رئیس سازمان امور اراضی کشور خبر داد  

رفع تداخل ۶۳ درصد از اراضی کشاورزی  

محمد قره‌داغلی -رئیس سازمان امور اراضی کشور، گفت: با برنامه‌ریزی و تلاش‌های صورت گرفته هم‌اکنون ۶۳ درصد اراضی کشور رفع تداخل و ۴۵ درصد نیز سنددار شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا افلاطونی؛ در نشست با رئیس، معاونان و مدیران سازمان امور اراضی کشور و قائم‌مقام و معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، با بیان […]

محمد قره‌داغلی -رئیس سازمان امور اراضی کشور، گفت: با برنامه‌ریزی و تلاش‌های صورت گرفته هم‌اکنون ۶۳ درصد اراضی کشور رفع تداخل و ۴۵ درصد نیز سنددار شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا افلاطونی؛ در نشست با رئیس، معاونان و مدیران سازمان امور اراضی کشور و قائم‌مقام و معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، با بیان اینکه زمین بستر و رکن تولید و پیشران توسعه کشور است، اظهار داشت: برای اجرای بهتر امور باید یک دستگاه به‌عنوان متولی زمین و مدیریت آن تعیین شود. افلاطونی؛ افزود: تثبیت مالکیت اراضی و اجرای کامل طرح آمایش سرزمین یک ضرورت است. وی بیان کرد: با برنامه‌ریزی و تلاش‌های صورت گرفته هم‌اکنون ۶۳ درصد اراضی کشور رفع تداخل و ۴۵ درصد نیز سنددار شده است. رئیس سازمان امور اراضی کشور، یکی از چالش‌های حوزه زمین را تغییر کاربری اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: از ۱۸٫۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تنها پنج میلیون هکتار آن درجه یک و دو است که باید با تمام توان آن را حفظ و حراست کرد. وی افزود: هم‌اکنون در ۳۰ استان کشور رصد و پایش هوشمند اراضی کشاورزی در حال انجام است. افلاطونی؛ با تأکید بر ضرورت ارتقای ساختار و جایگاه مدیریت امور اراضی استان‌ها، ضمن تشکر از پیگیری‌های مقام عالی وزارت در این خصوص، گفت: برای تحقیق حجم بالای وظایف و مأموریت‌های حساس در حوزه مدیریت زمین، نیازمند ارتقاء و اصلاح ساختار و استقلال مدیریت امور اراضی استان‌‌ها هستیم. وی افزود: همه فعالیت‌‌ها و خدمات حوزه مدیریت زمین مکان‌محور است و باید از طریق سامانه‌ها انجام شود.

افزایش ۱٫۷ برابری پلاک‌های ثبتی کشاورزی در ۱۱ ماهه امسال

محمد احمدی؛ مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری اراضی کشور، با بیان اینکه مجموع پلاک‌های ثبتی کشاورزی در ۱۱ ماهه امسال ۱٫۷ برابر از نظر تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، اظهار داشت: پلاک‌های ثبتی کشاورزی به لحاظ مساحت نیز ۱٫۶ برابر نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۸۲۲۴ پلاک ثبتی به مساحت حدود سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار غیرملی مصوب داریم. وی ادامه داد: امسال استان کرمانشاه با تعداد ۸۰۱ پلاک ثبتی کشاورزی و با مساحت ۲۷۲ هزار هکتار در رتبه برتر قرار دارد. احمدی؛ گفت: استان‌های همدان، کردستان، سیستان و بلوچستان و اصفهان در حوزه پلاک‌های ثبتی کشاورزی، در رتبه‌های بعدی هستند.

حفظ کاربری اراضی کشاورزی از الزامات پایداری امنیت غذایی

در ادامه، علیرضا گودرزی؛ معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور نیز، با ارائه گزارشی، گفت: تعداد شش‌هزار و ۲۸۱ مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورز به مساحت سه‌هزار و ۵۶ هکتار در ۱۱ ماهه امسال صادر شده است. علیرضا گودرزی؛ اضافه کرد: در این مدت استان زنجان با صدور ۸۲۰ مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آذربایجان‌شرقی با ۵۲۶ مجوز و خراسان‌رضوی با ۴۳۵ مجوز در رتبه نخست تا سوم قرار دارند. وی تعداد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی شناسایی شده در ۱۱ ماهه سال‌جاری را بیش از ۶۰ هزار مورد عنوان و ابراز کرد: از این تعداد ۳۶ هزار مورد براساس تبصره۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی قلع و قمع شده‌اند. گودرزی؛ با تأکید بر اینکه مجوزهای صادر شده برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید دو بار در سال توسط سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌‌ها نظارت و بررسی شود، تصریح کرد: مطابق ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیز، دستگاه‌های صادرکننده موافقت اصولی و جواز تأسیس، موظفند در زمان صدور مجوز و بهره‌برداری از مجوزهای مورد نظر، نظارت داشته باشند و گزارش‌های خود را به سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌‌ها ارائه دهند. وی با بیان اینکه رویکرد دستگاه‌های صادرکننده موافقت اصولی بیرون از وزارت جهادکشاورزی در راستای حفظ اراضی کشاورزی نیست، گفت: حفظ کاربری اراضی کشاورزی از الزامات پایداری امنیت غذایی در کشور است و این در حالی است که رویکرد دستگاه‌های صادرکننده موافقت اصولی خارج از وزارت جهادکشاورزی در راستای اجرای طرح‌های مورد نظرشان، دنبال آن هستند که راندمان کار خود را بالا ببرند. همچنین کاظم خاوازی؛ اظهار کرد: باید از ظرفیت مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و انجمن‌های مرتبط با حوزه زمین برای تهیه طرح و برنامه‌ای جامع در راستای حفظ کاربری اراضی کشاورزی در کشور استفاده شود. وی افزود: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی نیازمند آسیب‌شناسی و یک کار جامعه‌شناسی است. قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی، با اشاره به ضرورت بازنگری در آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها در حوزه زمین، گفت: باید با تشکیل کارگروه‌های کارشناسی درخصوص تناسب اراضی و نقشه خاک‌‌ها بررسی و تحقیق انجام شود. یک دستگاه باید متولی‌گری و مدیریت زمین را برعهده داشته باشد.