افزایش هزینه پارک، راهکار شورای شهر تهران برای جای پارک!

مهدی یاوری – اگر با یک تهرانی حرف بزنید بی‌شک، یکی از مشکلات شهری که نام می‌برد، مربوط به پیدا کردن جای پارک خودرو در معابر است. کافی است در تهران قدم بزنید تا خیابان‌هایی را ببینید که خودرو‌ها در آن‌ها جولان داده و دوبله و سوبله پارک کرده‌اند! این مشکل در کنار فرهنگ بسیار […]

مهدی یاوری – اگر با یک تهرانی حرف بزنید بی‌شک، یکی از مشکلات شهری که نام می‌برد، مربوط به پیدا کردن جای پارک خودرو در معابر است. کافی است در تهران قدم بزنید تا خیابان‌هایی را ببینید که خودرو‌ها در آن‌ها جولان داده و دوبله و سوبله پارک کرده‌اند! این مشکل در کنار فرهنگ بسیار پایین برخی از رانندگان، باعث شده تا بعضاً در خیابان‌های شهر شاهد ترافیک سنگین باشیم. به جرأت می‌توان گفت؛ یکی از پایتخت‌های جهان که در ۲۴ ساعت شاهد ترافیک است، پایتخت ایران است. در نیمه شب نیز تهران همیشه شلوغ، شاهد ترافیک است و کافی است تا به خیابان‌های معروف تهران سر بزنید تا شاهد جولان خودرو‌ها باشید. حال سؤال این است که چگونه می‌توان معضل جای پارک را در این اَبرشهر حل کرد؟ شهری با میلیون‌ها خودرو که روزانه شاهد هجوم هزاران خودرو از شهرهای دیگر به خود است! در واقع معضل جای پارک، معضلی است که هر تهرانی بار‌ها با آن مواجه شده و همچنان نیز ادامه دارد.

هزینه پارک افزایش می‌یابد

دیروز (سه‌شنبه) اعضای شورای شهر تهران نرخ پارک حاشیه‌ای در تهران برای سال آینده را تصویب و آن را افزایش دادند تا بلکه معضل جای پارک کاهش یابد! جعفر تشکری‌هاشمی؛ رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، گفت: بر این لایحه شورای شهر تهران، اساس نرخ حق توقف حاشیه‌ای وسایل نقلیه در معابر مجاز، براساس مدت‌زمان پارک برای خودروهای سواری و وانت به‌ازای نیم ساعت تا دو ساعت اول سه هزار تومان و برای بعد از دو ساعت به‌ازای هر نیم ساعت ۳۹۰۰ تومان و برای مینی‌بوس و کامیونت هم به‌ازای نیم ساعت تا دو ساعت اول ۶۱۰۰ تومان و بعد از دو ساعت ۷۵۰۰ پیش‌بینی شده است. در جدولی که به تصویب شورای ترافیک تهران رسیده، معابر به چهار رده الف، ب، پ و ج تعیین شد که هر کدام یک ضریب دارند. مثلاً کسی که در معبر درجه (ج) توقف می‌کند باید ۱٫۲ برابر نرخ کرایه بدهد و رده‌بندی معابر براساس مصوبه شورای ترافیک تهران است و شورا این رده‌بندی را مشخص می‌کند و البته هر شش ماه یکبار قابلیت بازنگری در رده‌بندی‌های خیابان وجود دارد. در این لایحه بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه‌ای برای وسایل نقلیه با پلاک معلولان و جانبازان با پلاک مخصوص در محله‌های مجاز تعرفه رایگان خواهد بود. دقت داشته باشید که بهای خدمات رافع اعمال قانون توسط پلیس راهور نیست و اگر افراد بعد از ۱۰ روز نرخ خدمات پارک حاشیه‌ای را پرداخت نکنند علاوه بر اینکه ماهانه دو درصد به مبلغ عوارض اضافه می‌شود، توسط پلیس نیز جریمه می‌شوند، چراکه عدم پرداخت عوارض هم به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع است و هم پلیس می‌تواند این اعمال قانون را انجام خواهد دهد.