برقی‌سازی ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی در بازه‌زمانی ۳ تا ۵ ساله

گروه خودرو- با توجه به موضوع برقی‌سازی ناوگان خودرویی کشور که یکی از اصلی‌‌ترین برنامه‌های وزیر صمت برای صنعت خودرویی است، باید به بحث زیرساخت‌ها و انتقال تکنولوژی نیز نگاهی متفاوت در این خصوص داشت تا به شکل اصولی و درست وارد این حوزه قدم گذاشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، حسن کریمی‌سنجری؛ مدیر […]

گروه خودرو- با توجه به موضوع برقی‌سازی ناوگان خودرویی کشور که یکی از اصلی‌‌ترین برنامه‌های وزیر صمت برای صنعت خودرویی است، باید به بحث زیرساخت‌ها و انتقال تکنولوژی نیز نگاهی متفاوت در این خصوص داشت تا به شکل اصولی و درست وارد این حوزه قدم گذاشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، حسن کریمی‌سنجری؛ مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، اظهار کرد: وزارت صمت برنامه‌ریزی کرد که حدود ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و قریب به ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را بتواند در یک بازه‌زمانی سه تا پنج ساله وارد کشور کرده و گسترش دهد. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، ضمن تأکید و اصرار این وزارتخانه برای واردات این وسایل‌نقلیه برقی توسط خودروسازان، گفت: علت نیز این است که بحث انتقال فناوری اتفاق بیفتد. وی تصریح کرد: قرار نیست ما همیشه واردکننده باشیم؛ بنابراین ضرورت دارد که انتقال فناوری صورت گیرد. شرکت خودروساز، برای واردات خودروی برقی اقدام می‌کند و پس از مدتی به‌تدریج وارد فاز ساخت داخل خواهد شد. به گفته مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، تاکسی‌های برقی که اخیراً در یکی از ایستگاه‌های مرکز شهر، رونمایی شدند، به‌زودی پلاک «ت» خود را دریافت می‌کنند و در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار خواهند گرفت و آماده تردد در سطح شهر هستند. به‌محض اینکه خودروهای مربوط به ایستگاه مذکور، پلاک خود را از وزارت کشور دریافت کنند، فعالیت آن ایستگاه آغاز خواهد شد که احتمالاً این اتفاق طی هفته پیش‌رو (در اسفند ماه) رخ خواهد داد. کریمی‌سنجری؛ مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت، درباره استاندارد شارژ این خودرو‌‌ها، ادامه داد: استاندارد‌های شارژ خودرو‌های برقی در منازل به سازمان نظام مهندسی ایران ابلاغ شده است و باید در ساخت‌وساز‌های جدید این موضوع لحاظ شود. علاوه بر بحث کاهش آلایندگی، اگر قیمت‌های جهانی بنزین و برق را در نظر بگیریم، هزینه برق یک خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، یک‌چهارم هزینه بنزین است. همچنین عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت نیز، در این باره بیان داشت: تولید خودرو‌های برقی شروع شده است، اما ما صبر نمی‌کنیم و با واردات خودرو‌های برقی، کار را آغاز کرده‌ایم. البته به شرکت‌های خودروساز داخلی هم اعلام شده که باید ۵۰ درصد از ظرفیت تولید خود را برای تولید خودرو‌های برقی اختصاص دهند.  شرکت‌های خودروسازی داخلی تاکنون نمونه‌هایی از خودرو‌های برقی را تولید کرده‌اند و قرار است از سال آینده، تولید انبوه و فروش داخلی‌‌ها هم آغاز شود. حسن مهدوی؛ مدیر تولید خودرو‌های برقی، در یک شرکت خودروساز می‌گوید: ما می‌توانیم خودرو‌های برقی را خودمان تولید کنیم و توان داخلی‌سازی بعضی از قطعات را داریم، قطعاتی نظیر موتور الکترونیک، گیربکس یا پک باتری را می‌توانیم خودمان طراحی و تولید کنیم. امیر طیبی؛ مدیرطرح‌های راهبردی در یک شرکت خودروسازی نیز، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین موضوعات ما تأمین باتری بود که با یک شرکت داخلی برای ساخت باتری‌‌ها تفاهم‌نامه امضاء کردیم و باتری‌‌ها را از داخل تأمین خواهیم کرد. شهر‌های تهران، اصفهان و تبریز، نخستین شهر‌هایی هستند که برقی می‌شوند و ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی در آن‌ها توسعه می‌یابد. محمد رفان؛ تولیدکننده ایستگاه‌های شارژر خودرو‌های برقی، می‌گوید: تاکنون ۱۲۳ شارژر در ۴۰ ایستگاه در کشور نصب کرده‌ایم که این تعداد، پاسخگوی حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودروی برقی است که همین میزان خودرو هم وارد کشور شده است، اما با توجه به رشد واردات خودرو‌های برقی باید تعداد ایستگاه‌ها را افزایش دهیم و ظرفیت نصب ۸۰۰ شارژ را تا پایان سال داریم.