وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد؛

واگذاری ناوگان حمل‌ونقل ریلی به بخش‌خصوصی 

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه امروز برای توسعه و تأمین ناوگان ریلی راهی جز ورود نهادهای عمومی و خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساخت و احداث خطوط ریلی نداریم، گفت: سیاست اصلی ما واگذاری ناوگان حمل‌ونقل ریلی به بخش‌خصوصی است و در این راستا از مکانیزم‌های تشویقی استفاده می‌کنیم. هدف‌گذاری ما برای […]

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه امروز برای توسعه و تأمین ناوگان ریلی راهی جز ورود نهادهای عمومی و خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساخت و احداث خطوط ریلی نداریم، گفت: سیاست اصلی ما واگذاری ناوگان حمل‌ونقل ریلی به بخش‌خصوصی است و در این راستا از مکانیزم‌های تشویقی استفاده می‌کنیم. هدف‌گذاری ما برای آینده آن است که کل عملیات ناوگان و سیر در اختیار بخش‌های مختلف خصوصی قرار گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه‌وشهرسازی، در حاشیه مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: راهی جز ورود نهادهای عمومی و خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و احداث خطوط ریلی و همچنین تأمین ناوگان شامل کشنده‌ها و واگن نداریم و این سیاست در دولت سیزدهم نیز تأکید شده و یک اجبار است. وی‌ با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و بردن منابع مالی به بخش‌های مختلف کشور، نیاز به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی دارد، تصریح کرد: تکمیل کریدورهای شرقی-‌‌غربی و شمالی-‌جنوبی به زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیاز دارد؛ در غیر این صورت فقط درحد شعار است. بهره‌برداری از خط ریلی همدان-‌سنندج یکی از این پروژه‌ها بود که استان کردستان و سنندج را از بن‌بست ریلی خارج کرد و بدون شک توسعه اقتصادی این استان را به دنبال خواهد داشت. وی اضافه‌کرد: در سال‌های آینده با کردستان متفاوت‌تری نسبت به گذشته مواجه خواهیم بود، زیرا هم نقش کریدور شرقی-‌غربی را ایفا خواهد کرد و هم در تکمیل زنجیره‌های کریدوری ریلی کل کشور مؤثر خواهد افتاد. بذرپاش؛ به بهره‌برداری از پروژه ریلی بستان‌آباد-‌تبریز پس از سال‌‌ها اشاره کرد و گفت: این مهم اتفاق بزرگی در غرب کشور است که هم کارکرد منطقه‌ای و هم کارکرد کریدوری برای اتصال شرق به غرب کشور به همراه خواهد داشت. وی، به دو خطه شدن ریل اندیمشک اهواز و اضافه شدن دو برابری ظرفیت آن اشاره کرد و اظهار داشت: مسیر ریلی رشت-‌کاسپین که اتصال دریای جنوب به دریای شمال است تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: سودده بودن صنایع برای بخش‌خصوصی و رفع موانع برای سرمایه‌گذاری وظیفه دولت است که نسبت به آن اهتمام داریم. بذرپاش؛ با اشاره به بهره‌برداری از ۶۸۵ واگن و کشنده نو و بازسازی، گفت: بخش اعظم آن توسط بخش‌خصوصی انجام شده بود. وی یادآور شد: این یک برنامه ممتد در دستور کار شرکت راه‌آهن است تا در حوزه ناوگان با کمک بخش‌خصوصی و عمومی، عملیات بازسازی و ساخت را توسعه دهند که بتوانیم نیاز‌ها در بخش بار و مسافر را پوشش دهیم. وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه گفت: ماده ۱۲ و مکانیزم‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در این بخش پیش از این مغفول واقع شده بود یا امکان اجرایی شدن نداشت اما برای اولین بار عملیات پرداخت آن انجام شد. بذرپاش؛ تأکید کرد: سیاست ما در فاز اول واگذاری حوزه بار به بخش‌خصوصی به ویژه شرکت‌های صاحب بار است و توافقات خوبی در این حوزه در حال انجام است تا هر شرکتی که توان دارد وارد میدان شود. این سیاست از سوی رئیس‌جمهوری نیز ابلاغ شده است. وی افزود: در حوزه مسافری نیز در حال‌حاضر شرکت‌های خصوصی در حال جابه‌جایی مسافران هستند اما تأکید ما بر این است که حوزه کشنده‌ها را نیز عهده‌دار شوند. وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه تأکید کرد: هدف‌گذاری ما برای آینده آن است که کل عملیات ناوگان و سیر در اختیار بخش‌های مختلف خصوصی قرار گیرد. بذرپاش؛ در ادامه به سفارش‌گذاری ۵۰۰ واگن مسافری برای رفع نیاز‌ها و جبران برخی عقب‌ماندگی‌‌ها اشاره کرد و گفت: تأمین منابع مالی با وزارت راه‌وشهرسازی به هر صورت از جمله تهاتر نفتی خواهد بود و تلاش بر این است که تا جای ممکن این سفارش‌‌ها تولید داخل باشد در غیر این صورت از واردات نیز استفاده شود. وی ادامه داد: در حوزه واردات برخی ممنوعیت‌های قانونی از سال‌های قبل وضع شده که در حال مذاکره برای رفع آن‌‌ها هستیم. وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه به راه‌آهن رشت-‌کاسپین اشاره کرد و گفت: این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. بذرپاش؛ درخصوص راه‌آهن رشت-‌آستارا، توصیح داد: قرارداد تجاری و اجرایی در روزهای آتی بین دو شرکت مجری امضاء و عملیات اجرایی نیز آغاز می‌شود. وی ادامه داد: قرارداد با یک شرکت روس است و از طریق وام دولتی بخشی از تأمین‌ مالی پروژه انجام می‌شود و این طرح طبق زمان‌بندی اعلام شده در حال انجام است. وزیر راه‌وشهرسازی، درباره وضعیت قطار سریع‌السیر تهران‌-‌مشهد، گفت: به‌طور کلی قطار سریع‌السیر از رئوس اصلی هدف‌گذاری ماست که با شرکت‌های خارجی این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ اما برای سال آینده جزئیات دقیق‌تری را اعلام خواهیم کرد.