مدیریت ۲۰۰ میلیارد دلار از تجارت خارجی کشور به وسیله شبکه بانکی

گروه بازارسرمایه ـ رئیس کل بانک‌مرکزی، گفت: نظام بانکی ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت خارجی کشور را در دنیا کنترل می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از بانک‌مرکزی، محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک‌مرکزی، در چهاردهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور، اظهار کرد: با توجه به اهمیت صنعت بانکداری در کشور موضوع انتخاب مدیران برتر و […]

گروه بازارسرمایه ـ رئیس کل بانک‌مرکزی، گفت: نظام بانکی ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت خارجی کشور را در دنیا کنترل می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از بانک‌مرکزی، محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک‌مرکزی، در چهاردهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور، اظهار کرد: با توجه به اهمیت صنعت بانکداری در کشور موضوع انتخاب مدیران برتر و این کاری که سال‌هاست که انجام می‌شود، بسیار خوب است و فرصتی است تا در کنار دیدار با مدیران موفق نظام بانکی به آن‌‌ها خداقوت بگوییم. وی با یادی از مدیرعامل فقید بانک ملت، افزود: آقای دولت‌آبادی فردی بودند که حتماً در دسته بهترین مدیران نظام بانکی کشور قرار داشتند و شخصیت حرفه‌ای ایشان در نظام بانکی متمایز بود و جای ایشان در چنین همایشی خالی است. نام نیک مرحوم دولت‌آبادی همواره در نظام بانکی باقی خواهد ماند. مدیران موفق نظام بانکی از جمله مرحوم دولت‌آبادی باید به‌عنوان الگویی در صنعت بانکداری کشور قرار بگیرند و باید برنامه‌ای برای ارائه کار‌هایی که افراد موفق نظام بانکی انجام داده‌اند، در نظر داشته باشیم. رئیس کل بانک‌مرکزی، خاطرنشان کرد: امروزه پایه‌های اقتصاد کشور در نظام بانکی است و ۹۰ درصد تأمین مالی کشور برعهده نظام بانکی است. از طرفی نیز حجم بالایی از عبور از تحریم‌ها توسط نظام بانکی انجام می‌شود و تمام امورات بانکی و مالی کشور به خوبی در حال انجام است. فرزین؛ گفت: نظام بانکی ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت خارجی کشور را در دنیا کنترل می‌کند و در مذاکره با برخی کشورهای دنیا هم دیده می‌شود که نظام بانکی کشور در ابعاد مختلف ظرفیت بالایی دارد. وی یادآور شد: متأسفانه بی‌مهری‌هایی در کشور نسبت به نظام بانکی وجود دارد؛ بار‌ها دیده شده در فضا‌های مختلف زحمات همکاران ما در نظام بانکی نادیده گرفته می‌شود و سعی در فضاسازی نسبت به نظام ‌بانکی دارند. رئیس کل بانک‌مرکزی، ادامه داد: تمام بخش‌‌ها در کشور ضعف‌هایی دارند اما در انتقاد از یک مجموعه باید بدانیم نسبت به چه تعداد افراد و چه مقدار کار و چه میزان عملکرد مثبت صحبت می‌کنیم و باید این موارد را نیز در نظر گرفت. فرزین؛ اعلام کرد: تجارت خارجی و نقل‌انتقالات داخلی و خارجی کشور به همت نظام بانکی کشور به خوبی جریان دارد و در واقع یکی از نقاط قوت کشور نظام بانکی است.

پیشتازی در بانکداری الکترونیک

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: از نظر بانکداری الکترونیک از بسیاری از کشور‌های اروپایی از جمله روسیه بسیار جلوتر هستیم. رئیس کل بانک‌مرکزی، تأکید کرد: باید زحمات همکاران نظام بانکی اعلام شود تا به افرادی که اطلاعات کافی ندارند اجازه زیر سؤال بردن خدمات نظام بانکی داده نشود. فرزین؛ گفت: نظام بانکی یکی از نقاط قوت اقتصاد کشور است و اگر متوجه نباشیم، دشمن این نقطه قوت را به یک نقطه ضعف تبدیل می‌کند؛ به همین دلیل دشمن نظام بانکی و مالی کشور را مورد هدف قرار داده است. نباید نسبت به این مسئله غافل باشیم و وظیفه داریم به امورات اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی و همچنین ارائه خدمات و کار‌هایی که انجام می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشیم. وی افزود: عملکرد مدیران موفق کشور باید به یک الگوی آموزشی تبدیل شود و مدیران موفق باید معرفی شوند و از آن‌‌ها قدردانی شود. رئیس کل بانک‌مرکزی، ادامه داد: تکنولوژی‌های جدید بانکداری موجب شده نیاز جامعه نسبت به بانک‌ها افزایش پیدا کند و هر چه جوامع به سمت تکنولوژی پیش می‌روند، نیاز جامعه به بانکداری افزایش می‌یابد، اما نوع خدمات تغییر پیدا می‌کند.

