امروز مصرفکننده با بازاری روبهروست که نهتنها خودروی وارداتی در آن نیست، بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز به دلیل عدم صدور فاکتور و کاهش تولید بر بیسامانی بازار اضافه کرده است. به گزارش تسنیم، واردات خودرو یک ظرفیت جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت و انحصار خواهد بود ما این […]
امروز مصرفکننده با بازاری روبهروست که نهتنها خودروی وارداتی در آن نیست، بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز به دلیل عدم صدور فاکتور و کاهش تولید بر بیسامانی بازار اضافه کرده است. به گزارش تسنیم، واردات خودرو یک ظرفیت جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت و انحصار خواهد بود ما این موضوع را با جدیت دنبال میکنیم تا با افزایش تولید قیمتها را در بازار کاهش دهیم. اینها گفتههای علیآبادی؛ وزیر صنعت،معدنوتجارت در خردادماه امسال است. براساس گفتههای مقام ارشد وزارت صمت قرار بود امسال بازار خودرو با خودروهای وارداتی روبهرو شود تا روند صعودی قیمت خودرو مدیریت شده و متقاضیان بهراحتی بتوانند خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. مطابق برنامه وزارت صمت فروش خودروهای داخلی نیز در سامانه یکپارچه انجام شد و مردم در نوبتگیریهای مختلف نسبت به خرید خودروها اقدام کردند اما نکته مهم اینجاست در فروش خودروهای داخلی متقاضی با عدم تحویل محصول در زمان مقرر روبهرو شد. از یک طرف شرکت خودروساز زیان مالی را در تولید محصولات بهانه کرده و نهتنها افزایش تولیدی انجام نداد، بلکه در بعضی از محصولات مانند پژوپارس که فروش قابلتوجهی در سامانه یکپارچه داشت کاهش تولید را رقم زد. در تعدادی دیگر از محصولات داخلی نیز بدقولی خودروسازان در تحویل آنها به شکلهای مختلفی انجام میشود از یک طرف مشتری در سامانه یکپارچه ثبتنام کرده و نمیتواند خودروی خود را تحویل بگیرد و از طرفی هم خبری از خودروهای وارداتی در بازار نیست. مطابق آمار، تا ۱۲ دیماه امسال، تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد؛ تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبتنامی هشتهزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود چهارهزار عدد است؛ درحالی که کل افراد ثبتنام شده و حائزشرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر و افراد منصرف شده سههزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار و ۴۳۳ نفر و افراد تعیینتکلیف شده هفت هزار و ۱۲۱ نفر هستند. اگر سری به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بزنید مشاهده میشود که در آن اسامی ۵۲ خودرو بارگذاری شده است در نگاه نخست خوشبین به ورود این خودروها به بازار میشوید اما از طرف دیگر با وجود تمام وعدهها تحویل خودروها بسیار کند انجام شده و هرکس اظهارات متفاوتی را در عدم تحویل خودروهای وارداتی میزند. برخی این کمکاری را متوجه پلیس راهور و برخی دیگر متوجه شرکتهای واردکننده میدانند چرا که باید مجوزهای مختلفی را برای ترخیص خودرو از گمرکات دریافت کنند. امروز مصرفکننده با بازاری روبهروست که نهتنها خودروی وارداتی در آن نیست، بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز به دلیل عدم صدور فاکتور و کاهش تولید بر بیسامانی بازار اضافه کرده است. خبری از کاهش قیمت نیست افزایش قیمتها در خودروهای داخلی با نزدیک شدن به بازار شب عید تا ۹۰ میلیون تومان رسیده است. در خودروهای مونتاژی نیز افزایش قیمتها بیش از ۲۵۰ میلیون تومان است. در این شرایط مشخص نیست وزارت صمت چه تدبیری را برای مدیریت بازار دارد مگرنه اینکه قرار بود با واردات خودرو قیمتها در بازار کاهش پیدا کند چرا این موضوع اجرایی نشده است؟ چرا کسانی که در خودروهای داخلی و وارداتی ثبتنام کردهاند نمیتوانند در زمان مقرر محصولات خود را دریافت کنند؟ چرا وزارت صمت پاسخی به مصرفکنندگان نمیدهد که باید تحت عنوان خودروی ارتقاء یافته هزینه بالایی را برای خرید خودرو پرداخت کند؟ چرا مصرفکننده باید زیان خودروساز را پرداخت نماید؟ در این شرایط مسئولیت وزارت صمت چیست؟ با نزدیک شدن به بازار شب عید باید معاملات رونق داشته باشد اما خبری از خرید و فروش خودرو نیست. امروز آن دسته از افرادی که توانستهاند خودروهای وارداتی دریافت کنند آنها را در پارکینگها نگه داشته و در خودروهای داخلی نیز به امید افزایش بیشتر قیمتها کسی تمایل به فروش ندارد از آن طرف شرکت خودروساز نیز صدور فاکتور را به کندی انجام میدهد. در این شرایط آیا وزارت صمت همچنان به وعدههای خود پرداخته و خبری از سیاستگذاری روشن برای ساماندهی بازار ندارد!
دیدگاه بسته شده است.