پشیمانی شهردار تهران از خرید اتوبوس‌های تولید داخل

مهدی قره‌داغلی – شهردار تهران، با اشاره به دستاوردهای سفرش به چین، گفت: قراردادهای ما با کشور چین در قالب خرید خودرو و دیگر برنامه‌ها در بخش‌های مختلف بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو است. به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا زاکانی؛ در صحن شورای اسلامی شهر تهران، درخصوص سفر اخیرش به چین گزارشی ارائه کرد و […]

مهدی قره‌داغلی – شهردار تهران، با اشاره به دستاوردهای سفرش به چین، گفت: قراردادهای ما با کشور چین در قالب خرید خودرو و دیگر برنامه‌ها در بخش‌های مختلف بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو است. به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا زاکانی؛ در صحن شورای اسلامی شهر تهران، درخصوص سفر اخیرش به چین گزارشی ارائه کرد و افزود: ما با یکسری کشور‌ها با برنامه‌ریزی مشخص ارتباط برقرار کردیم که چین یکی از آنهاست تا از تکنولوژی و سرمایه آن‌ها استفاده کنیم. وی با بیان اینکه در مرحله اول به ۱۳ شهر چین سفر کردیم و عملاً سه قرارداد بسته شد، ادامه داد: خرید ۷۵۱ واگن، یک میلیون دستگاه ون، موتورسیکلت و اتوبوس و موضوع احداث خط ۱۱ متر از جمله این قرارداد‌ها بود بعد آن چینی‌‌ها به تهران آمدند و تفاهمی برای مترو احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان با آن‌ها انجام شد. شهردار تهران، با بیان اینکه قرارداد‌ها یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل‌ونقل، ۵۷۹ میلیون یورو در حوزه زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است، افزود: بسته خودرویی سفر اخیر شامل دوهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است. به گفته وی، مدت زمان اجرا و جرایم تأخیر هم در این قرارداد‌ها پیش‌بینی شده است و هر زمان که پرداخت اولیه صورت بگیرد تا شش ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوس‌‌ها را به ما تحویل خواهد داد. شهردار تهران، تأکید کرد: در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن با دولت و شهرداری است؛ در فصل دوم تعهد با شهرداری به صورت تنفس یک ساله برای موتور، سه ساله برای اتوبوس، یک‌ونیم ساله برای تاکسی و ون است. او همچنین افزود: ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس‌های برقی داخلی پیش‌بینی شده و عملاً بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته به‌طوری‌که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گسترده‌ای برای ما به شمار می‌رود، بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده۱۲ و صرفه‌جویی انرژی تأمین می‌شود. زاکانی؛ در ادامه، با بیان اینکه مدل مالی طرح‌‌ها کاملاً شفاف است، گفت: در بخش‌های ناظر بر تاکسی، اتوبوس، ون و موتورسیکلت، هوشمندسازی و زباله‌سوز، ۲۰ درصد اولیه از منابع خارجی تأمین می‌شود و ما ریالی می‌پردازیم و ۸۰ درصد را نیز چینی‌‌ها یوزانس خواهند کرد برای تک‌تک این موارد با رئیس کل بانک‌مرکزی بحث و بررسی انجام داده‌ایم. شهردار تهران، همچنین تصریح کرد: بخش اول که در مورد واگن‌هاست، کاملاً مشخص است که در مترو استفاده می‌شود در بخش دوم (اتوبوس‌ها) باید شرکت سهامی عام تشکیل دهیم و سهام به مردم و رانندگان فروخته شود. به گفته او، شهرداری با خلاقیت، تنها می‌خواهد مشکل مردم را حل کند. رانندگان ما سهامدار شرکت اتوبوسرانی خواهند شد و از وضعیت خودمالکی و خصوصی خارج و کار حرفه‌ای