قطعه‌سازی، چالش‌ اصلی در تولید موتور درونسوز

مهدی قره‌داغلی – موتور‌های درونسوز (internal combustion engine) موتور‌های گرمایی هستند که در آن‌ها انرژی شیمیایی موجود در سوخت، در یک محفظه به نام محفظه احتراق آزاد می‌گردد و به وسیله محور خروجی در دسترس قرار می‌گیرد. موتور‌های احتراق داخلی رایج، از جمله موتور‌های چهارزمانه و دوزمانه می‌باشند. این در حالی است که موتورهای شش […]

مهدی قره‌داغلی – موتور‌های درونسوز (internal combustion engine) موتور‌های گرمایی هستند که در آن‌ها انرژی شیمیایی موجود در سوخت، در یک محفظه به نام محفظه احتراق آزاد می‌گردد و به وسیله محور خروجی در دسترس قرار می‌گیرد. موتور‌های احتراق داخلی رایج، از جمله موتور‌های چهارزمانه و دوزمانه می‌باشند. این در حالی است که موتورهای شش زمانه، موتور دورانی وانکل، توربین‌های گازی، موتورجت‌ها و… نیز از انواع موتور‌های احتراق داخلی می‌باشند. انرژی شیمیایی سوخت، ابتدا توسط احتراق یا اکسیداسیون با هوا در داخل موتور، به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود. این انرژی حرارتی، باعث افزایش دما و فشار گاز‌های داخل موتور می‌گردد و سپس گاز با فشار زیاد، در برابر مکانیزم‌ها مکانیکی موتور منبسط می‌شود. این انبساط توسط اتصالات مکانیکی موتور، به حرکت یک میل‌لنگ دوار تبدیل می‌گردد، که خروجی موتور می‌باشد. این میل‌لنگ به یک مجموعه انتقال قدرت متصل است که این انرژی را به خروجی مورد نظر تبدیل می‌کند. معمولاً نیروی تولید شده توسط یک موتور احتراق داخلی به‌عنوان نیروی مورد استفاده در خودرو‌های سواری، لوکوموتیو‌ها، شناور‌های دریایی، هواپیما‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایر کاربرد‌های آن نیز در به حرکت در آوردن توربین‌ها، ژنراتور‌ها و… می‌باشد. مهم‌‌ترین چالش تولید موتور در ایران، عدم تولید موتورهای کم‌آلاینده (یورو۵ و بالاتر) و با سطح فناوری بالاست. از نظر طراحی موتور و ارائه نمونه موتورهای به‌روز، وضعیت نسبتاً خوب است ولی به دلیل عدم دستیابی به فناوری تولید قطعات جدید، تولید موتورهای با فناوری روز دنیا با چالش جدی مواجه است. به‌طور کلی یکی از چالش‌های تولید موتور قطعه‌سازان هستند که در حوزه فناوری‌های جدید دست بسته هستند و این فناوری‌‌ها نتوانسته وارد صنعت خودرو شود. در این باره، سیداشکان موسویان؛ رئیس انجمن علمی موتور ایران، قطعه‌سازی را یکی از چالش‌های اصلی در فرآیند تولید موتورهای درونسوز در ایران دانست. موسویان؛ در زمینه ساختار و کاربرد موتورهای درونسوز، گفت: موتورهای درونسوز در زمینه‌ تولید توان نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ موتورهای درون‌سوز سالیان درازی است که اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند به‌طوری که زندگی بشر بدون موتور‌ها قابل تصور نیست. همین موضوع باعث شده تا شاهد رشد سریع در تحقیق و توسعه‌ آن‌‌ها باشیم. رئیس انجمن علمی موتور ایران، بیان ‌داشت: موتور درون‌سوز سامانه‌ای است که فرآیند احتراق در درون خود آن که در جایی که به «محفظه‌ احتراق» موسوم است، انجام می‌شود. موتورهای احتراقی به‌طور کلی انرژی شیمیایی نهفته در سوخت را به انرژی حرارتی و سپس انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. موتورهای احتراقی امروزه در صنعت، حمل‌ونقل و کشاورزی با کاربری‌های سبک و سنگین نقش مهمی دارند. برای به حرکت درآوردن وسائلی مانند خودرو، کشتی و انواع ماشین‌آلات سنگین از آن‌ها استفاده می‌شود. وی گفت: از موتورهای درونسوز علاوه بر استفاده در بخش حمل‌ونقل، در صنعت تولید برق نیز استفاده می‌شود.

ثبت یک میلیارد قطعه یدک خودرو با کدرهگیری/رشد تولید خودرو در دولت سیزدهم

انباشت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، به صنعت خودرو لطمه می‌زند

رئیس انجمن علمی موتور ایران، در ادامه گفت: متخصصان کشور ما، دانش زیادی در زمینه موتورهای درونسوز، احتراق، طراحی، مواد و فرآیندهای ساخت کسب کرده‌اند و دستاوردهای بسیاری هم عرضه شده است. وی افزود: در مسیر تولید موتور، در بخش فرآیند قطعه‌سازی دچار چالش جدی هستیم. در طراحی و توسعه موتور در سطح دانشی خوبی قرار داریم حتی از بسیاری از کشور‌ها جلوتر هستیم‌. اما در فرآیند قطعه‌سازی مشکلات زیادی در این حوزه داریم. موسویان؛ گفت: فقط دانش و تخصص برای ساخت و تأمین قطعه کافی نیست، بلکه در تأمین مواد اولیه مورد نیاز، فناوری‌های ساخت و تولید انبوه از دیگر رقبا عقب هستیم‌. وی ادامه ‌داد: تحریم، مشکلات اقتصادی، تأمین مواد اولیه، تجهیزات و دستگاه‌های ساخت و کمرنگ بودن نقش تحقیق و توسعه و تولید دانش‌بنیان، جزء چالش‌های قطعه‌سازی در حوزه موتورهای درونسوز است. باید با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری این مانع را هم از پیش‌رو ‌برداریم.