گره بازارسرمایه ـ مدیرعامل بانک، با اشاره به اینکه ابلاغ اساسنامه جدید پستبانک ایران ظرفیتهای ویژهای برای بانک ایجاد میکند، گفت: تمام موضوعاتی که شرکتهای سرمایهپذیر برای حضور در بازارسرمایه باید رعایت کنند در این اساسنامه دیده شده است تا پیش از این، پستبانک ایران بهعنوان یک شرکت دولتی شناخته میشد ولی براساس مادههای ۱و۲ […]
گره بازارسرمایه ـ مدیرعامل بانک، با اشاره به اینکه ابلاغ اساسنامه جدید پستبانک ایران ظرفیتهای ویژهای برای بانک ایجاد میکند، گفت: تمام موضوعاتی که شرکتهای سرمایهپذیر برای حضور در بازارسرمایه باید رعایت کنند در این اساسنامه دیده شده است تا پیش از این، پستبانک ایران بهعنوان یک شرکت دولتی شناخته میشد ولی براساس مادههای ۱و۲ این اساسنامه، پستبانک به استناد قانون تأسیس شرکت دولتی مصوب ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی آن به اختصار «بانک» نامیده میشود که یک بانک سهامی عام است و حداقل ۵۱ درصد سهام آن متعلق به دولت است. به گزارش مناقصهمزایده، بهزاد شیری؛ با اشاره به سیر تاریخی تأسیس شرکت دولتی پستبانک ایران در سال ۱۳۷۴، اظهار کرد: قانونگذار برای مدیریت رفت و آمد بین شهرها، خدمات پست مالی را ارائه کرد و در سال ۱۳۸۳ برای انجام عملیات بانکی، مجوز ارائه خدمات مالی در کنار پست مالی از بانکمرکزی اخذ شد و دهمین بانک دولتی در کشور متولد شد. وی با اشاره به واگذاری ۴۹ درصد از سهام پستبانک ایران به بخشخصوصی برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۶، افزود: قانونگذار در سال ۱۳۹۱ براساس ماده واحدهای، واگذاری سهام پستبانک ایران تا ۸۰ درصد را مشروط به تقبل ارائه خدمات مالی و بانکی در روستا توسط بانک دیگری اعلام کرد. مدیرعامل بانک با تاکید بر اینکه پستبانک ایران تنها بانکی دولتی است که ۴۹ درصد سهام آن در دست بخشخصوصی و ۵۱ درصد در اختیار دولت است، ادامه داد: پستبانک ایران تنها بانکی دولتی بورسی سهام عام در جهان است و همچنین براساس ماده ۳۱ اساسنامه شرکت ملی پستبانکی را برای ارائه خدمات به بخش فناوری اطلاعات پیشبینی کرده است که انجام وظیفه کند. شیری؛ با اشاره به ارائه خدمات بانکی به صورت تخصصی در حوزههای مختلف، گفت: چهار بانک تخصصی توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن بیشترین تمرکز را حوزههای تخصصی خود دارند و قانونگذار پستبانک ایران را در سال ۱۳۹۵مکلف کرد که بهعنوان بانک تخصصی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به این بخش ورود کند و در کنار آن ارائه خدمات بانکی در مناطق روستایی و کمتر برخوردار و پست مالی نیز برعهده پستبانک ایران قرار داده شد. وی افزود: در همین تبصره وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد که اساسنامه پستبانک ایران را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند. شیری؛ با اشاره به برگزاری جلسات مختلف در پستبانک ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تدوین اساسنامه بانک، گفت: پایه این اساسنامه براساس ضوابط مقررات حوزههای شرکتها و بانکهای دولتی، شرکتهای بورسی و سهامی عام تهیه شده است و در سال ۱۴۰۰ شورای پول و اعتبار مصوبهای را برای اساسنامه پستبانک ایران برای طرح در هیئت دولت صادر میکند و پس از هفت سال در ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲، اساسنامه پستبانک ایران توسط شورای نگهبان تأیید و به دولت ابلاغ شد. وی با اشاره به اینکه ظرفیتهای زیادی در این اساسنامه برای بانک ایجاد شده است که تا پیش از آن برای ارائه آنها به دلیل ضعف در اساسنامه، با مشکلات قانونی روبهرو بودیم، افزود: براساس ماده ۳ اساسنامه؛ هدف بانک توسعه بانکداری خرد در مناطق روستایی و کمتر برخوردار و ایجاد بانک تخصصی و توسعهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است.
دیدگاه بسته شده است.