رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

سودجویان به‌دنبال ایجاد هیجانات ارزی هستند

عضو اتاق ایران و چین، گفت: بانک‌مرکزی به خوبی ثابت کرد کنترل بازار به معنای ارزپاشی نیست و می‌توان با مدیریت صحیح از پس کار بر آمد. مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، با مثبت ارزیابی کردن روند ثبات بازار ارز از ابتدای سال‌جاری و لزوم تداوم این وضعیت به ایبنا، گفت: ثبات […]

عضو اتاق ایران و چین، گفت: بانک‌مرکزی به خوبی ثابت کرد کنترل بازار به معنای ارزپاشی نیست و می‌توان با مدیریت صحیح از پس کار بر آمد. مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، با مثبت ارزیابی کردن روند ثبات بازار ارز از ابتدای سال‌جاری و لزوم تداوم این وضعیت به ایبنا، گفت: ثبات قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون در حالی ادامه دارد که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند قیمت دلار در این بازه‌زمانی تا ۱۲۰ هزار تومان هم افزایش خواهد یافت اما در دامنه ۵۰ هزار تومان و در محدوده اندکی در نوسان است. نکته جالب‌ آنکه این پیش‌بینی در زمانی مطرح شد که درگیری‌های منطقه‌ای اعم از جنگ غزه و یمن و پاکستان و… هنوز رخ نداده بود و دلیل خاصی برای افزایش قیمت دلار وجود نداشت. در واقع جنگ در غزه هم به تنهایی این پتانسیل را داشت که قیمت ارز را تا ۳۰ درصد بالا ببرد که خوشبختانه اینگونه نشد و بازار در بحران‌های اخیر تحت کنترل در آمد. وی افزود: امسال در یک بازه‌زمانی ۱۰-۹ ماهه به جز چند روز یا چند هفته محدود، شاهد ثبات نسبی قیمت دلار و نو سان اندک در بازار بودیم که باعث برآورده شدن انتظارات نیز شده است. هر چند برخی افراد ذی‌نفع در بازار ارز با توجه به درگیری و اختلاف‌نظرهای داخلی و خارجی به دنبال این هستند تا قیمت دلار مدام در نوسان باشد، اما حتی درگیری در غزه، جنگ اوکراین و قیمت نفت هم بر خلاف خواسته آن‌‌ها باعث افزایش قیمت دلار نشد. بی‌تردید متولیان امر توانستند بازار ارز را کنترل کنند و نمره قبولی بگیرند. حریری؛ اظهار داشت: در این مدت با منابع ارزی که دولت و بانک‌مرکزی در اختیار داشت، می‌توانست با ارزپاشی در ماه‌های آخر تابستان حتی قیمت دلار را تا ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان کاهش دهد، اما هوشیارانه عمل کرد و فقط جلوی نوسان را گرفت. البته اگر ارز در آن زمان هم ۴۰ تومان بود باز هم به‌طور طبیعی به کانال ۵۰ تومان افزایش پیدا کرده بود. پس اگر بانک‌مرکزی توانست این وضعیت را کنترل کند، یعنی دست آن در بازار ارز بسته نیست. در واقع بانک‌مرکزی نشان داد کنترل بازار ارز به معنای پول پاشی نیست و می‌توان با مدیریت خوب و منطقی از پس کار بر آمد. فقط امیدوارم بانک‌مرکزی تحت حمایت بیشتر قرار گیرد تا بتواند این شرایط را تداوم بخشد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه موج کاذب و هیجانی بازار ارز فروکش کرده، گفت: همین که مردم عادی شاهد هستند در یک بازه‌زمانی ۹ ماهه از ابتدای سال قیمت دلار ثابت بوده و اگر سرمایه خود را به دلار تبدیل کرده بودند، سود چندانی نداشتند؛ یک اتفاق مثبت و مطلوب است. بدین‌ترتیب مردم هم به جای سرمایه‌گذاری در بازار ارز به بخش‌های مطمئن و سودده دیگری برای سرمایه‌گذاری معطوف شدند که اگر این روند ادامه داشته باشد پیام خوبی برای همه است تا سرمایه خود را به جاهای کم‌ریسک‌تری ببرند. این فعال اقتصادی، ادامه داد: خوشبختانه با تداوم این شرایط، بازار بورس ما هم به خوبی متعادل شد و دیگر از حالت قمارخانه و پکیج فروشی خارج شده و هم اکنون عده‌ای از افراد حرفه‌ای بازارسرمایه در بورس مانده‌اند و سود معقول می‌برند. بی‌تردید مردم عادی قرار نیست با پول خود هر روز از یک بازار به یک بازار دیگر بروند، چون همین تراکنش‌های پر تعداد، اما کم حجم می‌تواند هر بازاری را به هم بریزد. اتفاقاً هدف اصلی افراد سودجو در بازار‌های مختلف همین است و آن‌‌‌ها با به راه انداختن موج و هیجانات کاذب سعی دارند سرمایه مردم را هدایت کنند تا در نهایت بازار را به هم بریزند.

