فعلاً اعتراض معلمان به «رتبه» ممکن نیست

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه از نظر ما پرونده رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان بسته شده است و فعلاً در این مرحله اعتراض نسبت به رتبه‌بندی ممکن نیست، گفت: شرایط اعتراض نسبت به رتبه و اینکه معلمان در چه مقاطعی می‌توانند تقاضای رتبه جدید کنند، در آیین‌نامه جدید […]

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه از نظر ما پرونده رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان بسته شده است و فعلاً در این مرحله اعتراض نسبت به رتبه‌بندی ممکن نیست، گفت: شرایط اعتراض نسبت به رتبه و اینکه معلمان در چه مقاطعی می‌توانند تقاضای رتبه جدید کنند، در آیین‌نامه جدید تعیین می‌شود. علی فرهادی؛ در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان که در حال نهایی شدن است، درباره نحوه رسیدگی به اعتراضات معلمان درباره رتبه‌های خود طبق آیین‌نامه جدید، اظهار کرد: اعلام کردیم که اعتراضات بسته شده چون فرآیند رتبه‌بندی معلمان اینطور نیست که یکجا همه معلمان را رتبه‌بندی کرده و یکجا همه اعتراضات را بررسی و پاسخ دهیم. این رتبه‌بندی و اعلام ثبت اعتراضات و بررسی اعتراضات به‌عنوان گام نخست برای آغاز فرآیند رتبه‌بندی انجام شد. وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی فرصتی قائل شد تا معلمان اعتراضات خود را ثبت کنند، یادآور شد: همه اعتراضات بررسی و نتایج اعلام شد. اعلام کردیم که اگر معلمان در این زمینه باز هم سؤال یا ابهامی دارند در سامانه «گفتگو» سؤال خود را مطرح کنند تا پاسخ گیرند. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به اینکه در صورت طرح سؤال در سامانه گفتگو امکان ارتقای رتبه معلمان وجود دارد؟، عنوان کرد: به همه سؤالات و ابهامات در سامانه مذکور پاسخ داده می‌شود اما اگر فردی در سامانه گفتگو سؤالی مطرح کند و قبل‌تر در بازه ثبت اعتراضات در سامانه اعتراضات نیز ثبت اعتراض کرده باشد، مشکل او بررسی شده و حل می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، افزود: همان‌طور که یک استاد دانشگاه ممکن است ۱۰ سال استادیار باشد، در این ۱۰ سال مستندات و مدارک خود را برای ارتقای رتبه به دانشیاری آماده کند و قبل از تقاضای دانشیاری، شرایط خود را با آیین‌نامه ارتقای دانشگا‌‌‌ه‌ها می‌سنجد، معلمان نیز باید پس از نهایی شدن آیین‌نامه جدید، شرایط خود را برای ارتقای رتبه ناظر به آیین‌نامه جدید بسنجند و ارزیابی کنند. فرهادی؛ با بیان اینکه در آیین‌نامه جدید، رتبه‌بندی بین هر رتبه‌ای که معلم می‌گیرد با رتبه‌بندی او، «زمان» پیش‌بینی شده است، توضیح داد: مثلاً بین رتبه مربی تا استادیار و استادیار تا دانشیار زمان معینی مشخص شده است. همان‌طور که در دانشگاه تا چهار سال از استادیاری فرد نگذرد نمی‌تواند تقاضای دانشیاری کند. پس از نهایی شدن آیین‌نامه جدید، معلمان باید آن را دقیق مطالعه کنند و به این شرایط و زمان‌بندی جدید مسلط شوند. نظام رتبه‌بندی نظامی است که باید تقویم داشته باشد و این‌طور نیست که هر موقع خواستیم به رتبه اعتراض کنیم.