کارشناس بازارسرمایه، گفت: تمام خودروهایی که پارسال بدون رقابت و مشکل داشتند در بورس کالا برای یک مدت کوتاهی معامله میشدند، قیمت آنها امروز بین تقریباً ۶۰ تا ۱۲۹ درصد افزایش دارد. به گزارش مناقصهمزایده، همایون دارابی؛ کارشناس بازارسرمایه، در موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: ما سال گذشته خودرو را برای مدت […]
کارشناس بازارسرمایه، گفت: تمام خودروهایی که پارسال بدون رقابت و مشکل داشتند در بورس کالا برای یک مدت کوتاهی معامله میشدند، قیمت آنها امروز بین تقریباً ۶۰ تا ۱۲۹ درصد افزایش دارد. به گزارش مناقصهمزایده، همایون دارابی؛ کارشناس بازارسرمایه، در موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: ما سال گذشته خودرو را برای مدت کوتاهی نزدیک هفت درصد تولیدات خودروسازها را در بورس عرضه کردیم. قیمتها چطور بود پارسال؟ وی افزود: در یک مورد در خودروی شاهین حتی ما به اندازه عرضه چهارهزار دستگاه، تقاضا نداشتیم. خودرو ۳۳۴ میلیون تومان قیمت خورد، امروز آن قیمت چقدر است؟ ۶۰۵ میلیون تومان یعنی تمام خودروهایی که پارسال بدون رقابت و مشکل داشتند در بورس کالا برای یک مدت کوتاهی معامله میشدند امروز بین تقریباً ۶۰ تا ۱۲۹ درصد قیمتشان رفته بالا، چرا؟ دارابی؛ گفت: برای اینکه ما اجازه ندادیم نظام شفاف بورس کالا جانشین دلالی شود. فقط نزدیک هفت درصد خودروهای ما وارد بازار بورس کالا شد؛ ۶۸ هزار دستگاه عرضه شد. آن ۶۸ هزار دستگاه ۴۱ هزار میلیارد تومان به صورت شفاف به جای این که راهی دلالی و بازار سیاه شود، توزیع شد. چه کسانی سهم بردند؟ نزدیک ۱۶ هزار میلیارد تومان را خودروسازها بردند. نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان را مصرفکنندهها با قیمت ارزانتر در بورس کالا خریدند نسبت به بیرون و نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان دولت توانست مالیات بگیرد، چیزی که الان نمیتواند بگیرد. وی افزود: ما میآییم در یک اقتصادی که میخواهیم رشد کند، میخواهیم اشتغال ایجاد کنیم، میخواهیم مردم رفاه داشته باشند، یک سیستم دلالی ناشفاف را میگذاریم وسط، میگوییم از این سیستم ناشفاف تبعیت کنید و آن وقت اجازه میدهیم پول به جای این که بیاید داخل کارخانه، برود به جیب مردم و برود سراغ دولت، اینجا هدر برود و برود به جیب دلالها. کارشناس بورس، گفت: اگر امسال تا این شش ماه اول امسال همان روند پارسال در بورس کالا انجام میشد، فکر میکنید چقدر شغل ایجاد میشد؟ خودروساز ما دارد زیان ناخالص میدهد، یعنی حتی خودرویی که میفروشد، بهای مواد اولیه و دستمزدش نیست. ما از این انتظار داریم که شبکه قطعهسازی خوب داشته باشد، برود تحقیق و توسعه کند؟ اگر اجازه میدادیم نه تنها ظرفیت قطعهسازی ما امروز پر شده بود، نهتنها خودروسازی مثل ایرانخودروی ما که پارسال در همان مدت کوتاه ۵۸ هزار دستگاه عرضه کرد.۱۰هزار میلیارد تومان از زیانش کمتر شد.۱۰ هزار میلیارد تومانی که به جیب دلالها میرفت. اگر میماند برآورد خود ما این است که نزدیک ۱۳ هزار نفر در صنعت خودرو بیشتر سر کار میبردیم، اما نکردیم.
رئیس اتحادیه خودروی تهران، گفت: با ورود به سال جدید قیمتها با توجه به افزایش نرخ دلار حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به انتهای سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. به گزارش مناقصهمزایده، اسد کرمی؛ رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی تهران، اظهار کرد: از دو هفته قبل از عید بازار خودرو نسبت به […]
در روزهایی که به پایان سال ۱۴۰۲ نزدیک میشویم با بررسی اوضاع و احوال خودروسازان، داد تظلمخواهی برخی کارشناسان و اساتید دانشگاه در حوزه خودرو از یارانه سنگینی که صنعت خودروسازی از حساب مردم به آنها میدهد، شنیده میشود تا شاید تأثیری در حذف قیمتگذاری دستوری و کاهش مشکلات خودروسازان داشته باشد. در حالی که […]
از زمان روی کار آمدن شورایرقابت بهعنوان نهاد قیمتگذار خودرو، میزان افزایش قیمت کارخانه خودروسازان تا حد بسیاری کنترل شده است؛ اما دو خودروساز دولتی بهرغم دریافت یارانه در بخش مختلف همچنان متقاضی افزایش قیمت محصولات خود هستند. اتفاقی که نهایتاً آثار تخریبی آن در بازار آزاد تخلیه میشود. به گزارش تجارتنیوز، طی نامهای که […]
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، با اعلام افزایش ۴۰ درصدی قیمت انواع خودرو در آبان سالجاری نسبت به آبان سال گذشته این رشد قیمت را برآمده از عواملی دانست که قیمت هر کالای سرمایهای را سالانه افزایش میدهد. وی همچنین از تداوم رکود در بازار خودروی کشور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید موتمنی؛ […]
دیدگاه بسته شده است.