یک مناقصه ۷٫۸ میلیارد دلاری برای پروژه فیبرنوری روستایی هند!

فروشندگان داخلی کوچکتر ممکن است از فرآیند مناقصه BSNL برای پروژه BharatNet به دلیل درآمد و شرایط، کنار گذاشته شوند. شرکت ارائه‌دهنده خدمات دولتی Bharat Sanchar Nigam Limited (BSNL) مناقصه‌ای به ارزش ۶۵۰ میلیارد روپیه هند معادل ۷٫۸ میلیارد دلار آمریکا، برای اجرای فاز سوم پروژه BharatNet، یکی از بزرگ‌‌ترین پروژه‌های مخابرات روستایی در جهان […]

فروشندگان داخلی کوچکتر ممکن است از فرآیند مناقصه BSNL برای پروژه BharatNet به دلیل درآمد و شرایط، کنار گذاشته شوند. شرکت ارائه‌دهنده خدمات دولتی Bharat Sanchar Nigam Limited (BSNL) مناقصه‌ای به ارزش ۶۵۰ میلیارد روپیه هند معادل ۷٫۸ میلیارد دلار آمریکا، برای اجرای فاز سوم پروژه BharatNet، یکی از بزرگ‌‌ترین پروژه‌های مخابرات روستایی در جهان اعلام کرده است. به گزارش(ایستنا)، این مناقصه بخشی از پروژه ۱۶٫۸۸ میلیارد دلاری است که در سال ۲۰۱۲ برای اتصال تمام گرام پانچایات (شوراهای روستایی) در کشور به یک شبکه فیبرنوری برای تقویت اقتصاد دیجیتال در مناطق روستایی کشور راه‌اندازی شد.Bharat Sanchar Nigam Limited که به اختصار BSNL خوانده میشود، یک شرکت بخش عمومی مرکزی هند است که دفتر مرکزی آن در دهلی نو است. این شرکت، تحت مالکیت وزارت ارتباطات دولت هند است. این شرکت در یکم اکتبر ۲۰۰۰ توسط دولت هند ادغام شد. مقام ارشد آن به‌عنوان رئیس و مدیر عامل منصوب می‌شود که کارمند دولت مرکزی کادر خدمات مالی ارتباطات هند یا مهندس دولت مرکزی کادر خدمات مخابراتی هند است. این شرکت خدمات صوتی تلفن همراه و اینترنت را از طریق شبکه مخابراتی سراسری خود در سراسر هند ارائه می‌دهد. این شرکت بزرگ‌‌ترین ارائه دهنده خدمات مخابراتی بی‌سیم متعلق به دولت در هند است. شاید بتوان آن را چیزی معادل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران دانست. طی بیانیه‌ای از صندوق تعهدات خدمات جهانی (USOF) ، بخشی از وزارت ارتباطات هند، که بودجه‌ای را به توسعه این پروژه کمک کرده، می‌گوید: هدف این پروژه این است که به ارائه‌دهندگان دسترسی مانند اپراتورهای تلفن همراه، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) ، اپراتورهای تلویزیون کابلی، ارائه دهندگان محتوا برای راه‌اندازی خدمات مختلف مانند برنامه‌های کاربردی مانند سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیکی و حکومت الکترونیک در روستا‌‌ها و دورافتاده‌ها دسترسی داشته باشند. تا دسامبر ۲۰۲۳، در مجموع ۴٫۸ میلیارد دلار تحت پروژه BharatNet پرداخت شده است.

