آغاز طرح اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی

مهدی قره‌داغلی -رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، از آغاز طرح اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی شامل کمباین و تراکتورهای فرسوده از دیروز شنبه ۱۴ بهمن‌ماه همزمان با دهه مبارک فجر خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهران سالاریه؛ با اشاره به این که یکی از دلایل اتلاف محصولات کشاورزی در کشور فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی است، […]

مهدی قره‌داغلی -رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، از آغاز طرح اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی شامل کمباین و تراکتورهای فرسوده از دیروز شنبه ۱۴ بهمن‌ماه همزمان با دهه مبارک فجر خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهران سالاریه؛ با اشاره به این که یکی از دلایل اتلاف محصولات کشاورزی در کشور فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی است، افزود: براساس بررسی‌های وزارت جهادکشاورزی، کمباین‌های فرسوده عامل اتلاف محصولات کشاورزی است که با نوسازی آن‌ها راندمان تولید این محصولات افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه در پی درخواست وزارت جهادکشاورزی برای نخستین‌بار در کشور فرآیند اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی شامل کمباین و تراکتورهای فرسوده تدوین شد، گفت: بر این اساس از روز شنبه ۱۴ بهمن‌ماه طرح آزمایشی اسقاط این ماشین‌آلات در پنج استان فارس، همدان، مازندران، قم و گلستان آغاز شد. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تصریح کرد: بدین‌ترتیب فرآیند اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی در سایت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir قابل انجام خواهد بود. به گفته وی، به‌طور همزمان طرح نوسازی این ماشین‌آلات نیز توسط وزارت جهادکشاورزی و از محل اعتبارات این وزارتخانه اجرا می‌شود.

نداشتن گواهی اسقاط مشکل اساسی ماشین‌آلات کشاورزی

همچنین محمود مشهدی‌شریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، درخصوص طرح اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی، گفت: در حال‌حاضر ۲۰ هزار ۴۶۰ دستگاه کمباین در کشور داریم که ۱۲ هزار از این دستگاه‌ها فرسوده هستند که در این مرحله به صورت پایلوت ۵۰ کمباین نوسازی می‌شود و بعداز آن ۲۰۰ دستگاه در نظر گرفته شده ولی در نهایت برای سال آینده ۱۰۰۰ دستگاه کمباین نوسازی می‌شود. مشهدی‌شریف؛ اظهار داشت: مشکل اساسی کمباین و تراکتور و سایر ماشین‌آلات کشاورزی این است که گواهی اسقاط ندارند به‌طور مثال خودرو سواری یک، وانت دو و خودروی نیسان سه گواهی اسقاط دارد ولی ماشین‌آلات کشاورزی را هنوز هیئت دولت گواهی در نظر نگرفته است. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، با بیان اینکه در حال‌حاضر ارزش لاشه کمباین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان است، تصریح کرد: اما خریدار فروش آن در بازار آزاد بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است به این خاطر توجیح ندارد که کمباین را اسقاط کنند، باید برای کمباین گواهی اسقاط در نظر گرفته شود. مشهدی‌شریف؛ گفت: طرح اسقاط باید ببینم چه مقدار استقبال خواهد شد در حال‌حاضر در استان فارس ۱۵، مازندران ۹، گلستان ۱۶، همدان ۶ و  قم دو دستگاه کمباین نوسازی می‌شود.