انگیزه دلالی در بازار با واردات خودرو از بین می‌رود؟

یک کارشناس خودرو، گفت: با واردات خودرو، انگیزه دلالی در بازار از بین نخواهد رفت. به گزارش مناقصه‌مزایده، مرتضی مصطفوی؛ با اشاره به اینکه: با واردات خودرو، انگیزه دلالی در بازار از بین نخواهد رفت و حاکمیت بازار خودرو از دست دلال خارج نخواهد شد، افزود: این ایده دولت که تلاش می‌کند واردات خودرو برای […]

یک کارشناس خودرو، گفت: با واردات خودرو، انگیزه دلالی در بازار از بین نخواهد رفت. به گزارش مناقصه‌مزایده، مرتضی مصطفوی؛ با اشاره به اینکه: با واردات خودرو، انگیزه دلالی در بازار از بین نخواهد رفت و حاکمیت بازار خودرو از دست دلال خارج نخواهد شد، افزود: این ایده دولت که تلاش می‌کند واردات خودرو برای هر کسی که بخواهد آزاد شود، نمی‌تواند مسئله بازار خودرو را حل و نوسان قیمت ناشی از ر‌ها بودن و عدم تسلط دولت در بازار و دلاری بودن آن را کنترل کند. این کارشناس خودرو، گفت: اگر دغدغه و مسئله دولت اصلاح صنعت خودرو است، باز هم با آزادشدن واردات خودرو این مسئله حل نخواهد شد. مسئله ما در صنعت خودرو، عقب‌افتادگی صنعت به دلیل حاکمیت و مدیریت شبه‌دولتی، امنیتی و سیاسی دولت بر بازار است. وی ادامه داد: با بیان اینکه صنعت ما در طی چهار دهه، علی‌رغم همه حمایت‌های مالی، تعرفه‌ای و سرمایه‌ای و سیاسی به پیشرفت‌هایی که باید می‌رسیده، نرسیده و عقب است، تصریح کرد: در شرایط عقب‌ماندگی صنعت داخلی، آزادسازی واردات و اینکه بخواهیم واردات را به مویرگ‌ها هم بکشانیم و علاوه بر اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، اشخاص حقیقی هم بتوانند واردات کنند، مسئله را پیچیده تر خواهد کرد. باید پرسید، آیا این سیاست، باعث می‌شود صنعت خودرو ما از عقب‌افتادگی درآید و سایه مدیریت فشل و ناکارآمد امنیتی و دولتی جریان‌های مختلف سیاسی از صنعت خودرو برداشته شود! قطعاً این اتفاق نمی‌افتد! مصطفوی؛ با بیان اینکه دولتمردان یا نمی‌خواهند مسئله اصلی را دقیق متوجه شوند، یا اینکه می‌دانند و نمی‌خواهند کاری انجام دهند، خاطرنشان کرد: بررسی مدارک تحصیلی و تخصص مدیران ارشد صنعت خودرو و میزان ارتباط آن‌ها با حوزه‌های کارشناسی و تخصصی این صنعت، طنز تلخی است. مسئله خودرو، که موضوعی سیاسی نیست و بحثی فنی است، خوب است اگر از مدیران صنعتی موفق دنیا، درباره چشم‌انداز صنعتی با ویژگی مدیران فعلی در ایران پرسیده شود. وی یادآورشد: ما در صنعت خودرویمان با یکسری شرکت‌های زیان‌ده مواجهیم که هر سال، زیان انباشته شان هم بیشتر می‌شود، اما مدیرانشان تغییر نمی‌کنند و تشویق هم می‌شوند! اینها حقیقتاً دردآور است. چرا کسی مقابله نمی‌کند! چون یا نمی‌خواهیم مسئله را بفهمیم یا اینکه می‌خواهیم اما نمی‌توانیم! این کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه واردات قطعات یدکی خودروهای وارداتی هم، ارز می‌خواهد، گفت: باید قبل از اینکه این سیاست‌های دست‌وپا گریخته که با یکدیگر تناقض دارند و مرتبا هم تغییر می‌کنند، اعلام شود، یک بار برای همیشه ابتدا مسئله را درست بشناسیم و بعد صادقانه با مردم درباره آن‌ها صحبت کنیم. اگر می‌توانیم حل کنیم، به آن بپردازیم، اما اگر نمی‌توانیم جا را به متخصصان امر بسپاریم.