به بهانه وجود حدود ۷۰۰۰ هزار پرونده صید و شکار غیرمجاز

شکار؛ از نیاز تا تفریح!

مرضیه نیکخواه ـ شکار؛ قدمتی طولانی دارد، قدمتی از نیاز به سیر شدن تا کشتار به قصد تفریح! از زمانی که انسان نخستین برای سیر کردن شکم خود مجبور به شکار حیوانات می‌شد تا روزگار فعلی که خیلی از شکار‌ها از روی تفریح و سرگرمی است و نه برای رفع گرسنگی. در جهانی هستیم که […]

مرضیه نیکخواه ـ شکار؛ قدمتی طولانی دارد، قدمتی از نیاز به سیر شدن تا کشتار به قصد تفریح! از زمانی که انسان نخستین برای سیر کردن شکم خود مجبور به شکار حیوانات می‌شد تا روزگار فعلی که خیلی از شکار‌ها از روی تفریح و سرگرمی است و نه برای رفع گرسنگی. در جهانی هستیم که روزبه‌روز بر تعداد افرادی که اصلاً از گوشت حیوانات استفاده نمی‌کنند، افزوده می‌شود اما هستند کسانی که عاشق شکار حیوانات هستند و در این راه برایشان فرقی ندارد که حیوانی را که با تفنگشان هدف قرار می‌دهند، از چه نوعی است و آیا در معرض انقراض قرار دارد یا خیر. در اکثر کشور‌ها شکار جنبه تفریحی پیدا کرده و این تغییر نگاه و رویه نسبت به اموری که صرفاً برای تأمین نیاز غذایی افراد مورد توجه بوده است، علاوه بر اینکه علامت سؤال بزرگی را نسبت به رویکرد برخی انسان‌‌ها به تفریح در ذهن ایجاد می‌کند، پای روانشناسان را نیز به بررسی روحیات و دلیل تبدیل شدن شکار یک حیوان به یک سرگرمی برای برخی مردم باز می‌کند. هرچند شکار برخی از حیوانات و پرندگان در نقاطی از کشور ممنوع شده است اما همچنان شاهد کشتن حیوانات نه از سر نیاز، بلکه به جهت تفریح هستیم.

شکارچی در فصل شکار، دوره‌ زمانی در هر سال است که شکارچیان، قانونی می‌توانند با پرداخت هزینه و دریافت مجوزهای لازم و در محیط‌های تعریف شده از سوی دولت و سازمان محیط‌زیست به شکار قانونی و کنترل شده بپردازند. شکار علاوه بر شکار امروزی و به زبان خودمان شکار حیوانات در طبیعت، در قدیم شکار مفهوم ویژه‌ای داشت و مدح‌هایی شده است از جمله این مضمون‌ها؛ شکار زیبارو یا همان معشوق که دلش را شکار می‌کردند و یا مدح شاه یا صاحب‌منصبانی که به شکار می‌رفتند را مدح می‌کردند. این روز‌ها وقتی گیاه‌خواری و گوشت‌خواری نُقل مجلس است، بحث خوب بالا می‌گیرد. عده‌ای می‌گویند حیوانات برای استفاده ما آفریده شده‌اند و ما آزادیم که از آن‌‌ها و محصولاتشان استفاده کنیم و بهره ببریم و عده‌ای مخالف کشتن حیوانات و استفاده از محصولات آن‌‌ها هستند. شکار حیوانات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شکار غیرمجاز در ایران

شکار و صید غیرقانونی در قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده و مجازات آن حسب مورد حبس و جزای نقدی خواهد بود. شکار و صید غیرقانونی با آثار و تبعات زیست‌محیطی فراوانی همراه است و می‌تواند به چرخه‌های زیستی آسیب‌های فراوانی برساند. حمایت از حیوانات و محیط‌زیست به‌عنوان یک وظیفه همگانی مطرح و فراتر از آن وظیفه مشترک دولت و قانون‌گذار است که حمایت‌های قانونی لازم را در این زمینه فراهم نمایند.

وجود حدود ۷۰۰۰ هزار پرونده صید و شکار غیرمجاز

در همین رابطه، رضا انجم‌شعاع؛ معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست با علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و دادستان کل کشور با دادستان‌های مراکز استان‌‌ها، با اشاره به اینکه عمده مصادیق جرم بحث شکار و صید غیرمجاز در این حوزه است، تأکید کرد: حدود ۷۰۰۰ پرونده از ۱۲ هزار پرونده موجود در شعب دادگستری‌های کل کشور مربوط به شکار و صید غیرمجاز است. این در حالیست که دفاتر حقوقی ما در سراسر کشور با ۵۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست، تصریح کرد: از بیش از ۱۲ هزار پرونده نزدیک به ۸۶۰۰ رأی دادگاه به نفع سازمان صادر شده و این نتیجه تلاش مسئولیت‌پذیری در حوزه حقوقی در سازمان است.