ولع مردم برای خرید دلار پایان یافت

وی خاطر نشان کرد: بانک‌مرکزی در حالی توانست به درستی هیجانات بازار را در این شرایط کنترل کند که هم اکنون مردم طمع و ولع خریدن دلار و حتی هجوم احساسی و ناآگاهانه به بازار‌های دیگر از جمله بورس، خودرو و حتی مسکن را ندارند؛ چون دیدند که بازار سفته‌بازی دیگر سودی ندارد و برایشان نمی‌ارزد. این شرایط نیز به دلیل ثبات نرخ ارز در میان‌مدت به‌عنوان عامل و لنگر اصلی بازار بوجود آمد، چراکه وقتی قیمت دلار در محدوده مشخصی باشد و افزایش زیادی نداشته باشد، اتفاق خاصی هم در دیگر بازار‌‌‌ها رخ نخواهد داد.

نوسان بازار ارز پایدار نیست

یک کارشناس بازار پول و ارز نیز، گفت: قیمت‌های کنونی نرخ ارز، به دلیل نداشتن بنیاد اقتصادی، گذرا و موقتی است. حمیدرضا جیهانی؛ کارشناس بازارهای مالی با اشاره به تأثیر بحران‌های منطقه‌ای بر بازار ارز که در کمتر از یک ماه گذشته رخ داده، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار ارز از ابتدای سال روند باثبات و قابل قبولی را طی کرده بود، اما به واسطه برخی حوادث و اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی همچون کرمان، یمن، عراق، سوریه و پاکستان شاهد نوسانات نرخ ارز بودیم که البته این قیمت‌ها به دلیل نداشتن بنیاد اقتصادی، گذرا و موقتی است. وی با بیان اینکه امسال تجربه جنگ در غزه و تأثیر موقت آن بر افزایش نرخ ارز در بازار را شاهد بودیم که با مدیریت و سیاست بانک‌مرکزی به خوبی کنترل شد، تصریح کرد: حوادث اخیری که در کمتر از یک ماه گذشته رخ داده نیز موقتی و ناشی از هیجانات است و به احتمال زیاد با کاهش تنش‌‌‌ها در منطقه قیمت‌ها به سطوح قبلی بازمی‌گردد. جیهانی؛ به این موضوع نیز اشاره کرد که نوسانات نرخ ارز در این مدت تقریبا ۸ درصد بوده و نمی‌توان گفت شاهد التهاب در بازار یا جهش خاصی بوده‌ایم. ضمن اینکه اگر چنین بحران‌های سیاسی-امنیتی در محدوده بسیاری از کشورهای دیگر رخ می‌داد نیز به‌طور قطع شرایط اقتصادی آن کشور‌‌ها نیز با وضعیت خاصی مواجه می‌شد. این کارشناس اقتصادی، تأکید کرد: خوشبختانه بازار ارز تحت مدیریت بانک‌مرکزی است و با توان و ابزارهای مؤثر به خوبی توانسته از جهش شدید نرخ ارز در بازار جلوگیری کند، به نحوی که در کمتر از یک ماه گذشته با پنج، شش بحرانی که در منطقه ایجاد شد شاهد افزایش حدود چهار هزار تومانی دلار بوده‌ایم. وی افزود: منابع ارزی کشور وضعیت خوبی دارد و عرضه و تقاضا نیز دچار خلل یا مشکلی نیست؛ بنابراین نوسانات نرخ ارز بعد از آرام شدن بحران‌ها، فروکش خواهد کرد. این در حالی است که بانک‌مرکزی برای نخستین بار بدون ارزپاشی و با روش‌های جدید با استفاده از منابع خود بازار، مدیریت ارزی را انجام داده است. جیهانی؛ به مردم توصیه کرد تا از خریدهای هیجانی در بازار ارز و طلا بپرهیزند تا دچار ضرر نشوند و تأکید کرد: هر چند در این شرایط برخی جریان‌‌‌ها و رسانه‌ها به دنبال جوسازی و برهم زدن بازار هستند؛ اما تجربه یکسال اخیر و تغییر رویکرد بانک‌مرکزی در مدیریت بازار ارز و نشان داده که افزایش نرخ‌‌‌ها پایدار نیست و قیمت‌ها به روال قبلی بازمی‌گردد و خریداران ارز در نهایت متضرر می‌شوند.