رئیس کل بانک‌مرکزی

نرخ ارز را غیردستوری کنترل می‌کنیم

معصومه براتی- مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور که مربوط به تأمین مالی ۱۰۰ میلیون یورویی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس است، دیروز (یکشنبه) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با حضور رئیس کل بانک‌مرکزی، مدیران شبکه بانکی و جمعی از فعالان اقتصادی آغاز شد. رئیس کل بانک‌مرکزی، ضمن اعلام اینکه […]

معصومه براتی- مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور که مربوط به تأمین مالی ۱۰۰ میلیون یورویی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس است، دیروز (یکشنبه) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با حضور رئیس کل بانک‌مرکزی، مدیران شبکه بانکی و جمعی از فعالان اقتصادی آغاز شد. رئیس کل بانک‌مرکزی، ضمن اعلام اینکه پول‌های ایران به هیچ عنوان مسدود نیست و روند ورود شش میلیارد دلار ایران در قطر در حال انجام است، گفت: نرخ ارز را غیردستوری کنترل می‌کنیم و مرکز مبادله باید مرجع اصلی نرخ ارز در کشور شود. از سوی دیگر ارزهای محلی جایگزین دلار و یورو می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا فرزین؛ در حاشیه مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور که مرکز مبادله ارز و طلا برگزار شد، در پاسخ به بلوکه شدن شش میلیارد دلار از پول‌های ایران در قطر، تصریح کرد: پول‌های ایران به هیچ عنوان مسدود نیست و وضعیت و روند ورود شش میلیارد دلار به کشور کاملاً عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم. وی درباره جزئیات برنامه این بانک برای ورود طلا و سکه به مرکز مبادله ایران، گفت: بازار طلا بسیار بزرگ است؛ ما به دنبال این هستیم تا ابزاری که برای ارز تعریف کردیم برای طلا هم تعریف کنیم. چون طبق قانون خرید و فروش طلا هم با بانک‌مرکزی است و مقررات آن را این بانک تعیین می‌کند. اما اگر بخواهیم اوراق برای طلا تعریف کنیم باید با سازمان بورس هم هماهنگی‌هایی انجام دهیم. هم‌اکنون در حال مذاکره هستیم. رئیس کل بانک‌مرکزی، درباره ورود سکه به مرکز مبادله، گفت: اگر بخواهیم سکه را از طریق مرکز مبادله عرضه کنیم حتماً به صورت عمده این کار را خواهیم کرد تا صرافی‌‌ها بخرند و بفروشند؛ خرده‌فروشی طلا و سکه در مرکز مبادله نخواهیم داشت، اگر بخواهیم از طریق طلا سیاست‌های پولی را تعیین کنیم حتماً به صورت عمده‌فروشی از مرکز مبادله خواهد بود. فرزین؛ درباره وضعیت پول‌های آزاد شده ایران در قطر، گفت: این پول‌‌ها هیچ مشکلی ندارد و روند عادی است و ما هم مشکلی برای دریافت آن نداریم.

بانک ملی موظف به پرداخت سپرده مشتریان مؤسسه نور است

فرزین؛ با بیان اینکه در ابتدای سال تعهدی پیرامون سه مؤسسه ناتراز داده‌ایم، اعلام کرد: یکی از آن‌‌ها مؤسسه توسعه بود که منحل شد و دومی مؤسسه نور بود. در این راستا بخشی از دارایی‌های نقدشونده مؤسسه نور به بانک ملی منتقل شد. وی افزود: هم‌اکنون ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده در مؤسسه نور داریم و کل این سپرده به بانک ملی منتقل شده است؛ این بانک موظف است در صورت درخواست افراد، سپرده آنان را بپردازد و مابه‌ازای آن ۲۵۰ شعبه مؤسسه نور به بانک ملی داده شده است. همچنین دارایی قانونی مؤسسه در بانک‌مرکزی را به بانک ملی داده‌ایم.

