در پی اعلام خبر توقف تولید پژوپارس

سازمان ملی استاندارد یا ایران‌خودرو مقصر کیست؟

ایران‌خودرو می‌دانست نمی‌تواند استانداردهای ۸۵گانه را در پژوپارس اجرایی کند با این وجود ثبت‌نام پژوپارس را در سامانه یکپارچه انجام و امروز ۱۰۰ هزار مشتری این خودرو را با بلاتکلیفی روبه‌رو ساخته است. بنا به اعلام ایران‌خودرو، امسال حدود ۱۰۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو از این شرکت پژوپارس خریدند اما نکته اینجاست سازمان […]

ایران‌خودرو می‌دانست نمی‌تواند استانداردهای ۸۵گانه را در پژوپارس اجرایی کند با این وجود ثبت‌نام پژوپارس را در سامانه یکپارچه انجام و امروز ۱۰۰ هزار مشتری این خودرو را با بلاتکلیفی روبه‌رو ساخته است. بنا به اعلام ایران‌خودرو، امسال حدود ۱۰۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو از این شرکت پژوپارس خریدند اما نکته اینجاست سازمان ملی استاندارد شرایط مجوز تولید این خودرو را از ۱۴۰۱ به این شرکت اعلام کرده بود و ایران‌خودرو می‌دانست نمی‌تواند استانداردهای ۸۵گانه را در این خودرو اجرایی کند با این وجود ثبت‌نام پژوپارس را در سامانه یکپارچه انجام و امروز ۱۰۰ هزار مشتری این خودرو را با بلاتکلیفی روبه‌رو ساخته است. به گزارش تسنیم، در حال‌حاضر مشخص نیست ایران‌خودرو براساس کدام استدلال محصولی که فاقد استاندارد است را به مردم فروخته است و از آن طرف افرادی که نوبت تحویل خودروی آن‌‌ها پاییز ۱۴۰۲ است هنوز فراخوان تکمیل وجه و اخذ قرارداد را دریافت نکرده‌اند و با تجمع روبه‌روی وزارت صمت و سازمان حمایت پیگیر احقاق حقوق خود هستند. ایران‌خودرو هنوز پاسخی نسبت به این اعتراضات مشتریان ندارد و گویا در صدد مذاکره با سازمان ملی استاندارد است تا مجوز تولید این خودرو را تمدید کند و در نهایت محصولی فاقد استاندارد را به مردم تحویل دهد. البته رئیس سازمان ملی استاندارد درخصوص نامه‌نگاری ایران‌خودرو با سازمان استاندارد در تمدید مجوز تولید پژو پارس، گفت: قانون با نامه‌نگاری تغییر نمی‌کند این خودرو باید استاندارد‌‌ها را رعایت کند در غیر این صورت تولید نخواهد شد. مهدی اسلام‌پناه؛ در همین راستا، گفت: از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلام‌های رسمی به ایران‌خودرو اعلام کردیم که این خودرو نمی‌تواند استانداردهای ۸۵گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد اما متأسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صنعت و خودروساز قرار گرفت و آن‌‌ها خودرویی که می‌دانستند نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند را فروختند. وی افزود: جالب اینجاست چهار ماه گذشته نیز ایران‌خودرو در قالب نامه‌ای به ما اعلام کرد که ما نمی‌خواهیم پژوپارس تولید کنیم، ما به آن‌‌ها گفتیم در این فرصت باقیمانده تا اسفندماه با قدرت تولید کرده و به تعهدات خود نسبت به خریداران عمل کنید اما جالب اینجاست تعهدات معوق این شرکت امروز به گردن سازمان ملی استاندارد انداخته می‌شود در حالیکه ما قبلاً گفته بودیم و این شرکت بدون توجه به نامه‌نگاری‌‌‌ها فعالیت خود را در تولید این خودرو ادامه داد. اسلام‌پناه؛ اضافه کرد: ۹ ماه گذشته نیز، به ایران‌خودرو گفتیم این خودرو نمی‌تواند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کند اما به نظر می‌رسد آن‌‌ها زیان مالی تولید این خودرو را متوجه سازمان استاندارد می‌دانند و در پاسخ به اعتراض مردم در عدم تحویل خودرو‌‌ها و یا کاهش تولید آن به گردن سازمان استاندارد می‌اندازند درحالی که ما فقط براساس قانون عمل کرده و ایمنی و استانداردهای خودرو‌‌ها را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.