وارداتی‌ها خودروهایی که عموم مردم امکان خرید آن را ندارند

مهدی قره‌داغلی -یک سال از آغاز طرح فروش خودروهای وارداتی می‌گذرد، طرحی که قرار بود به ایجاد فضای رقابتی، تعادل در بازار عرضه و تقاضا، شکستن و کاهش قیمت‌ها و التهابات بازار خودرو، همچنین ایجاد قدرت انتخاب بیشتر برای مصرف‌کنندگان بینجامد اما با روند کُند واردات و قیمت بالای تمام شده خودرو‌ها علاوه بر اینکه […]

مهدی قره‌داغلی -یک سال از آغاز طرح فروش خودروهای وارداتی می‌گذرد، طرحی که قرار بود به ایجاد فضای رقابتی، تعادل در بازار عرضه و تقاضا، شکستن و کاهش قیمت‌ها و التهابات بازار خودرو، همچنین ایجاد قدرت انتخاب بیشتر برای مصرف‌کنندگان بینجامد اما با روند کُند واردات و قیمت بالای تمام شده خودرو‌ها علاوه بر اینکه باعث ایجاد انتظارات تورمی شده، موجب شده به بازار دلالی و افزایش قیمت دامن بزند. با توجه به قیمت‌گذاری خودروهای غیرچینی و هزینه‌ها و عوارض جانبی که به قیمت‌های مورد نظر اضافه خواهد شد، به احتمال فراوان همه این خودرو‌ها در نهایت با قیمتی بالای دومیلیارد تومان به دست متقاضیان خواهند رسید. این در شرایطی است که تجربه نشان می‌دهد قیمت خودروهای موردنظر در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت پایه خواهد بود. در حال‌حاضر تنها برخی خودروهای چینی با اختلاف چند۱۰۰میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار روبه‌رو هستند و غیرچینی‌ها اختلاف قیمتی بسیار بالاتر دارند. به‌طوری که اختلاف قیمت خودروهای وارداتی از سامانه تا بازار باعث شده تا برخی با فروش کد ملی در فضای مجازی اقدام به کسب سود کنند و فضا را برای تخلفات فراهم کنند. در این میان برخی کارشناسان با انتقاد از مدیریت واردات خودرو این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا به جای خودروهای اقتصادی، خودروهای لوکس و گران‌قیمت روانه گمرکات ایران شده است که منافع قشر غالب جامعه را تأمین نمی‌کند و بیشتر عوائد آن نصیب ثروتمندان می‌شود؟ گفت: اگر واردات درست انجام شود و تعرفه‌ها معقول باشد، می‎تواند بازار را تکان دهد. برای مثال یک خودرو ۲۰ هزار دلاری که سقف واردات تعریف شده حدود یک‌میلیارد تومان می‌شود؛ اما الان می‌بینیم که خودروهای داخلی در بازار آزاد تقریباً نزدیک به ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومان فروخته می‎شوند. وقتی تعرفه درست بسته شود، مردم می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند. ولی وقتی تعرفه ۲۰۰ یا ۲۵۰ درصد است و یک خودرو ۷۰۰ میلیونی که وارد می‎شود را دومیلیارد و ۳۰۰ میلیون می‌فروشند، مشخص است علاوه بر اینکه نمی‌خواهند به بازه‌قیمتی تولیدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا خللی ایجاد بشود، باعث شده افراد عادی هم نتوانند این خودرو‌ها را خریداری کنند. در این باره، علیرضا سلیمی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس، گفت: قیمت خودروهای وارداتی به‌گونه‌ای است که عموم مردم امکان خرید این خودرو‌ها را ندارند. عضو هیئت رئیسه مجلس، با بیان اینکه علاوه بر اینکه خودروهای داخلی کیفیت ندارند، قیمت آن‌‌ها نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در واقع نه قیمت خودروهای داخلی معقول است و نه کیفیت آن‌‌ها انتظارات را برآورده می‌کند که علت این وضعیت وجود انحصار در خودروسازی‌های داخلی است. نماینده مردم محلات، ادامه داد: زمانی‌که بازار برای کالایی انحصاری شود، تولیدکننده نه برای ارتقای کیفیت تلاش می‌کند و نه برنامه‌ای برای منطقی کردن قیمت‌ها خواهد داشت. وی اضافه کرد: با وجود اینکه مجلس قانون واردات خودرو را تصویب کرد اما دولت آن را اجرایی نکرده است؛ هدف از قانون این بود که اقشار متوسط جامعه بتوانند خودروی خارجی را با قیمت منطقی خریداری کنند اما تعرفه در آیین‌نامه واردات خودرو به نحوی تنظیم شد که خودروی اقتصادی وارد نمی‌شود. سلیمی؛ با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی به‌گونه‌ای است که عموم مردم امکان خرید این خودرو‌ها را ندارند، تصریح کرد: هدف قانون‌گذار در این زمینه عملی نشده و دولت باید برای این حوزه چاره‌اندیشی کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه نباید بر روش‌هایی که مردم آسیب می‌بینند اصرار کرد، افزود: در حال‌حاضر به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی تعداد زیادی از هموطنان جان خود را از دست می‌دهند، دولت باید با نگاه به سبد درآمد خانوار خودرو‌ها را به دست مردم برساند. سلیمی؛ با بیان اینکه مجلس پیگیر اجرای درست این قانون است، تصریح کرد: دولت نباید با واردات خودرو به فکر پر کردن خزانه باشد، تعرفه واردات باید به نحوی تنظیم شود که عموم مردم بتوانند خودروهای وارداتی را خریداری کنند. همچنین سیدجواد حسینی‌کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن، با بیان اینکه هدف مجلس از واردات خودرو ساماندهی بازار بود نه درآمدزایی برای دولت، گفت: مجلس مجوز صادرات خودرو را به منظور رفع ناترازی عرضه و تقاضا در بازار صادر کرد، بنابراین تعرفه واردات خودرو باید کم و پلکانی باشد تا اهداف مدنظر نمایندگان یعنی تأمین خودروی اقتصادی برای مردم به دست‌ آید. نماینده مردم سنقر، با بیان اینکه واردات خودروهای اقتصادی یکی دیگر از اهداف مجلس در جریان تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو بود، ادامه داد: نمایندگان در تمامی جلساتی که با مسئولان وزارت صمت داشتند بر ضرورت توجه به خودرو اقتصادی برای تأمین نیاز همه اقشار جامعه تأکید کردند. وی با بیان اینکه در جریان واردات خودرو نباید به‌گونه‌ای عمل شود که فقط افراد متمول بتوانند از ظرفیت خودروهای وارداتی استفاده کنند، اضافه کرد: باید خودروهای در کلاس‌های مختلف وارد شود تا نیاز همه اقشار تأمین شده و مردم حق انتخاب داشته باشند. حسینی‌کیا؛ با انتقاد از کم بودن تعداد خودروهای وارداتی، تصریح کرد: این حجم واردات بر قیمت خودروهای داخلی و کاهش التهاب و گرانی تأثیری چندانی ندارد که باید بر تعداد خودروهای وارداتی افزوده شود تا بتواند تأثیر مثبت خود را داشته باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن، افزود: باید علاوه بر اینکه با واردات به دنبال ساماندهی بازار باشیم، از ظرفیت مونتاژ خودرو نیز غافل نشویم این موضوع می‌تواند بر قیمت خودرو و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی اثر بسیار مثبتی داشته باشد