نگاهی به جراحی‌های زیبایی در ایران؛ بُکش و خوشگلم کن به کهنسالان رسید!

مرضیه نیکخواه ـ ازدیاد جراحی‌های زیبایی در کشورمان از دیرباز زبانزد بوده و اصطلاح بُکش و خوشگلم کن نیز بر همین اساس به وجود آمده است. فلسفه زیبایی شاید مسأله غریبی نباشد و هر انسانی زیبایی را دوست دارد. بانوان نیز به تناسب جنسیت و حساسیت خود در طول دوران زندگیشان جراحی‌های زیبایی را انجام […]

مرضیه نیکخواه ـ ازدیاد جراحی‌های زیبایی در کشورمان از دیرباز زبانزد بوده و اصطلاح بُکش و خوشگلم کن نیز بر همین اساس به وجود آمده است. فلسفه زیبایی شاید مسأله غریبی نباشد و هر انسانی زیبایی را دوست دارد. بانوان نیز به تناسب جنسیت و حساسیت خود در طول دوران زندگیشان جراحی‌های زیبایی را انجام می‌هند. بیشترین جراحی زیبایی در ایران بدون شک مربوط به عمل بینی است که به‌طور گسترده‌ای بین بانوان ایرانی مرسوم است؛ حتی بار‌ها خبرهایی درباره کسانی ‌که دوست دارند شبیه به عروسک‌هایی باربی باشند، شنیده‌ایم؛ اما پدیده جدید این است که مردان نیز طی یک دهه اخیر به سمت زیباسازی خود رفته و جراحی‌های متعددی را به انجام می‌رسانند. به عبارت دیگر تا چند سال پیش، زنان بازار جراحی‌های زیبایی و خدمات زیبایی را در ایران قبضه کرده بودند و برای آقایان اُفت داشت که حتی برای جراحی بینی خود اقدام کنند. حالا اما تقریباً بیشتر خدمات زیبایی بین زنان و مردان مشترک است و مرد‌ها نسبت به قبل، توجه بسیار بیشتری به زیبایی صورت و بدن خود دارند. آمار‌ها می‌گویند که نه‌ تنها جراحی بینی، بلکه خدمات زیبایی ساده‌تر و دم‌دست‌تر مثل بوتاکس، تزریق فیلر، تزریق چربی برای برجسته‌ کردن گونه‌ها، لیزر پوست، لیزر مو، برداشت خال و زگیل، پاکسازی پوست و کاشت مو نیز در مردهای ایرانی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. تقریباً از هر پنج ‌نفر که برای انجام کارهای زیبایی به این مراکز مراجعه می‌کنند، دو نفر آقا هستند. بعضی از کلینیک‌های زیبایی نیز ویژه آقایان هستند و تنها خدمات زیبایی مرد‌ها را انجام می‌دهند.

بُکش و خوشگلم کن به کهنسالان رسید!

داستان وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم حتی کهنسالان نیز برای جراحی‌های زیبایی پیشقدم می‌شوند در همین رابطه، ابراهیم رزم‌پا؛ عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران، در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تب داغ جراحی‌های زیبایی، اظهار کرد: حدود ۶۰ سال از زمانی که جراحی پلاستیک در ایران آغاز شد، می‌گذرد. تعداد متقاضیان اعمال زیبایی در گذشته کم بود و بیشترین مراجعین، خانم‌‌ها و به منظور درمان بودند؛ اما در دهه‌های اخیر تعداد متقاضیان آقا نیز افزایش یافته است و حتی افرادی که سن پایین یا خیلی بالایی دارند و در رده کهنسالان قرار می‌گیرند نیز به این اعمال گرایش دارند و دیگر این عمل‌‌ها چندان جنبه درمانی ندارند که افراد برای رفع مشکلات مادرزادی مراجعه می‌کردند. امروزه در اکثر مواقع مراجعات به‌ منظور زیبایی مورد استقبال قرار می‌گیرند. علی قارونی؛ جراح و متخصص گوش، حلق و بینی نیز، با بیان اینکه گرایش به جراحی زیبایی بینی سراغ یک امر کاملاً شخصی و گاهی هم برای افزایش اعتماد به نفس است، از گرایش سالمندان و گسترش تمایل به این نوع جراحی‌ها در مردان نیز خبر داد. جراح و متخصص گوش، حلق و بینی، بیان کرد: به‌طور کلی گرایش به انجام عمل زیبایی بینی میان خانم‌ها قوی‌تر از مردان بوده اما به تازگی تمایلات مردان هم در این زمینه روبه افزایش است. بیشتر علاقه‌مندان نیز بین ۱۸ تا ۳۵ سال هستند اما به تازگی افراد ۶۰ ساله و سالمند نیز برای این کار مراجعه کرده‌اند که جالب و قابل‌توجه است.