلق میگیرد، معتقد است که مهار تورم و رشد تولید، جایی میتواند محقق شود که […]
دیدگاه بسته شده است.