مباحث مربوط به زمان اسناد مناقصه و انعقاد قرارداد از عوامل عقب‌ماندگی متروی قم  

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، گفت: مهم‌ترین عوامل عقب‌ماندگی متروی قم از زمان‌بندی اولیه مباحث مربوط به زمان اسناد مناقصه و انعقاد قرارداد است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا انگشت‌باف؛ افزود: وجود اختلافات بی‌شمار قراردادی و مالی با پیمانکاران در پروژه‌های کلان امری عادی و طبیعی است و از آنجایی‌که رویه حل این‌گونه اختلافات نیز در […]

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، گفت: مهم‌ترین عوامل عقب‌ماندگی متروی قم از زمان‌بندی اولیه مباحث مربوط به زمان اسناد مناقصه و انعقاد قرارداد است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا انگشت‌باف؛ افزود: وجود اختلافات بی‌شمار قراردادی و مالی با پیمانکاران در پروژه‌های کلان امری عادی و طبیعی است و از آنجایی‌که رویه حل این‌گونه اختلافات نیز در قرارداد پیش‌بینی‌شده است، نمی‌توان گفت که سوءجریان در پروژه‌های قطار شهری قم وجود دارد. مدیرعامل سازمان قطار شهری، افزود: درخصوص اتفاقات پیش آمده موضوع در سازمان بازرسی استان جمع‌بندی شده است و نتایج آن در اختیار آن مرجع ذی‌صلاح قرار دارد. وی با اشاره به موضوع عقب‌ماندگی متروی قم، بیان داشت: نرخ احداث یک مترو به طول ۱۰ کیلومتر در سایر کلانشهرها، بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و از این‌رو متروی قم از پروژه‌های مشابه در شهرهای دیگر عقب‌تر نیست و علاوه‌برآن، بودجه شهرداری قم نیز کمتر از کلانشهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تبریز است. مدیرعامل سازمان قطار شهری، مباحث مربوط به زمان اسناد مناقصه و انعقاد قرارداد را مهم‌‌ترین مشکل قطار شهری قم نام برد و گفت: تا قبل از سال ۹۳ هیچ اعتبار دولتی به این طرح تزریق نشده است و علاوه‌برآن دستگاه حفاری نیز باید سال ۹۰ تامین می‌شد که این دستگاه با ۲۴ ماه تأخیر به‌خاطر تحریم‌ها در پروژه مستقر شد. انگشت‌باف، با اشاره به برخی از مهم‌‌ترین معایب پروژه‌های طرح و ساخت در ایران که به‌صورت مقطوع منعقد می‌شوند، تصریح کرد: وجود تحریم، نوسانات نرخ ارز و… مهم‌‌ترین این معایب است که تمام این مشکلات در متروی قم رخ داده به‌نحوی‌که ارز ۱۵۰۰ تومانی این طرح در سال نخست هم اینک بیش از ۳۰ برابر افزایش‌ یافته است. مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، با اشاره به زمان‌بر بودن گرفتن مجوزهای لازم برای تغییرات در ساخت قطار شهری قم از شورای فنی کشور، ادامه داد: روند متروی قم از سال ۱۴۰۱ با کسب مجوزهای جدید وارد مرحله جدیدی شده و تا قبل از آن به‌صورت مستمر مشکلات مالی و قراردادی وجود داشت.