گروه خودرو- با توجه به موضوع مصرف بالای سوخت در کشور توسط وسایل نقلیه با تکنولوژی قدیمی و کیفیت سوخت پایین که یکی از بزرگترین عوامل تولید آلایندگی است، باید این مسئله را در نظر گرفت که برقیسازی ناوگان خودرویی کشور بتواند از مسائل جلوگیری کند. اما در وهله اول باید زیرساختهای آن را توسعه […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع مصرف بالای سوخت در کشور توسط وسایل نقلیه با تکنولوژی قدیمی و کیفیت سوخت پایین که یکی از بزرگترین عوامل تولید آلایندگی است، باید این مسئله را در نظر گرفت که برقیسازی ناوگان خودرویی کشور بتواند از مسائل جلوگیری کند. اما در وهله اول باید زیرساختهای آن را توسعه داد تا به بهترین شکل ممکن توانست از برقیسازی ناوگان خودرویی استفاده کرد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا حسن کریمیسنجری؛ مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، در نشستی با موضوع خودروهای برقی، گفت: در طراحی و تولید موتورهایی که مصرف سوخت فسیلی آنها پایین است، سطح استاندارد بالاست و بنابراین تولید آنها نیاز به سرمایهگذاری زیادی دارد زیرا در تولید این موتورها ساختار موتور از نظر فناوری باید تغییر کند و این کار به قالبریزیهای زیادی نیاز دارد و فرآیند تولید و طراحی سرمایهبر است. وی افزود: علاوه بر این در خودروهای کممصرف باز هم از سوخت فسیلی استفاده و آلایندگی تولید میشود، حتی گاز هم که یک سوخت گاز سبز به شمار میآید آلاینده بوده، اما حجم آلایندگی آن کمتر است. بنابراین تأکید میکنم برقیسازی تنها راهحل به ویژه برای کلانشهری مانند تهران است که آلایندگی آن بسیار بالاست. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، گفت: گروه مکنزی که یکی از مراکز پژوهشی معتبر دنیاست، پیشبینی کرده بود تا سال ۲۰۳۰ مارکت دنیا به سمت خودروهای برقی، اشتراکی و خویشران پیش میرود. البته چینیها از این آمار بسیار جلوتر هستند. کریمیسنجری؛ تصریح کرد: با همه اینها اما خودروهای برقی سهم کوچکی از بازار دنیا را حتی در آینده خواهند داشت؛ در حالحاضر در ایران سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تولید میشود و با ین حجم از تولید برنامه وزارت صمت برای دو تا سه سال آینده تأمین ۱۰۰ هزار تاکسی برقی است، این رقم در مقایسه با رقم تولید سالانه خودرو رقم چشمگیری نیست. وی خاطرنشان کرد: در ۴۵ سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از منابع کشور استخراج و صرف سوخترسانی به ماشینهای گازوئیلسوز و بنزینسوز شده است. وی همچنین یادآور شد: آن ناترازی که در تولید برق وجود دارد در تولید بنزین هم هست اما سرمایهگذاری برای حذف ناترازی بنزین سنگینتر و هزینهبرتر از حذف ناترازی در تولید برق است. همچنین جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درخصوص لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور، با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی کشور در مرحله نوزادی باقی مانده و دوران رشد را طی نکرده است، اظهار داشت: گاهی اوقات با حمایتهای همهجانبه و بیقید و شرط از صنایع اجازه نمیدهیم رشد کنند و این موضوع برای صنعت خودروسازی کشور نیز اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: یکی از دلایل بروز ناترازی بنزین در کشور، پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی است؛ بهطوری که نسبت به استاندارد جهانی مصرف بالاتری دارند و به هدررفت سوخت منجر میشوند. این نماینده مجلس، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور که بحث فاکتورینگ در کنار صرفهجوییهای ناشی از سوخت مطرح میشود، میتواند کمککننده باشد؛ به این ترتیب، میتوانیم در تولید خودروهای با مصرف پایین بنزین سرمایهگذاری کنیم و از مصرف بیرویه آن در کشور بکاهیم. قادری؛ گفت: به دلایل مختلف از جمله فناپذیری سوختهای فسیلی و آلایندگی بالا، کشورها به دنبال استفاده از سوختهای پاک مانند برق هستند. الان دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کرده و ما نیز باید سیاستگذاریهای جدی در این زمینه داشته باشیم تا فشار را از روی بنزین برداریم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خاطرنشان کرد: این نظر کارشناسان درست است که اگر چارهاندیشی اساسی برای این ناترازی بنزین نداشته باشیم، هر ساله بر وخامت موضوع افزوده میشود و به مبالغ بیشتری برای واردات نیاز خواهیم داشت. وی ادامه داد: شاهد هستیم که تقاضای بالایی در کشور برای خودرو وجود دارد و هر روز بر تعداد خودروهای مورد استفاده در کشور اضافه میشود. این موضوع در کنار پرمصرف بودن خودروها باعث بروز مشکل ناترازی بنزین شده است. قادری؛ تأکید کرد: باید تمامی سیاستگذاریها به سمت و سویی باشد که کاهش مصرف بنزین را داشته باشیم. تولید و یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی باید در دستور کار باشد. باید تلاش کنیم