شفاف‌سازی مدیرعامل همراه‌اول درباره مناقصه فسخ شده تأمین تجهیزات شبکه

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، گفت: در ابتدای سال گذشته براساس پیش‌بینی رشد ترافیک داخل کشور که سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد است، برای تأمین تجهیزات سخت‌افزاری توسعه ابرهمراه اقدام کردیم چون مصرف دیتا که بالا می‌رود، در هسته شبکه هم نیاز به توسعه داریم و دیتاسنتر‌ها باید توسعه یابند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مشترکین […]

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، گفت: در ابتدای سال گذشته براساس پیش‌بینی رشد ترافیک داخل کشور که سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد است، برای تأمین تجهیزات سخت‌افزاری توسعه ابرهمراه اقدام کردیم چون مصرف دیتا که بالا می‌رود، در هسته شبکه هم نیاز به توسعه داریم و دیتاسنتر‌ها باید توسعه یابند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مشترکین باشند. به گزارش ایسنا؛ مهدی اخوان بهابادی؛ در مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت درخصوص افزایش سرمایه، افزود: براساس همان پیش‌بینی به موقع، مناقصه‌ای طراحی و اجرا شد که یک شرکت قصد داشت قبل از برگزاری مناقصه با فشاری که می‌آورد، با ترک‌تشریفات پروژه را بگیرد و حواشی هم درخصوص آن به‌خاطر فشار همین شرکت‌ها ایجاد شد. مدیرعامل همراه‌اول، تصریح کرد: در قالب ترک‌تشریفات رفتار نکردیم، بلکه «مناقصه» برگزار کردیم و با برنده مناقصه قرارداد بستیم و دو سِری ضمانت‌نامه بانکی هم به همراه‌اول واگذار شد.

تجهیزات تحریمی بود؛ افشا نکردیم

اخوان‌بهابادی؛ گفت: برخلاف شایعات که می‌گویند از این‌ها هیچ چک و سفته‌ای گرفته نشده، از برنده مناقصه ۱۰۶۶ میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی دریافت کرده بودیم و سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌پرداخت هم پرداخت کردیم. با این اتفاق بیع جاری شد و شرکت باید تجهیزات را وارد می‌کرد. چون تجهیزات مورد نیاز جزء تجهیزات تحریمی بود، دلیل اصلی عدم افشای مناقصه هم همین بود.

مسیر دور زدن تحریم را لو دادند

او افزود: آن شرکت هم دلایلی را برای عدم تأمین تجهیزات مطرح می‌کند که برای ما مسموع نیست از جمله اینکه شرکت دیگری که دنبال ترک‌تشریفات بوده، مسیر دور زدن را لو داده است و در هر صورت جنس را به ما تحویل ندادند. به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، تأمین تجهیزات کار سختی بود و برنده مناقصه چند ماهی مهلت خواست تا شاید بتواند تجهیزات را وارد کند اما هیچ مبلغ دیگری به جز پیش‌پرداخت به این شرکت داده نشد. او گفت: زمانی که مطمین شدیم شرکت نمی‌تواند تجهیزات را وارد کند، به آن‌ها فسخ قرارداد را ابلاغ کردیم و ضمانت‌نامه بانکی آن‌ها ضبط شد.

۱٫۵ برابر نرخ ارزی مناقصه به حساب همراه‌اول برگشته است

اخوان‌بهابادی؛ توضیح داد به دو دلیل ضرر و زیانی به همراه‌اول در این خصوص وارد نشد چون زمانی که مبلغ را پرداخت کردیم، نرخ ارز A ریال بود و در زمان ضبط ضمنانت‌نامه نرخ ارز B تومان بوده است. در واقع بیش از دو برابر مبلغ واریز شده، ضمانت‌نامه بانکی داشتیم و ۲٫۱ بیشتر از مبلغ پیش‌پرداخت به حساب همراه‌اول عودت داده شد. او افزود: اگر به نرخ ارز روز قرارداد را مدنظر قرار دهیم، نزدیک ۱۷ میلیون دلار در زمان پیش‌پرداخت، به شرکت برنده مناقصه پرداخت شد و به نرخ روز ارز ثنا تقریباً ۲۴ میلیون دلار یعنی ۱٫۵ برابر ارزی به حساب همراه‌اول برگشت. به گفته او، صددرصد ۱۰۶۶ میلیارد تومان در قالب ضمنات‌نامه بانکی از سه بانک کشور به حساب همراه‌اول واریز شد و با یکی از بانک‌ها بدهی داشتیم که با یکی از ضمانت‌نامه تسویه کردیم.

بعد از یک سال به ترافیک قبل از مهرماه ۱۴۰۱ رسیدیم

او درباره میزان ضرر وارده به همراه‌اول بابت عدم به موقع تأمین تجهیزات، گفت: ضرری به کسب‌وکار همراه‌اول وارد نشد چون روزی که مناقصه را برگزار کردیم، پیش‌بینی‌مان همین رشد ترافیک ۲۰ تا ۳۰ درصد بود اما سال گذشته به دلیل اغتشاشات مهرماه محدودیت‌هایی روی ترافیک کشور توسط مجموعه‌های حاکمیتی اعمال شد که باعث افت پی‌لود شبکه همراه‌اول شد. اخوان‌بهابادی؛ افزود: از مهر سال گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ترافیک شبکه به دلیل سیاست‌هایی محدودیتی که اعمال شد و نمی‌دانستیم تا کی ادامه دارد، افت کرد. با ادامه یافتن محدودیت‌‌ها و افت ۷۰ تا ۸۰ درصدی ترافیک، به تدریج در طول یک سال گذشته ترافیک مصرفی رشد یافت به نحوی که بعد از یک سال تقریباً به ترافیک سال قبل رسیدیم. یعنی عدم تأمین تجهیزات به موقع به دلیل این اتفاق پیش‌بینی نشده، باعث نشد که به شبکه فشار بیاید. البته بعد از مهر امسال، میزان ترافیک به مهرماه سال گذشته رسید. او گفت: تجهیزات حوزه IT هر روز آپدیت می‌شود و قیمت مدل‌های قدیمی کاهش می‌یابد و به نیازهای همراه‌اول در سال‌های آتی رسیدگی می‌کنیم و نیازهای سال بعدی تأمین می‌شود.