ناترازی نور به بانک ملی منتقل نشد

وی درباره حواشی اخیر درخصوص انتقال مؤسسه نور به بانک ملی، گفت: ابتدای سال تعهدی درباره تعیین تکلیف سه مؤسسه داده بودیم که یکی از آن‌ها مؤسسه توسعه بود که منحل شد و دومی مؤسسه نور بود؛ الان بخشی از دارایی‌های نقد شونده نور به بانک ملی منتقل شده است. فرزین؛ افزود: در مؤسسه نور ۳۳۰ هزار میلیارد ریال سپرده داریم که عیناً به بانک ملی منتقل شد، ضمن آنکه ۲۵۰ شعبه مؤسسه نور را به بانک ملی دادیم؛ برخی از دارایی‌های نقد شونده نور مانند سپرده قانونی نزد بانک‌مرکزی که حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان بود را به بانک ملی دادیم. مابه‌التفاوت این رقم تا ۳۳ هزار میلیارد تومان را به صورت خط اعتباری دادیم، بنابراین هیچ ناترازی به بانک ملی منتقل نشده است. رئیس کل بانک‌مرکزی، تأکید کرد: بخشی از دارایی‌های مؤسسه نور نزد بانک‌مرکزی نگه داشته شده تا احکام دادگاه مشخص شود؛ می‌خواهیم مطالبات خودمان از سهامداران را از طریق دارایی‌های این مؤسسه نقد کنیم. فرزین؛ درباره اینکه کل تعهدات مؤسسه نور چقدر است؟ گفت: این مؤسسه ۴۷ هزار میلیارد تومان اضافه‌برداشت دارد. البته دارایی‌هایی هم دارد که منتظر هستیم تا احکام دادگاه را برای نقد شدن آن‌ها دریافت کنیم. وی درباره گمانه‌زنی‌‌ها درخصوص افزایش قیمت دلار تا پایان سال، گفت: ارقامی که در گمانه‌زنی‌‌ها گفته می‌شود واقعی نیست و به آن‌ها توجه نکنید. رئیس کل بانک‌مرکزی، درباره اینکه سیاست‌های ارزی این بانک در بلندمدت خطرآفرین نیست و احتمال بروز اتفاقات مشابه در دولت‌های قبل وجود ندارد؟ اعلام کرد: سیاستی که ما اجرا می‌کنیم، سیاستی است که منجر به تثبیت شده است.

ابزار اصلی برای پیشبرد اهداف ارزی کشور، مرکز مبادله است

وی همچنین در سخنرانی خود در مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور، گفت: این اولین‌بار است که در ایران اوراق مرابحه ارزی عرضه می‌شود و انشاا… این روند برای تأمین مالی تولید و رشد اقتصادی ادامه خواهد داشت. وی افزود: از ابتدا اعلام کردیم سیاست ما برای اقتصاد، سیاست تثبیت است که مبنای نظری دارد و در سه بخش ارز، پول و بودجه تعریف می‌شود. ابزار اصلی ما برای پیشبرد اهداف ارزی کشور، مرکز مبادله است که به‌زودی آثار مثبت و فزاینده این مرکز را در اقتصاد ایران خواهید دید.

در تأمین درهم مشکلی نداریم

فرزین؛ اظهار کرد: ابزار سوآپ را شروع کردیم و اگر امروز می‌بینید که در تأمین درهم مشکلی نداریم و حتی عرضه بیشتر از تقاضاست به‌دلیل سوآپ است. ابزار بعدی، فوروارد یا سَلَف است تا نرخ ارز را برای مدتی معین ثبات ببخشیم تا پوشش ریسک برای بازرگانان ایجاد شود.

ریسک نوسانات نرخ ارز را با ابزارهای ارزی پوشش می‌دهیم

رئیس کل بانک‌مرکزی، گفت: از صندوق تثبیت نیز برای پوشش بیمه‌ای استفاده خواهیم کرد. پیش‌ از این حساب ذخیره ارزی را داشتیم تا تثبیت بودجه دولت ایجاد شود اما اکنون با صندوق تثبیت ریسک‌های آتی نرخ ارز را برای بخش‌خصوصی پوشش خواهیم داد. به بیان ساده ریسک نوسانات نرخ ارز را با ابزارهای ارزی پوشش خواهیم داد.

