رئیس سازمان هواپیمایی کشور خبر داد

بخش هوایی نیازمند ۵۵۰ فروند هواپیما

محمد قره‌داغلی -رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با بیان اینکه ۴٫۵ میلیون لیتر سوخت هوایی روزانه در کشور مصرف می‌شود، گفت: ۷۵ هواپیما و بالگرد خریداری و وارد شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد محمدی‌بخش؛ در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با بیان اینکه ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم، اظهار کرد: در حال‌حاضر نزدیک […]

محمد قره‌داغلی -رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با بیان اینکه ۴٫۵ میلیون لیتر سوخت هوایی روزانه در کشور مصرف می‌شود، گفت: ۷۵ هواپیما و بالگرد خریداری و وارد شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد محمدی‌بخش؛ در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با بیان اینکه ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم، اظهار کرد: در حال‌حاضر نزدیک به ۱۹۰ فروند هواپیمای فعال باری، بیزینس جت و مسافری در کشور وجود دارد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی؛ تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۷۵ فروند هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شده که ۳۰ فروند هواپیمای ناوبری به ناوگان الحاق شده است. وی با تأکید بر اینکه بنایی برای افزایش تعداد شرکت‌های هواپیمایی نداریم، ادامه داد: مطابق آنچه در برنامه هفتم توسعه ارائه دادیم تعیین‌تکلیف شرکت هواپیمایی در قالب ادغام، حذف یا ارتقای سطح کیفی انجام خواهد شد. محمدی‌بخش؛ با بیان اینکه هم‌اکنون بخش‌خصوصی ۴۵ از سهم بازار را در اختیار دارد، تصریح کرد: افراد حقیقی و حقوقی داخلی یا خارجی می‌توانند مالک هواپیما باشند و در عین حال بهره‌بردار از هواپیما‌ها جدا باشد. وی افزود: قوانین ایکائو آزادی‌هایی به شرکت‌های هواپیمایی داده است که از جمله آن‌ها این است که در بازه‌های زمانی مختلف که کشور با افزایش درخواست پرواز مواجه می‌شود بتوانیم از ظرفیت ناوگان سایر کشور‌ها استفاده کنیم. رئیس سازمان هواپیمای، ادامه داد: مطابق آمار سامانه سدف و همچنین آمارهای شرکت‌های هواپیمایی، روزانه ۴٫۵ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور مصرف می‌شود. وی گفت: میزان مصرف شرکت‌های هواپیمایی داخلی در مجموع روزانه ۳٫۵ میلیون لیتر است که روزانه یک میلیون لیتر آن برای مسیرهای خارجی و ۲٫۵ میلیون لیتر آن برای مسیرهای داخلی مصرف می‌شود. رئیس سازمان هواپیمای، درخصوص دلایل تأخیر در پرواز‌ها، عنوان کرد: تأخیر‌ها می‌تواند به دلیل زنجیره‌ای از عوامل همچون شرایط آب و هوایی، نقص فنی، دلایل امنیتی و… اتفاق بیفتد اما در هر حال باید به خلبان اعتماد کنیم. وی خاطرنشان کرد: موضوع نخست ما در صنعت هوایی ایمنی و الزام به آن و امنیت است.

