بخش غذا و دارو؛ پنجه در پنجه کمبود ارز یارانه‌ای!

مرضیه نیکخواه ـ کمبود دارو و شیرخشک طی ماه‌های اخیر مشکلات بسیاری را برای بیماران و افرادی که نوزاد دارند، به وجود آورده است؛ از بیمارانی که برای تهیه داروی خود مجبورند از ناصرخسرو تا سایت‌های اینترنتی را بگردند، گرفته تا والدینی که غذایی برای دادن به قدم نورسیده‌شان ندارند و دربه‌در دنبال شیرخشک می‌گردند. […]

مرضیه نیکخواه ـ کمبود دارو و شیرخشک طی ماه‌های اخیر مشکلات بسیاری را برای بیماران و افرادی که نوزاد دارند، به وجود آورده است؛ از بیمارانی که برای تهیه داروی خود مجبورند از ناصرخسرو تا سایت‌های اینترنتی را بگردند، گرفته تا والدینی که غذایی برای دادن به قدم نورسیده‌شان ندارند و دربه‌در دنبال شیرخشک می‌گردند. در چنین شرایطی بار‌ها از دولت به دلیل کمبود یارانه ارزی دارو و شیرخشک انتقاد شده است. دولت نیز بار‌ها اعلام کرده که نه تنها یارانه دارو کاهش نداشته، بلکه هر سال رقم آن در بودجه افزایش یافته است. حال سؤال این است که اگر یارانه دارو افزایش داشته، چرا تولیدکنندگان دارو با مشکل مواجه هستند؟ به گفته سید حسام‌الدین شریف‌نیا؛ رئیس سازمان غذا و دارو، حداقل نیاز این بخش ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است؛ رقمی بزرگ که بنا به احتیاجات مردم باید در صدر دستور کار دولت باشد.

عدم تأمین ارز لازم برای تولیدکنندگان و واردکنندگان عامل مؤثر کمبود دارو

علی‌اصغر باقرزاده؛ نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز، دیروز (سه‌شنبه) با بیان اینکه دولت باید تدابیر خاص و عاجلی را برای رفع مشکلات حوزه سلامت از جمله کمبود دارو اتخاذ کند، گفت: بسیاری از مشکلات این حوزه به عدم تأمین ارز لازم برای تولیدکنندگان و واردکنندگان بازمی‌گردد و نیاز است در این رابطه تدابیر خاصی اتخاذ شود تا ما نمایندگان بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم. معضل کمبود دارو ماه‌ها وجود داشته و عمده مراجعات مردم به نمایندگان در مورد کمبود داروهای مختلف به ویژه داروهای بیماران خاص بوده و بحث کمبود شیرخشک و داروهای بیماران SMA هم از مشکلات حوزه سلامت است. قرار بود مردم در تأمین کالاهای اساسی مانند دارو با مشکل مواجه نشوند اما امروز شاهد هستیم در بسیاری از حوزه‌ها با مشکل مواجه هستند؛ در شأن ما نیست که مردم برای تأمین ابتدایی‌‌ترین نیاز خود در رنج باشند و در این رابطه دولت، وزارت بهداشت و مجلس باید نهایت اهتمام خود را برای رفع مشکلات حوزه سلامت داشته باشند و سازمان برنامه و بودجه، بودجه حوزه سلامت را در زمان مناسب اختصاص دهد تا با مشکل مواجه نشویم همچنین بودجه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هم نباید در جای دیگر هزینه شود؛ به‌طور قطع اگر برای رفع مشکلات اساسی حوزه سلامت هزینه نشود و مشکلات مورد توجه جدی قرار نگیرند در آینده نزدیک برای تأمین داروهای ساده هم با مشکل مواجه خواهیم شد.

۵۵ تا ۶۰ درصد مواد اولیه دارویی، وارداتی است

سیدجلیل میرمحمدی میبدی؛ عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز، در گفتگو با خانه‌ملت، با بیان اینکه ۵۵ تا ۶۰ درصد مواد اولیه دارویی وارداتی است ضرورت تدوین برنامه حمایتی از صنعت دارو توسط مجلس و دولت را بیش از پیش دانست تا در آینده دچار مشکلات و بحران‌های جدی نشویم. وی با یادآوری اینکه ۳۵ تا ۴۰ درصد مواد اولیه دارویی در داخل تولید می‌شود و در مورد مابقی آن به خارج از کشور وابسته هستیم و مواد اولیه در داخل کشور به داروی نهایی تبدیل می‌شود، ادامه داد: هر چند تأمین ماده اولیه و مؤثره نیاز به اختصاص ارز دارد اما متأسفانه چند سال گذشته ارز با کیفیت به موقع و در زمان مناسب اختصاص نیافت اگر چه در پایان سال ارز مورد تعهد دولت پرداخت شده اما متأسفانه به دلیل اینکه هیچ وقت ارز به موقع پرداخت نشده و کیفی هم نبوده به‌طور مداوم با مشکل کمبود دارو، مواد اولیه دارو و شیرخشک و تجهیزات مصرفی پزشکی مواجه بوده‌ایم.