ارزهای محلی جایگزین دلار و یورو می‌شوند

وی تأکید کرد: ارزهای محلی را جایگزین دلار و یورو خواهیم کرد که نمونه آن ارز اربعین بود و رضایت بالای مردم را به همراه داشت. در این میان به دنبال جایگزینی ارزهای محلی در تعامل با همسایگان از جمله عراق، ترکیه و سوریه هستیم. فرزین؛ با بیان اینکه اگرچه سخت است اما کم‌کم باید به سمتی حرکت کنیم که مرکز مبادله مرجع اصلی نرخ ارز در کشور شود، گفت: به بازار طلا نیز باید توجه کنیم، چرا که در بازار ارز اثرگذار است و سایر کشور‌ها نیز مثل روسیه این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند.

نرخ ارز را غیردستوری کنترل می‌کنیم

رئیس کل بانک‌مرکزی، گفت: خزندگی نرخ ارز در مقاطعی به تجار، فعالان اقتصادی و مردم آسیب می‌زند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم با استفاده از نهادسازی و ابزارسازی و نه دستور، نرخ ارز را کنترل کنیم. به گفته این مقام مسئول، انتظارات تورمی نیز در نوسانات نرخ ارز و بی‌ثباتی بسیار اثرگذار است که به لطف خدا اثر انتظارات تورمی با اقدامات دولت و بانک‌مرکزی کاهش پیدا کرده است. وی اعلام کرد که نرخ رشد نقدینگی به کانال ۲۶ درصد رسیده و به سمت هدف‌گذاری ۲۵ درصدی حرکت می‌کنیم.

جذابیت اوراق مرابحه ارزی برای ایرانیان خارج از کشور

رئیس کل بانک‌مرکزی، همچنین اوراق مرابحه ارزی را ابزار بسیار مهم و اثرگذاری عنوان و اظهار کرد: این اوراق برای ایرانیان خارج از کشور نیز با توجه به نرخ شش درصد یورویی سود آن بسیار جذاب است. هدف ما این است که سیاست‌های پولی با کنترل تورم، آسیبی به رشد نزند و تأمین مالی تولید به‌ قوت خود با ابزارهای جدید و غیرتورمی ادامه داشته باشد.

تورم صنعت صفر شد

وی تأکید کرد که تلاش می‌کنیم با تداوم ثبات اقتصادی به سمت کنترل تورم به نرخ‌های پایین حرکت کنیم و با اجرای سیاست تثبیت شاخص تورم تولیدکننده در آبان ماه به کمتر از یک و در بخش صنعت به صفر رسیده است که با تأخیر بر تورم مصرف‌کننده تأثیر خواهد گذاشت.

جزئیات عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور اعلام شد

علی سعیدی؛ مدیرعامل مرکز مبادله ایران نیز، در ادامه این مراسم، اظهار کرد: تمرکز مرکز مبادله مبتنی بر دو دارایی مهم یعنی ارز و طلاست که جمع کثیری از فعالان اقتصادی و مردم را دربرمی‌گیرد. وی افزود: مرجعیت رسمی در بازارهای ارز و طلا، تأمین نیازهای واقعی ارز، ایجاد بستری امن برای انجام معاملات فعالان اقتصادی و مردم، ایجاد بستر تأمین مالی ارزی، و مدیریت ریسک از طریق قراردادهای مشتقه از جمله مأموریت‌های مرکز مبادله است. به گفته سعیدی؛ هر اندازه حجم بازار غیررسمی را کم کرده و نیازهای مردم و تجار را در بازار رسمی تأمین کنیم، مرجعیت نرخ ارز و نرخ تعادلی در مرکز مبادله ایران متمرکز می‌شود. مدیرعامل مرکز مبادله ایران، گفت: تأمین مالی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس از طریق اوراق مرابحه ارزی اقدام بسیار مناسبی است و این مدل از تأمین مالی در مرکز مبادله ادامه خواهد داشت. وی اعلام کرد: سود اوراق مرابحه ارزی شش درصد سالانه و یورویی است و دو ماه آینده نیز ۱۰۰ میلیون یورو دیگر عرضه خواهد شد.