درآمد کشور از محل پروازهای عبوری سالانه ۲۳۰ میلیون دلار

در ادامه، رضا نخجوانی؛ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، گفت: روزانه ۱۰۰۰ پرواز عبوری از آسمان کشور داریم که از این محل سالانه ۲۳۰ میلیون دلار عاید شرکت فرودگاه‌ها برای توسعه، بهسازی و بازسازی فرودگاه‌های می‌شود. وی درباره انتقال پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام(ره)، اظهار کرد: فرودگاه مهرآباد هاب پروازهای داخلی است و روزانه تا ۴۰۰ پرواز در مهرآباد انجام‌می‌شود، انتقال این پرواز‌ها به فرودگاه امام موجب نارضایتی مردم می‌شود برای مردم مشکل‌آفرین است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، اضافه کرد: بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها همیشه وجود دارد، اما رابطه ما به شرکت‌ها دائمی است اما در چارچوب زمانی بدهی‌های خود پرداخت می‌کنند، قطعاً دیر و زود هم دارد اما امیدواریم به تعهدات خود عمل کنند. نخجوانی؛ اظهار کرد: در مهرآباد مشکلات زیادی داریم، خدماتی که در مهرآباد ارائه می‌شود در شأن مردم نیست، در همین راستا از ۲۰ سال پیش طرح ارتقاء و توسعه مهرآباد در دستور کار است و براساس طرح جامع همه مشکلات فعلی مهرآباد رفع خواهد شد. نخجوانی؛ افزود: کار به مشاور ارجاع و نتیجه‌گیری شده است تا در مهرآباد ترمینال ۱۰۰ هزار مترمربعی ساخته شود بدین‌ترتیب فرکانس پروازهای صبحگاهی مهرآباد را از ۴۵ پرواز صبحگاهی به ۱۲۰ پرواز صبحگاهی ارتقاء می‌دهیم. نخجوانی؛ اضافه کرد: به دستور وزیر راه‌وشهرسازی منابع مالی این طرح توسعه پیش‌بینی‌شده است. وی گفت: در بخش فرودگاهی کشور، صد‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، ساخت یک باند فرودگاه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه سرمایه‌گذاری شده است. سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بخش تأسیسات و بهسازی پروژه داریم، رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان تا ۲۰ سال آینده نیاز به سرمایه‌گذاری داریم تا دروازه‌های ایمنی و سرویس‌دهی به فرودگاه‌ها انجام شود. وی افزود: هواپیمای فلایت‌چک در کشور داریم دستگاه‌های کمک ناوبری در حال فعالیت است. همچنین برای خرید و انتقال فلایت‌چک دیگر اقداماتی انجام‌ شده است البته اطلاعات جزئی واردات فلایت چک‌ موضوع استراتژیک و امنیت ملی است و مجاز نیستیم رسانه‌ای کنیم. نخجوانی؛ بیان کرد: برای اجرای پروژه‌های بهسازی و بازسازی فرودگاه‌های کشور در طول ۲۰ سال آینده ۳۰ همت سرمایه می‌خواهیم و چون درآمد-هزینه‌ای هستیم و بودجه نداریم، ما مجبوریم برای تأمین قسمت کوچکی از منابع مالی ارتقای خدمات، عوارض ارتقا و سپس کیفیت افزایش یابد. وی با بیان اینکه اداره ۵۴ فرودگاه کشور، توسعه و هزینه‌های آن‌ها بر عهده ماست، گفت :سهم درآمدهای پروازهای عبوری ۸۵ درصد بودجه کل شرکت و ۲۳۰ میلیون دلار در سال است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، تصریح کرد: برای نظامات تعرفه‌ای، تخفیفاتی در جهت وصول مطالبات وجود دارد و پیشنهاداتی هم داده‌ایم اما هنوز نهایی نشده است.

پرواز‌های حج عمره از ۱۳ دی‌ماه

همچنین شمس‌الدین فرزادی‌پور؛ مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، گفت: اولین پرواز حج عمره با درخواست سازمان حج و زیارت از ۱۳ دی ماه انجام می‌شود. فرزادی‌پور؛ درخصوص وعده اضافه شدن هفت فروند هواپیما تا پایان آذرماه امسال، اظهار کرد: تا امروز دو فروند هواپیمای ATR به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بازگشته که حداکثر تا ۲۵ روز آینده نیز یک فروند دیگر از این هواپیما‌ها به مجموعه ایران‌ایر اضافه می‌شود. مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی، ادامه داد: برای چهار فروند دیگر نیز ثبت سفارش و اعتبار آن تأمین شده و در مجموعه بخش عمده‌ای از کار را انجام داده‌ایم. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال هفت فروند هواپیمای زمین‌گیر را به ناوگان هوایی اضافه کنیم. وی درباره هواپیمای سیمرغ، گفت: این هواپیما یک هواپیمای باری است و برای نقل‌وانتقال بار استفاده می‌شود، این هواپیما دارای درب بارگیری است و قابلیت حمل بار تا هشت تن را دارد. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، با یادآوری اینکه واگذاری ایران‌ایر از هشت سال گذشته مطرح بوده است، گفت: واگذاری روند نامناسبی را طی کرده و در حال پیگیری هستیم یا هما از لیست واگذاری خارج شود یا تعیین‌تکلیف شود، بنابراین هنوز به دلیل پیچیدگی‌های ساختاری هواپیمایی جمهوری اسلامی، این واگذاری بسیار مشکل است و قطعیت ندارد. فرزادی‌پور؛ تأکید کرد: همه کشورهای دنیا که صاحب صنعت هوایی هستند یک ایرلاین ملی و صاحب پرچم دارند بنابراین برای کشوری مثل ایران وجود یک ایرلاین ملی واجب است.