امکان اصلاح قانون برگزاری مناقصات و استفاده از آیین‌نامه معاملات شرکت نفت

گروه انرژی -به‌طور کلی قراردادهای مربوط به صنعت نفت و گاز ایران به‌عنوان یکی از مهم‌‌‌ترین قراردادهایی است که در اقتصاد کشور تأثیر‌گذار است. به‌طور کلی جهت انعقاد قرارداد در حوزه صنعت نفت پس از تهیه نقشه‌ها و مشخصات اجرایی هر طرح، براساس قانون برگزاری مناقصات پیش‌نیازهای برگزاری مناقصه از جمله انتشار اسناد مناقصه و […]

گروه انرژی -به‌طور کلی قراردادهای مربوط به صنعت نفت و گاز ایران به‌عنوان یکی از مهم‌‌‌ترین قراردادهایی است که در اقتصاد کشور تأثیر‌گذار است. به‌طور کلی جهت انعقاد قرارداد در حوزه صنعت نفت پس از تهیه نقشه‌ها و مشخصات اجرایی هر طرح، براساس قانون برگزاری مناقصات پیش‌نیازهای برگزاری مناقصه از جمله انتشار اسناد مناقصه و دعوت از پیمانکاران تأمین می‌شود. پس از انجام بررسی‌های نهایی، پیمانکار منتخب تعیین شده و انعقاد قرارداد با او انجام می‌گردد. در این بین برخی از کارشناسان و مسئولین این حوزه معتقدند قانون برگزاری مناقصات مصوب۱۳۸۳ با تشریفات زیادی که دارد موجب طولانی شدن زمان انعقاد قرارداد می‌شود. به همین دلیل باید اصلاحاتی در این قانون انجام شود. در این باره فاطمه ناطقی؛ رئیس امور حقوقی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بیان اینکه امکان اصلاح قانون برگزاری مناقصات و استفاده از آیین‌نامه معاملات شرکت نفت و هم‌پوشانی سامانه‌های متعدد وجود دارد، اظهار کرد: از سال ۱۳۳۹ با تصویب آیین‌نامه معاملات شرکت نفت، همه معاملات از طریق آن انجام می‌شد و با تصویب قانون برگزاری مناقصات در سال ۱۳۸۳، شرکت‌های تابع وزارت نفت مکلف به استفاده از آن شدند و تنها براساس ماده ۱۱ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت قراردادهای مربوط به انجام عملیات در میدان‌های مشترک با تأیید وزیر نفت از شمول آن خارج شدند. وی افزود: نظر به اهمیت و تخصصی بودن قراردادهای نفتی در عملیات بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت پیشنهاد استفاده از آیین‌نامه معاملات شرکت نفت به‌منظور تسریع در انجام امور از جمله مباحث مربوط به مشکلات خطوط لوله با توجه به ضرورت تصمیم‌گیری سریع و اقدام به موقع را دارد زیرا تشریفات مواد ۲۷ و ۲۸ قانون برگزاری مناقصات در صورتی که مبلغ معامله بیش از ۲۰۰برابر نصاب معاملات کوچک باشد دارای فرآیند زمان‌بر خواهد بود. رئیس امور حقوقی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تصریح کرد: امکان هم‌پوشانی سامانه‌های متعدد در موضوعات مشابه و استفاده از سامانه واحد مانند سامانه ستاد در معاملات که جایگزین پایگاه اطلاع‌رسانی مناقصات شد هم‌اکنون چند سامانه در حوزه اراضی و املاک برای درج اطلاعات املاک و اراضی از قبیل سامانه سادا، شمیم و پنجره واحد اراضی و املاک از سوی دستگاه‌های مختلف وجود دارد که پیشنهاد می‌شود به‌منظور درج سریع‌تر اطلاعات و صرف زمان کمتر تجمیع شوند. در این باره همچنین محسن خجسته‌مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم صنعت نفت نقش اساسی خود را در رشد اقتصادی هشت درصدی کشور در برنامه هفتم توسعه به‌خوبی ایفا کند باید عوامل منفی تأثیرگذار مانند قوانین دست‌وپا گیر را از این صنعت دور کنیم، گفت: هم‌اکنون براساس قانون برگزاری مناقصات امضای یک قرارداد نفتی بیش از سه سال به طول می‌انجامد که این موضوع به هیچ‌وجه پذیرفته نیست چرا که در این قانون با صنعت نفت مشابه وزارتخانه‌های خدماتی و آموزشی برخورد می‌شود. وی با اشاره به‌ وجود شمار بالای نهادهای ناظر بر عملکرد شرکت ملی نفت ایران، افزود: قوانین مختلفی در صنعت نفت وجود دارد که بعضی از این قوانین با یکدیگر مغایرت دارند که نیازمند اصلاح هستند.