و دقیق خواهد شد، شهرداری در این زمینه درآمد ثابت و پایدار خواهد داشت، در گذشته با استفاده از امکانات شهرداری، صاحب مال می‌شدند و امروز مردم و رانندگان مشارکت خواهند کرد. زاکانی؛ با بیان اینکه قیمت و تضامین تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی، دوهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰ هزار ون قطعی است. شهردار تهران، با اعلام اینکه طرح جامع ترافیک پیش از این به شورای‌عالی ترافیک رفته بود و اواخر دهه ۹۰ شهرداری مکلف به اصلاحات شده بود، گفت: ما اصلاحات را اعمال کردیم و به شورای‌عالی ترافیک ارائه دادیم و این موارد، طرح جامع ترافیک نبود. ما موارد را به کمیسیون عمران و حمل‌ونقل ارائه دادیم و جلسات بررسی آن برگزار شد. وی تأکید کرد: ما به هیچ عنوان طرح جامع ترافیک را به شورای‌عالی ترافیک نبردیم و تنها اصلاحات ارائه شد که به اتفاق آراء در شورا به تصویب رسید. زاکانی؛ با بیان اینکه اجرای خطوط بی‌آرتی و تراموا کاملاً قانونی است، یادآور شد: فاصله نظر تا عمل زیاد است؛ بسیار متفاوت است که در صحنه عمل کنیم یا از دور وضعیت را نگاه کنیم. وی با اعلام اینکه هزار و ۸۶۰ اتوبوس در ابتدای کار دوره ششم مدیریت شهری وجود داشت، اظهار کرد: تنها ۸۸۰ اتوبوس در خطوط فعال بود و امروز دوهزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند. وی افزود: ما سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری کردیم اما ۵۰۰ دستگاه به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی خودروساز، حذف شد. ما هم پول و هم آبرو داده‌ایم. به‌طوری که ۲۷۳ هزار یورو برای خودروسازان داخلی در نظر گرفته‌ایم. قیمت خودروسازان داخلی ۵۳ هزار یورو از خودروهای خارجی بالاتر بود. زاکانی؛ یادآور شد: متولی کار در بخش خودروسازی می‌گفت که ما هزار و ۹۰۰ مشکل داریم و این عدد بسیار قابل تأمل بود. وی افزود: ما هزینه دوهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را پرداخت کردیم. در بسته جدید برای شرکت عقاب و اسنا، مبالغی را در نظر گرفتیم و این وظیفه ماست اما اینکه خودروسازان انتظار داشته باشند مردم را اسیر آن‌ها کنیم، قابل پذیرش نیست. مگر می‌شود ما پول را به خودروسازی بدهیم که خودروهای خود را دپو کرده است؟ اگر این خودرو‌ها کیفیت خوبی داشت، حتماً خریداری می‌شد. ما مواردی را هم که خرید کرده‌ایم، پشیمانیم. ما مردم را اسیر این خودروسازان نخواهیم کرد. اگر خودروسازان داخلی اتوبوس باکیفیت و با قیمت مناسب بدهند، حتماً خریداری می‌کنیم. شهردار تهران، با بیان اینکه با آمار اورهال تعداد اتوبوس‌های شهر به بیش از سه‌هزار دستگاه رسیده که دوهزار و ۸۰ دستگاه در سطح شهر فعال هستند، تصریح کرد: اگر خودروسازان داخلی اتوبوس با کیفیت و با قیمت مناسب بدهند، حتماً خریداری خواهد شد. شهردار تهران، با بیان اینکه هزار دستگاه اتوبوس دیزلی از شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه از اسنا، ۵۰۰ دستگاه از سبلان و ۵۰۰ دستگاه از پارسیان خریداری کرده‌ایم، گفت: ما از شرکت عقاب و اسنا بسیار رضایت داریم اما برخی خودروسازان بدقولی کرده‌اند. ۹ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم که ۹ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان نقد و مابقی حواله است. ما لیستی از املاک به این شرکت‌ها ارائه می‌دهیم و کارشناس رسمی قیمت‌ها را تعیین می‌کند. زاکانی؛ تأکید کرد: ما در تلاش هستیم که کمک کنیم گره خودروسازان داخلی نیز باز شود.