سیب 12 تومانی کشاورز را بالای((50هزار تومان)) می‌فروشند!

بُزخری میوه کشاورزان ادامه دارد…

علی غلام‌فراهانی- داستان کشاورز و خریدار میوه‌اش، داستان دو خط موازی است که هرگز حتی به هم نزدیک نیز نخواهند شد! به دست آوردن یک کیلو میوه از دل خاک یا از روی درخت، کاری طاقت‌فرساست که تنها از یک کشاورز بر می‌آید. اما با هجوم فصل سرد، روزهای تاریک‌تری در انتظار کشاورزان نیز خواهد […]

علی غلام‌فراهانی- داستان کشاورز و خریدار میوه‌اش، داستان دو خط موازی است که هرگز حتی به هم نزدیک نیز نخواهند شد! به دست آوردن یک کیلو میوه از دل خاک یا از روی درخت، کاری طاقت‌فرساست که تنها از یک کشاورز بر می‌آید. اما با هجوم فصل سرد، روزهای تاریک‌تری در انتظار کشاورزان نیز خواهد بود؛ جایی که ترس از سرمازدگی محصولات، کشاورزان را مجبور به پیش‌فروش محصولات خود کرده و راه بُزخری را برای دلالان باز می‌کند! کشاورزانی که یک سال برای به‌عمل ‌آمدن محصولات خود زحمت کشیده‌اند، می‌ترسند طبیعت با آن‌ها سر سازگاری نداشته باشد و سرما زحمت یک‌ساله‌شان را به هدر بدهد. ترس از ضرر به‌دلیل سرمازدگی محصولات باعث می‌شود آن‌ها دسترنج یک‌سال خود را ارزان به دلالان پیش‌فروش کنند. این در حالی است که حمایت‌هایی نظیر خرید تضمینی یا ایجاد صنایع تبدیلی در نزدیکی کشاورزان می‌تواند از زیان ‌دیدن آن‌ها جلوگیری کند. در واقع کشاورزان در فصل سرما با عرضه بالای محصولات خود و نبود مشتری روبه‌رو هستند. در این راستا بسیاری از آن‌ها دسترنج یک‌ساله خود را روانه بازار دلالان می‌کنند. پیش‌فروش محصولات کشاورزی به‌ویژه میوه و مرکبات از دیرباز وجود داشته و هم‌اکنون نیز این روند نابهنجار ادامه دارد. کشاورزان محصولات خود را با قیمتی بسیار پایین پیش‌فروش می‌کنند تا مبادا محصولات آن‌ها روی دستشان بماند و خراب شود. در این بین دلالان با روش‌های گوناگون و حرفه‌ای کشاورزان را مجاب می‌کنند تا محصولاتشان را پیش‌فروش کنند.

سیب کشاورز را کیلویی ۱۲ هزار تومان می‌خرند و بالای ۵۰ هزار تومان می‌فروشند!

در همین رابطه، دیروز (یکشنبه) جلال محمودزاده؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عدم توانمندی دولت در کنترل قیمت‌ها، گفت: از رسانه‌ها و مردم می‌خواهیم قیمتی که در بازار وجود دارد را به نام کشاورز ننویسند چراکه یک‌سوم این قیمت هم به جیب کشاورز نمی‌رود. پولی که به دست کشاورز می‌رسد بسیار پایین است؛ مثلاً سیب را از کشاورز کیلویی ۱۲ هزار تومان می‌خرند که اصلاً جوابگوی هزینه‌های کشاورز هم نیست اما در بازار بالای ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند که این سود به واسطه‌ها می‌رسد. بنابراین برای اینکه میوه را به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسانیم نیازی نیست که بر سر کشاورز بزنیم، بلکه دولت باید سیستم توزیع میوه را خصوصاً برای شب عید، به‌گونه‌ای تنظیم کند که واسطه‌ها حذف شوند و میوه مستقیماً از سردخانه به شرکت‌های تعاون روستایی کشاورزی و میادین میوه و تره‌بار شهرداری بیاید که در این‌صورت هم کشاورز سود می‌برد و هم میوه با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده می‌رسد. از رسانه‌ها و مردم می‌خواهیم قیمتی که در بازار وجود دارد را به نام کشاورز ننویسند چراکه یک‌سوم این قیمت هم به جیب کشاورز نمی‌رود، بلکه آن را به نام عدم توانمندی در توزیع بنویسند به نظر من دولت و جهاد و سازمان شهرداری‌‌ها اگر برنامه خوبی در توزیع داشته باشند، این قیمت‌ها حداقل ۵۰ درصد کاهش خواهد داشت. وی در رابطه با قیمت بازار شب عید، اظهار داشت: وظیفه‌ای به وزارت جهاد برای تنظیم بازار دادیم که می‌تواند از سازمان تعاون روستایی و پشتیبانی امور دام، میوه و گوشت را بخرد و در انبار‌ها نگه دارد و زمانی که در سال جدید افزایش قیمت داشتیم با تزریق آن به بازار، قیمت‌ها را تنظیم کند و این وظیفه وزارت جهادکشاورزی است.