توجه ویژه به هوش‌مصنوعی

به گفته فرزین؛ هوش‌مصنوعی تأثیرات بسیار زیادی در صنعت بانکداری خواهد داشت و در بانک‌مرکزی نیز متوجه این مسئله شده‌ایم و اداره جدیدی برای توسعه این فناوری‌‌ها در بانک‌مرکزی ایجاد شده است. او یادآور شد: البته اقدامات بانک‌مرکزی بیشتر از منظر بانکداری مرکزی بوده است و نه از منظر بانکداری تجاری، اما به نظر می‌رسد باید در حوزه بانکداری تجاری نیز برنامه‌ریزی بیشتری صورت بگیرد. رئیس کل بانک‌مرکزی، اظهار کرد: بخشی از این مسئله به حوزه آموزش برمی‌گردد و آموزش نقش مهمی دارد. نباید به دلیل عدم آموزش از تکنولوژی عقب بمانیم و آموزش نقش مهمی در توسعه فناوری‌‌ها در صنعت بانکداری و حرکت این صنعت در کشور پیشگام با تغییرات جهان دارد. فرزین؛ ادامه داد: هوش‌مصنوعی و تکنولوژی جدید نیاز به شعب را کاهش می‌دهد، اما خدمات غیرحضوری نیز نیاز به مشاوره دارد. ممکن است شکل ارائه خدمات متفاوت شود، اما همواره نیاز به این خدمات وجود خواهد داشت. ارائه این خدمات نیاز به دانش خواهد داشت و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. وی در پایان، گفت: در همایش امروز بیشتر مدیران موفق کشور جوان بوده‌اند و کمتر از پنج سال سابقه مدیریت داشته‌اند و به نظر می‌رسد هر چه سن بالاتر رفته انگیزه‌ها برای موفقیت کاهش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد این مسئله نقطه ضعفی است که باید به آن توجه کنیم و باید برنامه‌ریزی برای افزایش انگیزه افراد با تجربه بالاتر در حوزه امورات منابع انسانی داشته باشیم. استفاده از تجربه افراد با سابقه بالا بسیار مهم است و امیدواریم در آینده تعداد افراد باسابقه بیشتر در میان مدیران موفق بیشتر شود.

