مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران

صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده شهری از ۲۳۵ هزار واحد گذشت

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، آمار صدور پروانه ساختمانی و آغاز فرآیند نوسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری را از ابتدای دولت سیزدهم، بیش از ۲۳۵ هزار واحد عنوان کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، محمد آیینی؛ افزود: صدور پروانه ساختمان در تهران به‌عنوان یکی از کلانشهرهایی که نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده […]

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، آمار صدور پروانه ساختمانی و آغاز فرآیند نوسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری را از ابتدای دولت سیزدهم، بیش از ۲۳۵ هزار واحد عنوان کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، محمد آیینی؛ افزود: صدور پروانه ساختمان در تهران به‌عنوان یکی از کلانشهرهایی که نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده آن از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، برای بیش از ۴۵ هزار واحد صادر شده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: در حال‌حاضر روند پرداخت تسهیلات در بافت‌های فرسوده کُند بوده و همین امر خود باعث می‌شود که سرعت اجرای نوسازی بافت‌های فرسوده نیز کُند شود. وی با بیان اینکه در حال‌حاضر روند نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور رشد خوبی داشته و به بیش از ۲۳۵ هزار واحد مسکونی رسیده است، تصریح کرد: در صورتی که پرداخت تسهیلات ساخت افزایش یابد به‌طور قطع سرعت اجرای نوسازی بافت‌های فرسوده و رشد صدور پروانه‌های ساختمانی افزایش تا ۳۰ درصد می‌رسد. آیینی؛ با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران بیش از ۱۰۰ پروژه فضای سبز شامل ساخت بوستان، پارک و فضای سبز در محلات هدف اجرا کرده است، گفت: علاوه بر این شرکت در احداث پارک و بوستان‌های بسیاری با شهرداری‌‌ها مشارکت دارد. وی با تأکید بر اینکه آگاه‌سازی شهروندان بیش‌ترین تأثیر را در رونق نوسازی بافت‌های فرسوده دارد، عنوان کرد: از شهرداری‌‌ها می‌خواهم تا به‌طور مستقیم به موضوع اطلاع‌رسانی و ترویج بسته‌های تشویقی ورود کنند و در این راه از ظرفیت پایگاه‌های مقاومت بسیج محلات، گروه‌های جهادی داوطلب، امامان جماعت مساجد و معتمدان محلات استفاده کنند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه برای ۹۰ درصد از موانع موجود بر سر نوسازی مسکن و نیز بازآفرینی شهری راه‌حل قانونی وجود دارد، اظهار داشت: مشکل اصلی عدم اطلاع از این قوانین بوده و به همین دلیل یکی از مهم‌‌ترین رویکردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران ترویج و اطلاع‌رسانی است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با بیان اینکه تولید مسکن به کاهش تورم می‌انجامد، تصریح کرد: هر چه شرایط را برای تولید مسکن فراهم کنیم ام‌الفساد تورم نیز کاهش می‌یابد و از سوی دیگر برای کسانی که در این بافت‌‌ها زندگی می‌کنند، تولید ثروت نیز می‌شود.

اجرای بسته تشویقی نوسازی در ۴۲۸ شهر

در این باره ماندانا ملک؛ معاون دفتر راهبری و هدایت طرح‎‌های بازآفرینی شهری، گفت: از ۷۳۶ شهر دارای محدوده‌های هدف بهسازی و نوسازی شهری در ۴۲۸ شهر بسته‌های تشویقی اجرا می‌شود و ۱۹۴ شهر نیز بسته تشویقی بومی خود را تدوین کرده‌اند. وی افزود: درصد سطح بافت فرسوده و اسکان غیررسمی در شهرهایی که بسته تشویقی را اجرا می‌کنند ۷۷ و جمعیت این بافت‌‌ها نیز ۷۹ درصد است. به گفته ملک؛ استان‌های اصفهان، البرز، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌جنوبی، شرق سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد و همدان استان‌هایی هستند که بسته تشویقی به شکل ۱۰۰درصد در همه شهرهای آن‌‌ها اجرا می‌شود.

تشکیل حلقه‌های میانی در ۱۰۱ شهر و ۱۹ استان

در این زمینه، سعید اسدی؛ مدیرکل دفتر مطالعات کابردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران، از تشکیل حلقه‌های میانی در ۱۰۱ شهر و ۱۹ استان کشور برای ترویج بسته‌های تشویقی نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده خبر داد. اسدی؛ گفت: تاکنون در ۱۰۱ شهر و ۱۹ استان حلقه‌های میانی تشکیل شده است. سه استان بوشهر، گلستان و شرق سمنان بیش‌ترین فعالیت را در این حوزه داشته‌اند و در ۱۲ شهر استان بوشهر ۴۸ حلقه میانی شکل گرفته است.

تحقق ۶۲ درصد از برنامه تولید مسکن طی ۲ سال اخیر

همچنین یداله آقایی؛ سرپرست معاونت ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران، گزارشی از عملکرد استان‌‌ها درباره نوسازی مسکن ارائه کرد و گفت: عملکرد استان‌‌ها براساس درصد تحقق برنامه تولید مسکن نسبت به سهمیه دو سال ابتدایی ۶۲ درصد است. به گفته وی، آمار نوسازی استان‌‌ها در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۹٫۷ درصد رشد داشته است. این مسئول با بیان اینکه استان‌های خراسان، هرمزگان و مازندران در نوسازی مسکن روند صعودی داشته‌اند، تصریح‌ کرد: میانگین درصد نوسازی بافت فرسوده به تولید واحد مسکونی کل کشور در بهار امسال ۲۰٫۹ درصد بوده است. وی بیان‌داشت: شهرهای تهران، مشهد، کرمانشاه، تبریز و اصفهان در سال‌جاری از نظر تعداد واحد به ترتیب جزء شهرهای برتر در این حوزه به شمار می‌روند. آقایی؛ ادامه ‌داد: با تأکید وزیر راه‌وشهرسازی میزان تسهیلات نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده از ۳۰ هزار واحد به ۴۰ هزار واحد افزایش یافت که باید قرارداد آن تا پایان سال با بانک عامل بسته شود. وی همچنین از افتتاح ۳۰ هزار واحد نوسازی مردمی در آینده نزدیک با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و از شهرداری‌‌ها خواست تا برای آماده شدن این افتتاح شرکت را یاری دهند.