رئیس‌جمهور عنوان کرد

مولد مهم‌‌ترین راهکارهای تأمین منابع لازم در طرح‌های ساخت مسکن

رئیس‌جمهور، مولدسازی را یکی از مهم‌‌ترین راهکارهای تأمین منابع لازم برای پیشبرد طرح‌های ساخت مسکن عنوان کرد و دستور داد؛ برای نتیجه‌گیری بهتر از قانون مولدسازی، طرحی با همکاری استان‌‌ها تهیه شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سید ابراهیم رئیسی؛ در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، با قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته برای تسریع […]

رئیس‌جمهور، مولدسازی را یکی از مهم‌‌ترین راهکارهای تأمین منابع لازم برای پیشبرد طرح‌های ساخت مسکن عنوان کرد و دستور داد؛ برای نتیجه‌گیری بهتر از قانون مولدسازی، طرحی با همکاری استان‌‌ها تهیه شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سید ابراهیم رئیسی؛ در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، با قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته برای تسریع در پیشبرد نهضت ملی مسکن، از آغاز عملیات اجرایی ساخت حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی برای دانشگاهیان و نیز خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه‌ها خبر داد و اظهار داشت: مسکن از بخش‌های پیشران اقتصاد بوده و ضمن رونق تولید، آثار ضدتورمی جدی و مؤثری دارد. رئیس‌جمهور، با بیان اینکه اقدامات انجام شده در چارچوب نهضت ملی مسکن به لحاظ کیفی و کمی خوب بوده اما همچنان جای کار بیشتری دارد، افزود: باید چارچوب و دستورالعمل دقیقی برای تسهیل و تسریع موضوع ساخت واحدهای مسکونی برای دانشگاهیان و خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه‌ها تبیین شود تا موضوع با جدیت و جامعیت بیشتر به پیش برود. رئیسی؛ اجرای قانون مولدسازی را یکی از مهم‌‌ترین راهکارهای تأمین منابع لازم برای پیشبرد طرح‌های ساخت مسکن عنوان کرد و دستور داد؛ برای نتیجه‌گیری بهتر از قانون مولدسازی، طرحی با همکاری استان‌‌ها تهیه شود که مطابق آن میزان درآمدهای اجرای طرح مولدسازی و حوزه‌هایی که قرار است این درآمد‌ها در آن‌ها هزینه شود، از جمله طرح‌های ساخت مسکن به شکل دقیق پیش‌بینی شود. رئیس‌جمهور، همچنین خواستار توجه جدی به تأمین زیرساخت‌های لازم برای واحدهای مسکونی در حال احداث شد و گفت: تأمین نیازمندی‌‌ها و تأمین زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز و دیگر نیاز‌ها مثل مدرسه همزمان با احداث واحدهای مسکونی دنبال شود تا خانه‌های تکمیل شده معطل تأمین زیرساخت‌‌ها نمانند.

ساخت خوابگاه‌های متأهلی و مسکن دانشگاهیان از اولویت‌های دولت سیزدهم است

در ادامه، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه‌وشهر‌سازی، با اشاره به اینکه ساخت خوابگاه‌های متأهلی و مسکن دانشگاهیان از اولویت‌های دولت سیزدهم است، از آغاز عملیات ساخت بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان خبر داد و گفت: در این عملیات، علاوه بر احداث مسکن کارکنان و استادان دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های متأهلی نیز آغاز شده است. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: بخش عمده اراضی تأمین شده در این طرح، اراضی مازاد خود دانشگاه‌هاست و این کار با توافق وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. در اجرای این طرح، نظر رؤسای دانشگاه‌ها نیز اخذ شده است. عضو کابینه دولت سیزدهم، با تأکید بر اینکه مسکن، همواره یکی از دغدغه‌های استادان دانشگاه‌ها بوده است، افزود: این طرح، شروع و آغازی بر اجرای ساخت مسکن‌های دانشگاهیان به شمار می‌رود و امیدوارم که تعداد این واحد‌ها در آینده افزایش یابد. بذرپاش؛ با بیان اینکه ساخت خوابگاه برای دانشجویان متأهل، تکلیف قانونی وزارت راه‌وشهرسازی در همکاری با سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاست، گفت: در گذشته تعداد ساخت خوابگاه‌های متأهلی کم بود که تلاش کردیم تا در دولت سیزدهم این موضوع را در برنامه قرار دهیم و امروز این کار به ثمر نشسته است. وی تأکید کرد: اراضی در این طرح به اساتید به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود و عملاً قیمت زمین در این طرح برای استادان دانشگاه‌ها به صفر رسیده است. وزیر راه‌وشهرسازی، خاطرنشان کرد: با تسهیلات بانک‌ها و کمکی که دانشگاه‌ها به استادان می‌کنند و آورده خود متقاضیان، هزینه ساخت تأمین می‌شود. در اجرای این طرح، باید کمیسیون ماده ۵ استان‌‌ها برگزار شده و مجوزهای تغییر کاربری این اراضی صادر شود. بخشی از این واحد‌ها وارد فرآیند ساخت شده‌اند. بذرپاش؛ گفت: ساخت ۶۰ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی دانشگاهیان در بیش از ۱۵۰۴ هکتار اراضی آغاز شد. از این میزان، ۳۰ هزار و ۵۶۶ واحد متعلق به اساتید و کارکنان دانشگاه‌های سراسری، ۵۸۰۰ واحد متعلق به خوابگاه‌های متأهلی است که مجموع مسکن کارکنان و اساتید و خوابگاه‌های متأهلی در اراضی به مساحت ۵۴۷٫۷ هکتار اجرا خواهد شد. همچنین، ۲۳ هزار و ۸۱۹ واحد نیز در زمینی به مساحت ۹۵۷ هکتار برای اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد احداث می‌شود.