دنیای آتی بانکداری، دنیای نوآوری‌‌ها است

در ادامه رئیس مؤسسه‌عالی آموزش بانکداری ایران در چهاردهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور، گفت: دنیای آتی بانکداری، دنیای نوآوری‌‌ها است و امسال ۸۰ درصد جلسات داووس حول IT و هوش‌مصنوعی بوده است. فرشاد حیدری؛ اظهار کرد: همایش سالانه آینده شعب در نظام بانکی حسب تغییرات جهانی و داخلی کشور در حوزه بانکی شکل گرفته است و حتما لازم است تا برای آینده بانکداری در کشور فکر کنیم. حیدری؛ افزود: با تغییراتی که در حوزه تکنولوژی و فناوری در دنیا شکل گرفته است و فناوری‌های جدیدی مثل هوش‌مصنوعی در حوزه فناوری اطلاعات پا به عرصه گذاشته‌اند، باید آمادگی لازم را برای استفاده از این فناوری‌‌ها داشته باشیم. به همین جهت این نام را انتخاب کرده‌ایم تا یادآوری شود که توجه به این حوزه بسیار مهم است. رئیس مؤسسه‌عالی آموزش بانکداری ایران، اظهار کرد: این همایش با حضور ۲۹ بانک و مؤسسه اعتباری از سراسر کشور برگزار می‌شود و ۳۷۰ رئیس شعبه موفق در کشور در همایش امروز حضور دارند. پیش از این جلسه نظرسنجی از رؤسای موفق شعب بانک‌ها انجام شده است که نتایج آن قابل‌توجه است. این کارشناس بانکی، تصریح کرد: ترکیب رؤسای موفق کشور از نظر نوع بانک به این صورت است که ۳۹ درصد بانک‌های دولتی، ۲۵ درصد بانک‌های مربوط به اصل ۴۴ و ۳۶ درصد نیز مربوط به بانک‌های خصوصی است. ۱۱درصد از شرکت‌کنندگان همکاران خانم و آقایان نیز ۸۹ درصد از رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور را تشکیل داده‌اند. وی اضافه کرد: از نظر میزان تحصیلات ۹۳ درصد ترکیب رؤسای موفق شعب بانک‌ها دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی هستند و ۳۶ درصد کارشناسی، ۵۳ درصد ارشد، سه‌درصد دیپلم و چهاردرصد نیز تحصیلات کاردانی دارند. حیدری؛ بیان ابراز کرد: ۸۴ درصد مدیران موفق کشور در رده سنی ۳۱ تا ۵۰ سال و ۶۲ درصد نیز در رده سنی ۴۱ تا ۵۰ سال بوده‌اند. ۳۰ درصد رؤسای موفق در تهران و ۷۰ درصد در استان‌‌ها بوده‌اند. در سابقه کاری نیز دودرصد پنج سال، چهاردرصد ۶ تا ۱۰ سال و ۵۷ درصد نیز بین ۱۶ تا ۲۵ سال سابقه کاری دارند. این کارشناس بانکی، عنوان کرد: ۴۷ درصد رؤسای موفق شعبه تا پنج سال سابقه ریاست شعبه داشته‌اند و این نشان می‌دهد افراد جوان و با سابقه مدیریت کمتر، انگیزه بیشتری برای موفقیت دارند. وی اضافه کرد: دنیای آتی بانکداری، دنیای نوآوری‌‌ها است و ۸۰ درصد جلسات داووس در سال‌جاری حول محور IT و هوش‌مصنوعی بوده است. رئیس مؤسسه‌عالی آموزش بانکداری ایران، اظهار کرد: دنیای آینده دنیای هوش‌مصنوعی خواهد بود و باید آمادگی لازم برای مواجهه با تغییرات را داشته باشیم؛ چرا که کشور‌هایی که مجهز به هوش‌مصنوعی نیستند در میان ملل تمام شده تلقی خواهند شد. حیدری؛ تأکید کرد: در بنگاه داری جدید باید به سمت واگذاری مسئولیت به گروه‌های کوچک فناوری و نوآوری حرکت کنیم.

تغییرات تکنولوژی مهم‌ترین مسئله آینده نظام بانکی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز، در ادامه برنامه چهاردهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور گفت: بانک‌ها در آینده به متخصص بیگ دیتا، هوش‌مصنوعی و IT نیاز دارند که همزمان دانش بانکی و اقتصادی نیز داشته باشند. علی دیواندری؛ بیان داشت: دو موضوع مخاطبین و مشتریان و همچنین تغییرات تکنولوژی صنعت بانکی، مهم‌ترین مسائل در آینده نظام بانکی است. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در مسئله تغییرات نسلی با شش دسته مختلف از مخاطبان در حوزه بانکی مواجه هستیم که دو دسته ۱۱ تا ۲۵ سال که با نام نسل Z شناخته می‌شوند و نسل آلفا که افراد پایین‌تر از ۱۰ سال هستند، نسبت به سایر نسل‌‌ها بسیار متفاوت هستند. این خبره بانکی، اظهار داشت: این افراد تا حدود زیادی نیازی به تحصیلات کلاسیک ندارند و خودشان اطلاعات را از طریق فضای مجازی کسب می‌کنند. مسئله عدم درک دو گروه معلمان و والدین نسبت به این نسل‌‌ها نیز مطرح است. این افراد با تکنولوژی روز سر و کار دارند و حاضر به استفاده از خدمات کلاسیک نیستند و بیشتر به دنبال تکنولوژی و خدمات سریع هستند. دیواندری؛ تصریح کرد: در حوزه بانکداری نیز باید به نوع خدمات توجه داشته باشیم. خدمات خرد و بانکداری شرکتی در حال حاضر تقریبا در شعب انجام می‌شود، اما در آینده شعب حذف نمی‌شوند، بلکه کار‌هایی که در شعبه انجام می‌شود متفاوت خواهد بود؛ بنابراین میزان دانش و مهارت‌‌ها و توانایی‌های افراد مشغول در صنعت بانکداری در آینده متفاوت خواهد بود. وی اضافه کرد: بانک‌ها در آینده به متخصص بیگ‌دیتا، هوش‌مصنوعی و IT نیاز دارند که همزمان نسبت به دانش بانکی و اقتصادی نیز اطلاعات داشته باشند. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، اظهار کرد: تکنولوژی یک موضوع خارجی نسبت به بانکداری نیست، بلکه مسئله‌ای در درون صنعت بانکداری خواهد بود. وی اضافه کرد: نسل Z و آلفا همان‌طور که متحول‌کنندگان تکنولوژی هستند، بیش‌ترین استفاده کنندگان از آن نیز خواهند بود. دیواندری؛ در پایان تأکید کرد: تکنولوژی‌هایی از جمله بلاکچین، هوش‌مصنوعی، پول مجازی، لندینگ غیربانکی، اتوماتیک‌سازی، بانکداری باز، فینتک‌ها، نئوبانک‌ها، پردازش ابری و تکنولوژی‌های حوزه امنیت سایبری مهم‌ترین محور‌های صنعت بانکداری در آینده خواهند بود و طبیعتاً فعالان این حوزه نیز باید نسبت به این مسائل اطلاعات و دانش کافی را داشته باشند.

