عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: بقا و توسعه صنعت خودروسازی کشور نیازمند نظارت خاص دولت در زمان خصوصیسازی است. به گزارش خبرخودرو یوسف یحیاییحقیقی؛ درخصوص بند پیشنهادی وزارت صمت در طرح تحول خودرو مبنی بر اینکه «با هدف رقابتی ساختن خودروسازی و جلوگیری از انحصار در این […]
عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: بقا و توسعه صنعت خودروسازی کشور نیازمند نظارت خاص دولت در زمان خصوصیسازی است. به گزارش خبرخودرو یوسف یحیاییحقیقی؛ درخصوص بند پیشنهادی وزارت صمت در طرح تحول خودرو مبنی بر اینکه «با هدف رقابتی ساختن خودروسازی و جلوگیری از انحصار در این صنعت، حداکثر ۳۰درصد از مالکیت کل شرکتهای تولیدکننده خودروی کشور که بیش از پنج هزار دستگاه تولید در سال دارند یا دارای بیش از چهار هزار نیروی شاغل هستند، میتواند در دست یک ذینفع واحد باشد» و ایجاد فضایی برای گسترش سهامداری قطعهسازان در صنعت خودرو، اظهار داشت: واگذاری سهام دولتی خودروسازان به قطعهسازان و یا هر ذینفع دیگری باید با نگاه بر حمایت از تولیدات داخل و نظارت خاص حاکمیت باشد چراکه در حالحاضر مشکل اصلی صنعت خودرو مدیریت دولتی خودروسازان و مداخله دولت در عزل و نصب مدیران و تعیین قیمت خودرو و… است. وی در ادامه، بیان کرد: متأسفانه تجارب خصوصیسازی در گذشته که در ابعاد کوچکتری اتفاق افتاده است نشان داده که با واگذاری صنعت خودرو به بخشخصوصی عملاً این شرکتها به سمت مونتاژ خودروهای چینی حرکت کردهاند و در رابطه با دو خودروساز بزرگ نیز ممکن است بخشخصوصی به هر دلیلی تمایل به واردات قطعات منفصله و مونتاژ خودروهای چینی داشته باشد که در این صورت نه تنها مشکلی از صنعت خودرو حل نکردهایم بلکه دستاوردهای چندین ساله صنعت قطعه و خودرو از جمله سرمایهگذاریهای کلان و اشتغالزایی در این حوزه را بر باد دادهایم. عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، تصریح کرد: اگر در واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ نیز از روشهای ناکارآمد گذشته تبعیت کنیم قطعاً خصوصیسازی صنعت خودرو محکوم به شکست خواهد بود. حقیقی؛ در پایان تأکید کرد: بقا و توسعه صنایع قطعهسازی و خودروسازی کشور نیازمند نظارت خاص دولت در زمان خصوصیسازی است تا این دو صنعت مهم کشور بیش از این دچار تزلزل نشوند.
دیدگاه بسته شده است.