مسیر بازارهای غیررسمی نامعتبر را مسدود می‌کنیم

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا، ضمن تأکید بر اینکه براساس تمرکز فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا و با توجه به اینکه اطلاعات دارایی‌های مالی (ارز و طلا) اقتصاددانان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، در نتیجه مورد توجه سیاست‌گذاران است، گفت: مأموریت مرکز، مرجعیت رسمی قیمت ارز و طلا، ایجاد بستر انجام معاملات کلان و خرد، ایجاد بستر تأمین مالی ارزی نظام‌‍‌مند و مدیریت ریسک نرخ ارز است. وظیفه ما این است که نیازهای واقعی ارز را تأمین کرده و مسیر بازارهای غیررسمی نامعتبر را مسدود کنیم. وی ضمن اشاره به اینکه مرکز مذکور از خدمات بانک‌مرکزی و بانک کارگشایی در حوزه ارز و طلا بهره‌مند می‌شود، ابراز امیدواری کرد که همه نیازهای ارزی صنعت برطرف شود و در آینده قرارداد‌ها را مدیریت ریسک کنیم. مدیرعامل مرکز مبادله ایران اعلام کرد: در سال‌جاری تاکنون ۵۹۲ میلیون دلار و ۱۹۲ میلیون یورو (در مجموع ١٨۵ میلیون یورو) برای کالای اساسی تأمین کرده‌ایم.

اوراق مرابحه التهابی در بازار ایجاد نمی‌کند و تورم‌زا نیست

وی تأکید کرد: اوراق مرابحه ارزی مبتنی بر یورو است و سود‌ها و اصل مبلغ نیز به صورت یورو، بازپرداخت می‌شود و مصارف طبق برنامه‌ریزی خواهد بود و این اوراق التهابی در بازار ایجاد نمی‌کند. به گفته این مقام مسئول، ارزش هر اوراق ١٠٠٠ یورو و مجموع آن ١٠٠ میلیون یورو است. همچنین محدودیتی برای سرمایه‌گذار وجود ندارد و به هر میزان که نیاز است، می‌توان اقدام به خرید اوراق کرد. حداقل سهم برای ورود سرمایه‌گذار نیز ۱۰۰۰ ورقه است. در مرحله اول بانک ملت وظیفه پذیره نویسی را برعهده دارد و تاکنون همه ١٠٠ میلیون پذیرفته شده است.

اوراق مرابحه ارزی، فشار تأمین مالی در کشور را کاهش می‌دهد

به گزارش ایسنا، رضا دولت‌آبادی؛ مدیرعامل بانک ملت نیز، در این مراسم ضمن تأکید بر اینکه بانک‌ها با توجه به سیاست کنترل نقدینگی، به دنبال روش‌هایی جدید برای تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی هستند، اظهار کرد: عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی یکی از این روش‌هاست که در بخش اول ۱۰۰ میلیون یورو اوراق منتشر شده است؛ بانک ملت به‌ عنوان پذیره‌نویس، بازاریاب و دریافت کننده اوراق فعالیت و حمایت خواهد داشت. دولت‌آبادی؛ گفت: امروز شاهد بهره‌برداری از یک طرح جدید در تأمین مالی هستیم که فشار به بستر تأمین مالی کشور را کم می‌کند. با تأمین ارزی از طریق اوراق مرابحه محدودیت پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی کمتر خواهد شد و منابع ارزی به سمت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مولد هدایت می‌شود. به گفته وی، سرمایه‌گذاری پروژه بیدبلند خلیج‌فارس حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است و این تأمین مالی پیشرفت پروژه را جلو می‌اندازد. از این پروژه سالانه یک میلیارد دلار صادرات، ارزآوری و سودآوری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی خواهیم داشت. همچنین بیش‌ از ۹ هزار نفر اشتغالزایی از این پروژه ایجاد خواهد شد.