آفات رقابت نهادهای شبه‌دولتی با بخش‌خصوصی در مناقصات ICT !

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن ابراز خرسندی از تأکید مجدد مقام‌معظم‌رهبری بر عدم رقابت دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی با بخش‌خصوصی در مناقصات و معاملات دستگاه‌های اجرایی، بر آفات رودررویی نهادهای شبه‌دولتی با بخش‌خصوصی بر بدنه اقتصاد کشور و تشدید مهاجرت نخبگان اشاره کرد. به گزارش سیتنا، در متن نامه […]

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن ابراز خرسندی از تأکید مجدد مقام‌معظم‌رهبری بر عدم رقابت دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی با بخش‌خصوصی در مناقصات و معاملات دستگاه‌های اجرایی، بر آفات رودررویی نهادهای شبه‌دولتی با بخش‌خصوصی بر بدنه اقتصاد کشور و تشدید مهاجرت نخبگان اشاره کرد. به گزارش سیتنا، در متن نامه فرامرز رستگار؛ دبیر و نائب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران خطاب به مدیران عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، همراه اول و ایرانسل آمده است: شرکت‌های تولیدی و خدمات فنی مهندسی بخش‌خصوصی از تأکید مجدد مقام‌معظم‌رهبری برای عدم رقابت شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی با بخش کاملاً خصوصی در مناقصات و معاملات دستگاه‌های اجرایی بسیار خشنودند و امید دارند که این‌بار مجریان طرح‌ها به رهنمود مقام رهبری توجه بنیادی داشته باشند. استحضار دارید که حضور نهادهای دولتی، نظامی، عمومی، شبه‌دولتی در مناقصات در رودررویی با بخش‌خصوصی، فقط آسیب به بخش‌خصوصی نیست و آفات دیگری را هم در پی دارد که به مواردی از آن اشاره می‌گردد.

۱-  دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی جایگاه ویژه خود را در سیاست‌گذاری و نظارت دارند. لذا برای این مأموریت سازماندهی شده‌اند. ورود این دستگاه‌ها و نهاد‌ها به پروژه‌های اجرایی قطعاً آنان را از رسالت اصلی خود دور خواهد نمود.

۲- اگر این نهاد‌ها و سازمان‌ها علاوه بر مأموریت‌های اصلی خود ظرفیت اضافی دارند به‌جای ورود به سایر مسائل که مخل کسب‌وکار بخش‌خصوصی است باید به سازمان امور اداری و استخدامی کشور مراجعه و نسبت به تعدیل تشکیلات خود اقدام نمایند (کوچک‌سازی دولت).

۳- لازمه حضور در مناقصات متوسط و بزرگ تهیه یک پیشنهاد فنی و مالی مشتمل بر مطالعات امکان‌سنجی با توجیه فنی و اقتصادی است. این اقدامات در بخش‌خصوصی با توجه به کلیه فاکتورهای هزینه‌ای درآمدی ریسک‌ها و روش‌های تأمین و جبران از منابع داخلی خود شرکت صورت می‌گیرد و مدیریت اجرایی و سهامداران شرکت در طول مدت اجرا و دوره‌های گارانتی و وارانتی در مقابل مشتری مسئولند.

۴- دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی که مدیران آن با حکم مقام بالاتر منصوب می‌شوند و در انجام امور هم چندان پایبند به تعهدات و تصمیمات و قول قرارهای مدیران قبلی نیستند چگونه از پس نیازمندی‌های پشتیبانی مشتری برخواهند آمد.

۵- در تنظیم پیشنهادات این‌گونه دستگاه‌ها و نهاد‌ها به مناقصات دغدغه اصلی برنده شدن است و نه انجام بهینه پروژه، کسب امتیاز برای مدیر فعلی است و نه عاقبت بخیری برای مدیران آتی و نهادی هم برای پایش اینگونه پیشنهادات در مناقصات وجود ندارد.

۶- در شرایطی که تدارکات سازمان‌های خریدار نگاهشان بیشتر به قیمت ارزان است و نه به کیفیت خرید با قیمت متناسب جایی که آسیب می‌بیند همان منافع عمومی کشور است.

۷- این ناترازی‌ها آسیب جدی به اقتصاد کشور کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال وارد می‌نماید و مهاجرت نخبگان را تشدید خواهد نمود. باعنایت به مراتب فوق خواهشمند است به بخش‌های فنی و تدارکاتی آن شرکت محترم دستورات اکید برای اجرای صحیح رهنمودهای رهبر فرزانه صادر بفرمایید که عاقبت خیر در پی خواهد داشت.