که وابستگی خود را به سوختهای فسیلی مانند بنزین کم کنیم و از سوختهای پاک مانند برق بهره ببریم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، خاطرنشان کرد: متأسفانه نتوانستهایم ناوگان حملونقل عمومی قویای را در کشور گسترش دهیم، به همین دلیل مردم از وسایل شخصی استفاده میکنند که به لحاظ ناترازی بنزین برایمان مشکلساز شده است. محمدصادق مهرجو؛ کارشناس اقتصاد انرژی، درخصوص راهکارهای فائق آمدن بر معضل ناترازی بنزین، گفت: نیاز داریم که کمکم خودروسازان ما به سمت توسعه زیرساختهای خودروی برقی حرکت کنند. زیرا خودروهای بنزینی تولید داخل ما هیچ مزیت نسبی نسبت به سایر تولیدات ندارند و متأسفانه با توجه به تحریمهایی که رخ داده تبدیل به یک واردکننده صرف شدهایم. این کارشناس انرژی، بیان کرد: از سوی دیگر خودروهایی مثل پراید، ۴۰۵ را از رده خارج کردهایم و در حال از رده خارج کردن سمند هم هستیم و در مقابل خودروهای کوچکی مثل کوئیک و ساینا در کشور تولید میشوند که مصرف بنزین بالایی دارند. وی در ادامه، بیان کرد: این خودروها به لحاظ مصرف سوختی استاندارد لازم را ندارد و ما در حقیقت با به بازار وارد کردن این خودروها به مونتاژکار خودروهای چینی تبدیل شدهایم. بهتر است که به سمت توسعه زیرساختهای خودروهای برقی برویم زیرا حداقل در ناوگان حملونقل سبک آینده متعلق به خودروهای هیبریدی و برقی است. مهرجو؛ بیان کرد: در حالحاضر خودروهای هیبریدی خیلی پرتیراژ شده و استفاده از آنها در کشورهای اروپایی با استقبال مواجه شده است ولی ما کمتر خودروی صرف بنزینی در کشور میبینیم. باید به جای واردات بنزین به این سمت حرکت کنیم و واردات خودروهای برقی و هیبریدی را داشته باشیم تا بتوانیم جلوی رشد مصرف بنزین را بگیریم. مهرجو؛ افزود: در این ۱۵ سال گذشته فقط دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل کرونا مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و در واقع رشد مصرف ما متوقف شد و تبدیل به صادرکننده بنزین شدیم. در این سالها ما بنزین مازاد داشتیم و هزینههای ذخیرهسازی بنزین خیلی زیاد بود و مجبور بودیم با قیمتهای ارزانتر آنها را پیشفروش کنیم. این کارشناس انرژی، بیان کرد: این مسئله هم با بهرهبرداری از ستاره خلیجفارس مقارن شده بود که رقم قابلتوجهی بنزین برای ما تولید میکند. استدلال دیگری که نمایندگان مجلس برای توسعه حملونقل برقی مطرح میکردند بهحق کمبود برق و ناترازی برق است که اصلاً توجیه خوبی نیست. مهرجو؛ افزود: ما باید به سمت توسعه زیرساختهای تولید برق برویم زیرا مزیتهای خیلی خوبی مثل باد و آفتاب و زمین گرمایی و دریای عمان و خلیجفارس را داریم و میتوانیم از این انرژیهای هم برای کمک به رفع ناترازی بنزین استفاده کنیم. این کارشناس اقتصاد انرژی، با بیان اینکه استفاده از هر نوع انرژی تجدیدپذیر که بهصرفهتر و در دسترستر است باید برای مدیریت پیک مصرف بنزین استفاده کنیم، توضیح داد: باید صرفه اقتصادی برای ورود بخشخصوصی به تولید برق هم به وجود بیاید. با قیمتگذاری دستوری و انحصار صادرات برق این انگیزهها کم و کمتر میشود باید این گرهها را از دست بخشخصوصی باز کنیم که بخشخصوصی سرمایهگذاری در تولید برق تجدیدپذیر کند. وی ادامه داد: اینها راهکارهایی است که میتوان به بحث کاهش ناترازی بنزین کمک کند. توسعه زیرساختهای تولید برق هم به ناترازی گاز و هم به ناترازی بنزین کمک میکند، این اقدام یک اقدام خوب است. با توجه به موقعیت استراتژیک کشور که ما در مرکز بیضی تولید و مصرف برق قرار داریم، در شمال کشور بزرگ و پر جمعیت روسیه و در شرق و غرب و جنوب کشورهای مصرفکننده برق را داریم. مهرجو؛ افزود: ما خودروهای بنزینی بسیاری داریم که بنزین بسیار زیادی استفاده میکنند و اساساً اگر در کنار گران کردن حاملهای انرژی این شیوه را هم پیش بگیریم که خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم میتوانیم مصرف را پایین بیاوریم. البته گران کردن حاملهای انرژی هم سقفی دارد و حداکثر میتوان این قیمت را دو برابر کرد و امکان افزایش بیشتر آن وجود ندارد.
برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، راهکاری مؤثر برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری است که با حمایت دولت و توسعه زیرساختها، به بهبود سلامت عمومی و پایداری محیطزیست منجر میشود. به گزارش مناقصهمزایده، سجاد بهرامی؛ کارشناس امور شهری، در یادداشتی مطرح کرد: زمان آن فرا رسیده است که پایتخت، تبدیل به شهری برقی […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع برقیسازی ناوگان خودرویی کشور که یکی از اصلیترین برنامههای وزیر صمت برای صنعت خودرویی است، باید به بحث زیرساختها و انتقال تکنولوژی نیز نگاهی متفاوت در این خصوص داشت تا به شکل اصولی و درست وارد این حوزه قدم گذاشت. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، حسن کریمیسنجری؛ مدیر […]
دیدگاه بسته شده است.