الزامات مناقصه

به‌عنوان بخشی از مناقصه، BSNL از ۱۶ ایالت و منطقه اتحادیه (UTs) هند برای طراحی، تأمین، ساخت و نصب کابل‌های فیبرنوری، سوئیچ‌ها، روتر‌‌ها و سایر تجهیزات مخابراتی دعوت کرده است. همچنین شرکت‌های منتخب مسئولیت نگهداری شبکه را به مدت ۱۰ سال برعهده خواهند داشت. در اسناد مناقصه آمده است که مناقصه‌گران، می‌توانند یک نهاد واحد یا کنسرسیوم باشند اما باید دارای حداقل دارایی خالص ۵۰۰ میلیون روپیه معادل ۶٫۰۳ میلیون دلار تا ۳٫۷۵ میلیارد روپیه (۴۵٫۲۳ میلیون دلار) باشند، این رقم بسته به دسته یا ایالتی که برای آن پیشنهاد می‌دهند، متغییر است. علاوه بر این، پیشنهاددهندگان در هر دسته باید میانگین گردش مالی سالانه حداقل ۳٫۲۵ میلیارد روپیه‌ای معادل ۳۹٫۲ میلیون دلاری برای سه سال مالی گذشته داشته باشند. براساس اسناد مناقصه، مناقصه گزار باید تجربه ساخت پروژه‌های شبکه کابل فیبرنوری را نیز داشته باشد و در ۱۰ سال گذشته حداقل ۸۰۰ واحد تجهیزات مانند روتر و سوئیچ را تأمین کرده باشد. این پروژه فرصت‌هایی را برای فروشندگان جهانی و داخلی ارائه می‌دهد. مشخص نیست که آیا برخی از فروشندگان کنسرسیومی برای پیشنهاد پروژه تشکیل می‌دهند یا خیر. نوکیا، اریکسون، HFCL، STL، Tejas (بخشی از گروه تاتا) و Lekha Wireless از جمله شرکت‌هایی هستند که احتمالاً به رینگ رقابت وارد خواهند شد. در حالی که بازیکنان داخلی بزرگتر مانند تجاس و HFCL می‌توانند معیارهای مناقصه را برآورده کنند، بازیکنان کوچکتر احتمالاً کنار گذاشته می‌شوند زیرا نمی‌توانند شروط درآمدی و تجربه را برآورده کنند. راکش بهاتناگار، مدیر کل انجمن صوت شرکت‌های فناوری ارتباطات هند (VoICE) در این خصوص گفت: ما از دولت می‌خواهیم که شرایط مناقصه را بازبینی کند.

راه پیش‌رو

به‌روزرسانی USOF درباره این پروژه می‌گوید: به‌علاوه، ۸۴۷۴۶۵ اتصال FTTH راه‌اندازی شده و ۱۰۴۶۷۵ نقطه اتصال Wi-Fi برای اطمینان از اتصال لست‌مایل، نصب شده‌اند. این پروژه ابتدا توسط یک وسیله نقلیه با هدف ویژه (SPV) به نام Bharat Broadband Nigam Limited (BBNL) اجرا می‌شد که دو سال پیش با BSNL ادغام شد. BSNL اکنون تنها آژانس مدیریت پروژه برای ابتکار BharatNet است. در مرحله سوم پروژه بهارات نت، BSNL پهنای باند خط اجاره‌ای اینترنت را در ۷۲۶۹ بلوک پیاده‌سازی می‌کند. علاوه بر این، بازیکنان خصوصی پروژه را به مدت ۱۰ سال اداره و نگهداری خواهند کرد. علاوه بر این، از مدل Udyami (کلمه هندی به معنای کارآفرین) برای ایجاد ارتباط آخرین مایل از روستا به خانه استفاده خواهد کرد. دولت به اودیامیس، کارآفرینان در سطح روستا، برای ایجاد اتصالات فیبر به خانوار‌‌ها و به دنبال ایجاد اشتغال در روستا‌‌ها متکی خواهد بود. براساس این پروژه، دولت به ازای هر اتصال FTTH، یکبار مشوق مالی معادل۱۰۷٫۳۷ دلار تا ۱۵۵٫۶۴ دلاری به اودیامیس پرداخت خواهد کرد. (مشابه مدل ایرانی وزارت ارتباطات ایران برای توسعه فیبرنوری در سراسر کشور). BSNL امیدوار است با استفاده از مدل Udyami، پانزده میلیون اتصال فیبر داخلی را در مناطق روستایی هند طی پنج سال فراهم کند.