وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

توسعه ناوگان، اولویت اصلی صنعت هوایی کشور

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه توسعه ناوگان، اولویت اصلی توسعه صنعت هوایی است و ما ناگزیر از این مهم هستیم و از این موضوع کاملا حمایت می‌کنیم، گفت: ۱۰۰درصد با حضور ایرلاین‌های خارجی در پرواز‌های داخلی موافق هستم که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تقاضا در این حوزه شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در […]

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه توسعه ناوگان، اولویت اصلی توسعه صنعت هوایی است و ما ناگزیر از این مهم هستیم و از این موضوع کاملا حمایت می‌کنیم، گفت: ۱۰۰درصد با حضور ایرلاین‌های خارجی در پرواز‌های داخلی موافق هستم که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تقاضا در این حوزه شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از هشت پروژه در فرودگاه مهرآباد درجمع خبرنگاران، با بیان اینکه عزم ما در وزارت راه‌وشهرسازی آن است که سوداگری در بخش فروش بلیت هواپیما جمع شود و یا به حداقل برسد، افزود: اما اگر شرکت‌های هواپیمایی تخلف کند و در برابر رعایت سیاست‌‌ها و استاندارد‌ها مقاومت کنند تا آخر کار و تا لغو مجوز‌ها مقابل آن‌ها خواهم ایستاد. وزیر راه‌وشهرسازی، با تأکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مقررات را به‌طور کامل رعایت کنند، گفت: عزم این وزارتخانه و خواسته ما از سازمان هواپیمایی کشوری، به حداقل رسیدن سوداگری‌‌ها و دلالی در بلیت هواپیما‌هاست. وی تأکید کرد: وقتی به ایرلاین‌‌ها سوخت ۶٠٠ تومانی می‌دهیم یعنی سوختی با نرخ کمتر از نصف بنزین سهمیه‌ای باید آن‌ها هم همکاری داشته باشند و توقع داریم با این محدودیت در ناوگان بلیت‌‌ها را به آژانس‌‌‌ها ندهند. وزیر راه‌وشهرسازی، بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی در این بخش زیان نمی‌دهند و ما سعی کرده‌ایم در حوزه زیرساختی و زیرسیستم کیفیت بهتری را به مردم ارائه دهیم. وی با اشاره به تولید قطعات هواپیما و تعمیر قطعات هواپیمایی در داخل کشور، اظهار داشت: نهضت تولید و تعمیرات در داخل کشور از اتفاقات بسیار خوب صنعت هوانوردی است، پیش از این در تعمیرات وابستگی‌هایی به خارج از کشور داشتیم اما الان کمتر قطعه‌ای از هواپیما برای تعمیر به خارج کشور ارسال می‌شود البته هنوز هم قطعاتی خارج از ایران تعمیر می‌شود اما این موضوع بسیار کاهش پیدا کرده است. امیدواریم در بحث ساخت هواپیما هم اتفاقات خوبی رقم بخورد. وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: در حال‌حاضر یکی از مشکلات ما در صنعت هوانوردی ناترازی تقاضا و عرضه است اما نمی‌توان به مردم گفت که تحریم هستیم و بلیت نداریم از این‌رو باید این موضوع را حل کنیم. از تمام شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهیم هر کدام که امکان دارند واردات هواپیما را انجام دهند. در این مسیر از منابع وزارت راه‌وشهرسازی و تهاتر استفاده می‌کنیم. حتی اگر لازم باشد برای این کار مجوز هم می‌گیریم. یکی از اصلی‌‌ترین برنامه‌های وزارت راه‌وشهرسازی توسعه ناوگان است و هر مجوزی که لازم باشد برای این کار صادر خواهد شد. بذرپاش؛ درباره احتمال ورود ایرلاین‌های خارجی در برقراری پروازهای داخلی هم، اظهار داشت: صددرصد با انجام و برقراری پروازهای داخلی توسط ایرلاین‌های خارجی موافق هستم. وی همچنین درباره اخبار منتشر شده از سوی سازمان سرمایه‌گذاری مبنی بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری از سوی چینی‌‌ها برای سرمایه‌گذاری در بنادر استان هرمزگان، گفت: در تمام بنادر مهم کشور سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد و اخیراً رغبت چینی‌‌ها برای حضور در بنادر کشور افزایش پیدا کرده‌ است و حتی برای حضور در بنادر شمالی کشور هم درخواست سرمایه‌گذاری داشتند. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: پس از تکمیل زنجیره کریدوری با توجه به اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی و اتصال ریلی آن به بنادر جنوب، تقاضای سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه چینی‌‌ها افزایش یافت. در حال‌حاضر چینی‌‌ها متقاضی سرمایه‌گذاری در بنادر شهیدرجایی، امام(ره)، کاسپین و انزلی هستند. وی تأکید کرد: همچنین در بحث تأسیس ٢٧ شهرک ساحلی سرمایه‌گذاران چینی متقاضی ورود به بخش‌های بندری این شهرک‌های ساحلی هستند که این تقاضا‌ها در حال بررسی است.

فعالیت در تمام حوزه‌های صنعت هوایی بدون کوچک‌‌ترین وابستگی

در ادامه، محمد محمدی‌بخش؛ رئیس سازمان هواپیمایی کشور، گفت: امروز به‌دلیل وجود شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در حوزه‌های منابع مالی دارای موانعی هستیم و این موارد جزء تأثیرگذار‌‌ترین آثار در صنعت هوایی هستند اما بدون کوچک‌‌ترین خلل روبه‌جلو قدم برمی‌داریم. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه تأکید کرد: در شهریور و مهر سال ۱۴۰۰ تمام دنیا اذعان داشتند که بخش هوایی ایران با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد اما هم‌اکنون در اوج عزت و اقتدار با گام‌های بلند در حال ادامه حرکت‌های مؤثر هستند. وی با بیان اینکه بزرگ‌‌ترین مؤلفه‌های صنعت هوایی ایمنی و امنیت است، افزود: این دو مؤلفه به وضوح مشخص است؛ در تمام حوزه‌های صنعت هوایی بدون کوچک‌‌ترین وابستگی در حال فعالیت هستیم.

سرمایه اجتماعی در حمل‌ونقل هوایی باید مورد توجه قرار گیرد

همچنین سید کمال هادیان‌فر؛ معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، در این مراسم اظهار کرد: اقدامات بسیار اثرگذاری در بی‌اثر کردن تحریم‌ها در حوزه حمل‌ونقل هوایی انجام شده است. وی تأکید کرد: آنچه امروز در حوزه حمل‌ونقل هوایی باید مورد توجه قرار گیرد، کلید واژه‌ای به نام سرمایه اجتماعی است که مورد توجه و تأکید مقام‌معظم‌رهبری قرار دارد. معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، افزود: باید در حوزه حمل‌ونقل هوایی، خدمات توسعه یابد و در بخش‌های مختلف و خدمات فرودگاهی و پروازی، برای قائده پذیری این موضوع فرهنگ‌سازی شود تا هر کس بداند، برای حمل‌ونقل چه قدر هزینه پرداخت کند، ما نیز باید با ارائه خدمات مطلوب در این حوزه گام ‌برداریم. هادیان‌فر؛ ابراز امیدواری کرد تا بتواند بازوی شقوق حمل‌ونقل به‌ویژه حوزه هوایی در وزارت راه‌وشهرسازی باشد.