آیا ممنوعیت درج برند در مناقصات سامانه ستاد اجرایی خواهد شد؟!

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، اعلام کرد: از مقامات مسئول در وزارت صنعت،معدن‌وتجارت انتظار داریم که مانع از درج نام تجاری در مناقصات در سامانه «ستاد ایران» شوند تا از مکاتبات مکرر که در بیشتر موارد هم منجر به نتیجه نمی‌گردد، پرهیز شود. فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، پیرامون ممنوعیت درج نام تجاری […]

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، اعلام کرد: از مقامات مسئول در وزارت صنعت،معدن‌وتجارت انتظار داریم که مانع از درج نام تجاری در مناقصات در سامانه «ستاد ایران» شوند تا از مکاتبات مکرر که در بیشتر موارد هم منجر به نتیجه نمی‌گردد، پرهیز شود. فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، پیرامون ممنوعیت درج نام تجاری در مناقصات، در گفتگو با سیتنا، گفت: در آگهی مناقصات دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد ایران) به فراوانی از نام‌های تجاری به ویژه برندهای خارجی در فراخوان‌ها و اسناد مناقصات استفاده می‌شود. رستگار؛ افزود: در این‌گونه مناقصات، شرکت‌های تولیدی داخل که محصول مشابه برند خارجی را تولید می‌کنند، اجازه حضور در مناقصات را ندارند و اگر هم شرکت کنند، رد صلاحیت می‌شوند. وی اظهار کرد: از آنجایی که طبق قوانین و آیین‌نامه‌های جاری کشور، درج نام برند جز در موارد مربوط به خرید قطعات یدکی ممنوع می‌باشد، سندیکای صنعت مخابرات ایران و چند تشکل دیگر خواستار نظارت بر آگهی‌های فراخوان در سامانه ستادایران گردیده‌اند و پس از پیگیری‌ها و اعلام تخلفات متعدد به‌صورت موردی، نهایتاً در سامانه مذکور پیام زیر خطاب به کاربران دستگاه‌های اجرایی داده شده است:

عدم ذکر و اعلام نام و نشان تجاری (برند) کالا در فراخوان معاملات

و در ادامه آمده است که؛ با عنایت به بند «پ» ماده ۷ آیین‌نامه نظام مستندسازی و اطلاع‌رسانی مناقصات، درج نام‌های تجاری جز در موارد مربوط به خرید قطعات یدکی ممنوع است. این آیین‌نامه در تاریخ ۱/۹/۱۳۸۵ به تصویب هیئت وزیران رسیده و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ گردیده است. همچنین پیام هشدار زیر نیز در سامانه ستادایران به کاربران دستگاه‌های اجرایی داده شده است: وفق گزارشات واصله و شکایت‌های دریافتی از تأمین‌کنندگان کالا، در صورت ذکر برند، موارد به سازمان‌های نظارتی ذی‌صلاح گزارش می‌گردد. در نهایت در انتها خاطرنشان شده که، بدیهی است عواقب ناشی از عدم رعایت این موضوع با دستگاه اجرایی خواهد بود، اما با این وجود روزی نیست که شاهد چندین آگهی فراخوان با درج نام برند نباشیم. وی، اظهار کرد: چرا وقتی این تخلفات به تعداد زیاد همواره در سامانه ستاد ایران تکرار می‌شود، به جای منتظر شدن برای شکایات و مکاتبات عدیده، کنترل در همان بدو اقدام و قبل از انتشار عمومی فراخوان صورت نمی‌گیرد‌. وی در پایان تأکید کرد: سندیکای صنعت مخابرات ایران از مقامات مسئول در وزارت صنعت،معدن‌وتجارت انتظار دارد که جلوی این خلاف آشکار در سامانه ستادایران گرفته شود تا از مکاتبات مکرر که بیشتر آن هم منجر به نتیجه نمی‌گردد، پرهیز شود.