تولید پژوپارس ادامه‌دار خواهد بود؟

گروه خودرو- رئیس سازمان ملی استاندارد، درخصوص تلاش‌های ایران‌خودرو برای ادامه روند تولید خودروی پژوپارس، بیان داشت: این خودرو توانایی پاس کردن استاندارد‌های ۸۵گانه را ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، هفته گذشته بود که مهدی اسلام‌پناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که ایران‌خودرو برای خودروی پژوپارس که فاقد استاندارد‌های ۸۵گانه است تا نیمه اسفند امسال […]

گروه خودرو- رئیس سازمان ملی استاندارد، درخصوص تلاش‌های ایران‌خودرو برای ادامه روند تولید خودروی پژوپارس، بیان داشت: این خودرو توانایی پاس کردن استاندارد‌های ۸۵گانه را ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، هفته گذشته بود که مهدی اسلام‌پناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که ایران‌خودرو برای خودروی پژوپارس که فاقد استاندارد‌های ۸۵گانه است تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد و پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد. به اعتقاد اسلام‌پناه؛ سازمان ملی استاندارد مسئولیتی در قبال پیش‌فروش‌‌ها پس از مهلت قانون توقف تولید ندارد. لذا آنچه که قانون برای ما وضع کرده است ما به آن عمل خواهیم کرد و از آنجایی مصرف‌کننده باید رضایت کافی و وافی از کالا را داشته باشد، تولیدکنندگان نیز ملزم به رعایت قانون هستند. مهدی اسلام‌پناه؛ درخصوص این موضوع، بیان داشت: از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلام‌های رسمی به ایران‌خودرو اعلام کردیم که این خودرو نمی‌تواند استانداردهای ۸۵گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد اما متأسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صمت و خودروساز قرار گرفت و آن‌ها خودرویی که می‌دانستند، نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند را فروختند. وی افزود: جالب اینجاست چهار ماه گذشته نیز ایران‌خودرو در قالب نامه‌ای به ما اعلام کرد که ما نمی‌خواهیم پژوپارس تولید کنیم. ما به آن‌ها گفتیم در این فرصت باقیمانده تا اسفندماه با قدرت تولید کرده و به تعهدات خود نسبت به خریداران عمل کنید اما جالب اینجاست تعهدات معوق این شرکت امروز به گردن سازمان ملی استاندارد انداخته می‌شود. در حالی‌که ما قبلاً گفته بودیم و این شرکت بدون توجه به نامه‌نگاری‌‌ها فعالیت خود را در تولید این خودرو ادامه داد. اسلام‌پناه؛ اضافه کرد: ۹ ماه گذشته نیز به ایران‌خودرو گفتیم این خودرو نمی‌تواند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کند اما به نظر می‌رسد آن‌ها زیان مالی توقیف این خودرو را به گردن استاندارد انداخته و در پاسخ به اعتراض مردم در عدم تحویل خودرو‌ها و یا کاهش تولید آن به گردن سازمان استاندارد می‌اندازند درحالی که ما فقط براساس قانون عمل کرده و ایمنی و استانداردهای خودرو‌ها را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. وی درخصوص نامه‌نگاری ایران‌خودرو با سازمان استاندارد در تمدید مجوز تولید پژوپارس، گفت: قانون با نامه‌نگاری تغییر نمی‌کند این خودرو باید استاندارد‌ها را رعایت کند در غیر این صورت تولید نخواهد شد. به همین اساس بنابر اعلام ایران‌خودرو حدود ۱۰۰ هزار نفر از این شرکت خودروسازی پژوپارس خریدند و با توجه به اینکه استاندارد شرایط مجوز تولید این خودرو را از ۱۴۰۱ به این شرکت اعلام کرده بود، مشخص نیست ایران‌خودرو براساس کدام استدلال محصولی که فاقد استاندارد است را به مردم فروخته است. در حال‌حاضر این شرکت خودروساز باید به ۱۰۰ هزار خریدار پژوپارس پاسخ دهد که چگونه می‌خواهد خودروهای آن‌ها را تحویل دهد. همچنین رئیس سازمان ملی استاندارد، گفت: مافیای واردات قطعات خودرو در مسیر تدوین استاندارد‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. مهدی اسلام‌پناه؛ گفت: در ابتدای دولت فقط ۵۰ قطعه استاندارد در صنایع قطعه‌سازی خودرو وجود داشت و مابقی قطعات بدون استاندارد تولید و عرضه می‌شدند، اما تا پایان امسال استانداردهای هزار قطعه خودرو مصوب خواهند داشت. وی ادامه داد: برای استانداردسازی قطعات، مقاومت‌هایی در صنعت وجود دارد و معمولاً قطعه‌سازان همکاری نمی‌کنند و حتی در برخی موارد دست‌اندازهایی در مسیر ایجاد می‌کنند، به‌ویژه مافیای قطعات وارداتی که تلاش دارند در مسیر استانداردسازی اختلال ایجاد کنند. این مقام مسؤول، ادامه داد: بعد از تصویب استاندارد‌ها در کمیته‌های فنی و ملی، عرضه این هزار قطعه صرفاً با نشان استاندارد انجام خواهد شد تا مصرف‌کننده هم نسبت به ایمنی و کیفیت آن‌‌ها اطمینان داشته باشد. رئیس سازمان ملی استاندارد، افزود: تدوین استاندارد‌ها براساس معیارهای علمی و مشخصه‌های بین‌المللی است و ما در تعیین شاخص‌‌ها سهل‌گیری نداریم. در تدوین استاندارد‌ها نظر جامعه نخبگانی را هم جویا می‌شویم و استاندارد‌ها بعد از تدوین، منتشر می‌شوند تا نظرات افکار عمومی را هم بررسی کنیم، چنانچه موضوعی نیاز به تغییر داشته باشد در استاندارد‌ها لحاظ می‌کنیم.