تجلیل از مدیران برتر شعب بانک‌های سراسر کشور

گفتنی است؛ چهاردهمین دوره گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور با عنوان «آینده شعب در نظام بانکی کشور» با حضور مدیران و رؤسای موفق شعب منتخب بانک‌ها، در بانک‌مرکزی برگزار شد. این مراسم همچنین با حضور و سخنرانی محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک‌مرکزی، فرشاد حیدری؛ رئیس مؤسسه‌عالی آموزش بانکداری ایران و علی دیواندری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و خبره بانکی برگزار شد. در چهاردهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور از ۳۷۰ رئیس موفق شعب بانک‌های سراسر کشور تقدیر به عمل آمد. در این مراسم ۳۷۰ رئیس موفق شعبه از ۲۸ بانک و مؤسسه اعتباری کشور شامل بانک‌های مسکن، ملی، ملت، سامان، صادرات، کشاورزی، گردشگری، ملل، کارآفرین، صنعت و معدن، سرمایه، شهر، سینا، توسعه، سپه، خاورمیانه، دی، رفاه کارگران، تجارت، پست بانک، توسعه تعاون، اقتصاد نوین، پارسیان، ایران زمین، پاسارگاد، توسعه تعاون، آینده و بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت حضور داشتند و مورد تکریم و تجلیل قرار گرفتند. همچنین در این مراسم از پرویز ساسانگهر؛ معاون پژوهشی اسبق مؤسسه‌عالی آموزش بانکداری ایران و خبره نظام بانکی کشور نیز، تجلیل شد. در این گردهمایی به مسائل مهمی، چون تغییرات آینده صنعت بانکداری کشور، ایجاد آمادگی برای این تغییرات و همچنین توجه ویژه به آموزش‌های لازم برای توسعه فناوری و تکنولوژی‌های صنعت بانکداری در میان کارکنان و مشتریان بانک‌های کشور، تأکید شد. گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک­‌های کشور هر ساله توسط مؤسسه‌عالی آموزش بانکداری ایران با هدف ایجاد بستر و فرصت مناسب برای تعامل و انتقال تجربه­‌‌ها و دستاورد‌های رؤسای موفق شعب و دیگر مدیران شبکه بانکی کشور و همچنین قدردانی و تکریم رؤسای موفق شعب بانک‌‌‌ها و مؤسسات اعتباری کشور برگزار می‌‌شود. این رویداد همچنین فرصت مناسبی فراهم می‌‌آورد تا آخرین تغییرات و تحولات در حوزه بانکداری در سطح شعب، مطرح و دیدگاه‌‌های صاحب‌نظران و مدیران ارشد نظام بانکی کشور در این خصوص به مخاطبین ارائه شود.