از زمان روی کار آمدن شورایرقابت بهعنوان نهاد قیمتگذار خودرو، میزان افزایش قیمت کارخانه خودروسازان تا حد بسیاری کنترل شده است؛ اما دو خودروساز دولتی بهرغم دریافت یارانه در بخش مختلف همچنان متقاضی افزایش قیمت محصولات خود هستند. اتفاقی که نهایتاً آثار تخریبی آن در بازار آزاد تخلیه میشود. به گزارش تجارتنیوز، طی نامهای که […]
از زمان روی کار آمدن شورایرقابت بهعنوان نهاد قیمتگذار خودرو، میزان افزایش قیمت کارخانه خودروسازان تا حد بسیاری کنترل شده است؛ اما دو خودروساز دولتی بهرغم دریافت یارانه در بخش مختلف همچنان متقاضی افزایش قیمت محصولات خود هستند. اتفاقی که نهایتاً آثار تخریبی آن در بازار آزاد تخلیه میشود. به گزارش تجارتنیوز، طی نامهای که اخیراً منتشر شد، ایرانخودرو قصد دارد تا پیش از شروع سال جدید، مجوز افزایش قیمت محصولات خود را برای سال ۱۴۰۳ دریافت کند. ایرانخودرو در این اطلاعیه اعلام کرد: نرخ فعلی محصولات این شرکت با دلار ۲۶ هزار تومان محاسبه شده که ناشی از سرکوب قیمتی بوده و احتمالاً از سال ۱۴۰۳، فهرست قیمتها تغییر خواهد کرد. این موضوع میتواند از همین حالا سیگنال گرانی به بازار خودرو در شروع سال جدید باشد. ابتدای سالجاری که قیمت تمامی خودروهای داخلی و مونتاژی توسط شورایرقابت افزایش یافت، خودروسازان به بهانههای مختلف در تلاش برای افزایش بیشتر قیمت محصولات خود بودند. هرچند شورایرقابت چنین مجوزی را به صورت رسمی صادر نکرد، اما خودروسازان داخلی پس از اضافه کردن چند آپشن جزیی و ادعای تولید محصول جدید، توانستند قیمت محصولات خود را پس از چند ماه افزایش دهند. اخیراً نیز یکی از مونتاژکاران بدون دریافت مجوز شورایرقابت و صرفاً با هماهنگی وزارت صمت قیمت دو محصول پرطرفدار خود را افزایش داد و منجر به تجمع و اعتراض مشتریان شد تا التهابات بازار خودرو در این روزها افزایش یابد.
نقش خودروسازان دولتی در التهاب بازار
کنترل بازار توسط خودروسازان کشور موضوع جدیدی نیست و این شرکتها در گذشته نیز با کاهش عرضه خود نقش مهمی در التهابات بازار و کمبود عرضه نسبت به تقاضا داشتهاند. طی ماههای اخیر نیز خبر مربوط به آمادگی فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط ایرانخودرو و سایپا با قیمت حاشیه بازار منتشر شد. بهرغم اینکه بلافاصله پس از ادعای چنین خبری با اجرای آن مخالفت شد، اما بازار خودرو را پس از چندین ماه رکود، وارد التهاب جدیدی کرد و هنوز هم چندان به ثبات نرسیده است. اما سؤال اصلی اینکه شرکتهای خودروساز چگونه میتوانند بهراحتی وضعیت بازار را با یک خبر بر هم بریزند و پاسخگوی آن نباشند؟
سیاستگذاری نادرست، عامل اصلی مشکلات در بازار خودرو
هرچند خودروسازان مقصر اصلی این مشکلات معرفی میشوند، اما واقعیت ماجرا سیاستگذاری نادرست در حوزه خودروست. ایجاد محدودیت شدید برای واردات خودرو در شرایطی که میزان عرضه داخلی به هیچ عنوان پاسخگوی تقاضای بازار نیست، موجب تشدید نوسانات قیمتی میشود. از سوی دیگر خودروساز داخلی هم از اهرم فشار خود برای افزایش بیشتر قیمت کارخانه استفاده میکند و در صورتی که نتواند مجوز بگیرد با تهدید کاهش تولید سعی میکند به هر نحو ممکن خواسته خود را به کرسی بنشاند. از چهار دهه گذشته با شعار حمایت از تولید داخلی، تعرفه و محدودیتهای واردات خودرو به قدری افزایش یافته که خودروساز داخلی هیچگونه نگرانی جهت از دست دادن بازار خود ندارد و نتیجه آن، کاهش شدید کیفیت، امکانات رفاهی و ایمنی و افزایش چند برابری قیمت خودرو بود که در نهایت هم نه خودروساز از وضعیت موجود راضی است و نه مصرفکننده. وزارت صمت به جای حمایتهای کلان از خودروسازان میتواند رفتهرفته حمایتهای خود را کاهش دهد و از سوی دیگر محدودیتهای موجود بر سر راه واردات خودرو را بردارد تا از این طریق، موجب بهبود کیفیت محصولات داخلی شود و هر دو سمت تولیدکننده و مصرفکننده راضی شوند. در چنین وضعیتی دیگر به نهادهای نظارتی همچون شورایرقابت برای کنترل قیمت خودرو نیاز نخواهد بود.
رئیس اتحادیه خودروی تهران، گفت: با ورود به سال جدید قیمتها با توجه به افزایش نرخ دلار حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به انتهای سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. به گزارش مناقصهمزایده، اسد کرمی؛ رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی تهران، اظهار کرد: از دو هفته قبل از عید بازار خودرو نسبت به […]
در روزهایی که به پایان سال ۱۴۰۲ نزدیک میشویم با بررسی اوضاع و احوال خودروسازان، داد تظلمخواهی برخی کارشناسان و اساتید دانشگاه در حوزه خودرو از یارانه سنگینی که صنعت خودروسازی از حساب مردم به آنها میدهد، شنیده میشود تا شاید تأثیری در حذف قیمتگذاری دستوری و کاهش مشکلات خودروسازان داشته باشد. در حالی که […]
کارشناس بازارسرمایه، گفت: تمام خودروهایی که پارسال بدون رقابت و مشکل داشتند در بورس کالا برای یک مدت کوتاهی معامله میشدند، قیمت آنها امروز بین تقریباً ۶۰ تا ۱۲۹ درصد افزایش دارد. به گزارش مناقصهمزایده، همایون دارابی؛ کارشناس بازارسرمایه، در موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: ما سال گذشته خودرو را برای مدت […]
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، با اعلام افزایش ۴۰ درصدی قیمت انواع خودرو در آبان سالجاری نسبت به آبان سال گذشته این رشد قیمت را برآمده از عواملی دانست که قیمت هر کالای سرمایهای را سالانه افزایش میدهد. وی همچنین از تداوم رکود در بازار خودروی کشور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید موتمنی؛ […]
دیدگاه بسته شده است.