قیمت نان چگونه افزایش یافت؟

علی غلام‌فراهانی- یکی از بوهای لذت‌پذیر و مورد قبول همه افراد، بوی عطر نان تازه می‌باشد که حس آرامش می‌دهد. نان یکی از قدیمی‌‌ترین خوراکی‌هایی است که در زندگی بشر وجود داشته و قدمت آن به چندین هزار سال قبل می‌رسد. امروزه کمتر خانه‌ای وجود دارد که در سفره آن نان وجود نداشته باشد و […]

علی غلام‌فراهانی- یکی از بوهای لذت‌پذیر و مورد قبول همه افراد، بوی عطر نان تازه می‌باشد که حس آرامش می‌دهد. نان یکی از قدیمی‌‌ترین خوراکی‌هایی است که در زندگی بشر وجود داشته و قدمت آن به چندین هزار سال قبل می‌رسد. امروزه کمتر خانه‌ای وجود دارد که در سفره آن نان وجود نداشته باشد و یکی از پرمصرف‌‌ترین مواد غذایی در ایران است. تقریباً با هر غذایی که شما فکرش را بکنید نان مصرف می‌شود و از محبوب‌‌ترین و خوش‌خوراک‌‌ترین ترکیبات غذایی در سفره ایرانی است. نان‌ها از لحاظ شکل، نوع آرد مصرفی، ترکیبات و… بسیار متفاوت و متنوع هستند و یک بازه وسیع از انتخاب‌ها را برای شما فراهم می‌کنند. از آنجایی که قوت غالب ما ایرانی‌ها نان است، طبیعی است که نقش بسیار مهمی هم در سلامتی ما داشته باشد. نان یکی از مهم‌ترین منابع انرژی برای بدن است، از طرفی با توجه به نوع آرد مصرفی در تولید نان و همچنین فرآیند تولید آن، می‌تواند حاوی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و املاح مختلف باشد که در بهبود سلامت شما نقش دارند. بهترین نان برای استفاده در رژیم غذایی نانی است که در تهیه آن از آرد کامل یا آرد سبوس‌دار استفاده شده است، برخی از آرد‌ها که با املاح مختلف نظیر آهن یا کلسیم هم غنی شده باشند به افزایش ارزش غذایی آن کمک می‌کنند.

برکت سفره گران‌تر می‌شود!

سفره مردم ایران در سال‌های اخیر که تورم و گرانی بی‌سابقه‌ای بر کشور حاکم شده، هر روز کوچک‌تر از روز پیش می‌شود و نان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که در ابتدای سال تأکید شد، امسال قرار نیست قیمت نان تغییر کند، اما در هفته‌های اخیر، اخبار افزایش قیمت انواع نان در چند استان به صورت جداگانه در رسانه‌ها منتشر شد! هرچند گفته می‌شود در بیش از ۱۵ استان شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نان هستیم، اما دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی، همچنان تأکید دارد که هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت نان اعلام نشده و با خاطیان برخورد خواهد شد! بالاخره سخنگوی دولت در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت نان را تأیید کرد و گفت: در برخی استان‌‌ها تقاضای افزایش قیمت داشتند که به شوراهای آرد و نان رفت و مصوب شد اما اگر تخلفی در قیمت و کیفیت ایجاد شود، رسیدگی به آن در حوزه فعالیت وزارت صمت و سازمان تعزیرات است. احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد، در پاسخ به پرسشی درباره ادعای افزایش قیمت نان در برخی نانوایی‌‌ها، تصریح کرد: سیاست دولت در این خصوص، این است که سهم هزینه نان در معیشت و سفره خانوار پایین بماند. این سهم در ابتدای دولت ۲٫۵ درصد بود که اکنون به دو درصد کاهش یافته است. سخنگوی دولت، تأکید کرد: در برخی استان‌‌ها تقاضای افزایش قیمت داشتند که به شوراهای آرد و نان رفت و مصوب شد اما اگر تخلفی در قیمت و کیفیت ایجاد شود، رسیدگی به آن در حوزه فعالیت وزارت صمت و سازمان تعزیرات است.