وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

ترانزیت کالا تا پایان سال‌جاری به ۲۰ میلیون تُن می‌رسد

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه بهره‌برداری از خط ریلی یزد-اقلید، زمان مسیر ریلی شیراز به مشهد چهار ساعت کاهش پیدا می‌کند که این امر منجر به صرفه‌جویی انرژی و زمان و همچنین افزایش سرعت حمل بار و مسافر می‌شود، گفت: امیدواریم با تداوم روند افزایشی، جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی در کشورمان تا پایان […]

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه بهره‌برداری از خط ریلی یزد-اقلید، زمان مسیر ریلی شیراز به مشهد چهار ساعت کاهش پیدا می‌کند که این امر منجر به صرفه‌جویی انرژی و زمان و همچنین افزایش سرعت حمل بار و مسافر می‌شود، گفت: امیدواریم با تداوم روند افزایشی، جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی در کشورمان تا پایان سال‌جاری به ۲۰ میلیون تن برسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در حاشیه بهره‌برداری از راه‌آهن یزد – اقلید، پروژه راه‌آهن یزد – اقلید را یکی از پروژه‌های مورد تأکید رئیس‌جمهوری فقید کشور خواند و اظهار داشت: عملیات تکمیلی خط ریلی و بهره‌برداری از راه‌آهن یزد – اقلید عملیات بزرگی بود که در دو سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد. وی ادامه داد: مسیر راه‌آهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد. بذرپاش؛ ادامه داد: یزد به‌عنوان یکی از استان‌های مهم صاحب بار که به دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد، برای فعالان صنعت ریلی استان جذابی است و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند. وزیر راه‌وشهرسازی، توضیح داد: در این پروژه ۲۷۰ کیلومتری، ایراداتی وجود داشت و ایستگاه‌هایی نیمه‌تمام مانده بود که با احداث پنج ایستگاه و رفع ایرادات موجود، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز می‌شود و پس از دو روز نیز اولین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد. وی با اشاره به کاهش زمان حدود چهار ساعته‌ای که با احداث این خط از مسیر شیراز به سمت مشهد مقدس محقق می‌شود، گفت: راه‌آهن یزد – اقلید یکی از درخواست‌های مردم این استان بوده و این کاهش زمان اثرات مختلفی در صرفه‌جویی انرژی، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابه‌جایی بار خواهد داشت. وزیر راه‌وشهرسازی، با تأکید بر اینکه معادن بزرگی که در مسیر قرار دارند یکی از بیش‌ترین برخورداران از فواید این خط ریلی خواهند بود، اظهار کرد: راه‌اندازی و بهره‌برداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری سه استان اصفهان، فارس و یزد است که همواره مورد تأکید استانداران این استان‌‌ها بوده است را تکمیل می‌کند. وی ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و سایر دست‌اندرکاران این پروژه، گفت: اتفاق دیگری که رخ می‌دهد، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی عملاً در راستای کلان پروژه ایران راه را می‌تواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند. وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه گفت: خبر خوبی هم که برای مردم داریم این است که در دوماهه ابتدای امسال نسبت به دوماهه سال گذشته ۵۷ درصد رشد ترانزیت داشتیم و در سال گذشته هم رشد قابل‌توجهی در این زمینه تجربه شد. و امیدواریم با تداوم این روند افزایشی تا پایان سال حجم جابه‌جایی کالاهای ترانزینی کشور به ۲۰ میلیون تن و حتی بیشتر بینجامد. بذرپاش؛ این رشد را بی‌سابقه‌ای دانست و گفت: رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود که این رکورد باز هم شکسته شود. وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: همواره تأکید رئیس‌جمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت می‌تواند به‌اندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامه‌های کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساخت‌‌ها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جاده‌ای و هم در بخش توسعه نرم‌افزار‌ها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانه‌های مرزی بر این مبنا قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه رشد ترانزیت کشور نشان می‌دهد که مذاکرات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای که ریاست‌جمهوری در رأس آن قرار داشت، در حال به ثمر نشستن است، گفت: آمارهای موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است. بذرپاش؛ با اشاره به این که در سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بی‌سابقه بوده است، افزود: حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده است که این اعداد منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف می‌کند و در کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بی‌سابقه در تاریخ کشور است.