از زمان روی کار آمدن شورایرقابت بهعنوان نهاد قیمتگذار خودرو، میزان افزایش قیمت کارخانه خودروسازان تا حد بسیاری کنترل شده است؛ اما دو خودروساز دولتی بهرغم دریافت یارانه در بخش مختلف همچنان متقاضی افزایش قیمت محصولات خود هستند. اتفاقی که نهایتاً آثار تخریبی آن در بازار آزاد تخلیه میشود. به گزارش تجارتنیوز، طی نامهای که […]
از زمان روی کار آمدن شورایرقابت بهعنوان نهاد قیمتگذار خودرو، میزان افزایش قیمت کارخانه خودروسازان تا حد بسیاری کنترل شده است؛ اما دو خودروساز دولتی بهرغم دریافت یارانه در بخش مختلف همچنان متقاضی افزایش قیمت محصولات خود هستند. اتفاقی که نهایتاً آثار تخریبی آن در بازار آزاد تخلیه میشود. به گزارش تجارتنیوز، طی نامهای که اخیراً منتشر شد، ایرانخودرو قصد دارد تا پیش از شروع سال جدید، مجوز افزایش قیمت محصولات خود را برای سال ۱۴۰۳ دریافت کند. ایرانخودرو در این اطلاعیه اعلام کرد: نرخ فعلی محصولات این شرکت با دلار ۲۶ هزار تومان محاسبه شده که ناشی از سرکوب قیمتی بوده و احتمالاً از سال ۱۴۰۳، فهرست قیمتها تغییر خواهد کرد. این موضوع میتواند از همین حالا سیگنال گرانی به بازار خودرو در شروع سال جدید باشد. ابتدای سالجاری که قیمت تمامی خودروهای داخلی و مونتاژی توسط شورایرقابت افزایش یافت، خودروسازان به بهانههای مختلف در تلاش برای افزایش بیشتر قیمت محصولات خود بودند. هرچند شورایرقابت چنین مجوزی را به صورت رسمی صادر نکرد، اما خودروسازان داخلی پس از اضافه کردن چند آپشن جزیی و ادعای تولید محصول جدید، توانستند قیمت محصولات خود را پس از چند ماه افزایش دهند. اخیراً نیز یکی از مونتاژکاران بدون دریافت مجوز شورایرقابت و صرفاً با هماهنگی وزارت صمت قیمت دو محصول پرطرفدار خود را افزایش داد و منجر به تجمع و اعتراض مشتریان شد تا التهابات بازار خودرو در این روزها افزایش یابد.
نقش خودروسازان دولتی در التهاب بازار
کنترل بازار توسط خودروسازان کشور موضوع جدیدی نیست و این شرکتها در گذشته نیز با کاهش عرضه خود نقش مهمی در التهابات بازار و کمبود عرضه نسبت به تقاضا داشتهاند. طی ماههای اخیر نیز خبر مربوط به آمادگی فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط ایرانخودرو و سایپا با قیمت حاشیه بازار منتشر شد. بهرغم اینکه بلافاصله پس از ادعای چنین خبری با اجرای آن مخالفت شد، اما بازار خودرو را پس از چندین ماه رکود، وارد التهاب جدیدی کرد و هنوز هم چندان به ثبات نرسیده است. اما سؤال اصلی اینکه شرکتهای خودروساز چگونه میتوانند بهراحتی وضعیت بازار را با یک خبر بر هم بریزند و پاسخگوی آن نباشند؟
سیاستگذاری نادرست، عامل اصلی مشکلات در بازار خودرو
هرچند خودروسازان مقصر اصلی این مشکلات معرفی میشوند، اما واقعیت ماجرا سیاستگذاری نادرست در حوزه خودروست. ایجاد محدودیت شدید برای واردات خودرو در شرایطی که میزان عرضه داخلی به هیچ عنوان پاسخگوی تقاضای بازار نیست، موجب تشدید نوسانات قیمتی میشود. از سوی دیگر خودروساز داخلی هم از اهرم فشار خود برای افزایش بیشتر قیمت کارخانه استفاده میکند و در صورتی که نتواند مجوز بگیرد با تهدید کاهش تولید سعی میکند به هر نحو ممکن خواسته خود را به کرسی بنشاند. از چهار دهه گذشته با شعار حمایت از تولید داخلی، تعرفه و محدودیتهای واردات خودرو به قدری افزایش یافته که خودروساز داخلی هیچگونه نگرانی جهت از دست دادن بازار خود ندارد و نتیجه آن، کاهش شدید کیفیت، امکانات رفاهی و ایمنی و افزایش چند برابری قیمت خودرو بود که در نهایت هم نه خودروساز از وضعیت موجود راضی است و نه مصرفکننده. وزارت صمت به جای حمایتهای کلان از خودروسازان میتواند رفتهرفته حمایتهای خود را کاهش دهد و از سوی دیگر محدودیتهای موجود بر سر راه واردات خودرو را بردارد تا از این طریق، موجب بهبود کیفیت محصولات داخلی شود و هر دو سمت تولیدکننده و مصرفکننده راضی شوند. در چنین وضعیتی دیگر به نهادهای نظارتی همچون شورایرقابت برای کنترل قیمت خودرو نیاز نخواهد بود.
گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع افزایش قیمت خودروها توسط خودروسازیها که در یکی، دو هفته اخیر و با مجوز وزارت صمت صورت گرفت، بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که این امر سبب افزایش تولید خودرو و نزدیک شدن قیمت کارخانهای خودرو به بازار خواهد شد. اما تا به […]
پس از ماهها رایزنی، دولت با اعطای مجوز افزایش قیمت محصولات به خودروسازان، چراغ سبزی برای بهبود وضعیت این صنعت و بازار خودرو نشان داد و حالا بنا به گفته کارشناسان، بعد از اصلاح قیمت بهطور قابلتوجهی شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار کاهش یافته است. به گزارش پرشینخودرو، قیمتهای جدید محصولات دو خودروساز بزرگ […]
براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورایرقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان بزرگ ابلاغ شد. این خبر درحالی پخش شد که تقریباً به ساعات پایانی روز منتهی میشد و بیشتر آحاد مردم خواب و در حال استراحت برای شروع روز دیگری بودند. عملاً بازار خودرو با انتشار […]
عضو شورایعالی بورس، گفت: باید دید اختلافنظر وزارت صمت و شورایعالی بورس به چه سمتی میرود اما نگاه ما در شورایعالی بورس و مجلس این است که خودرو از بورس عرضه شود. اگر وزارت صمت به مخالفت خود برای عرضه خودرو در بورس ادامه دهد باید دلایل مخالفت خود را در کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح […]
دیدگاه بسته شده است.