زیان سنگین خزانه از اقدام دیرهنگام دولت در ماجرای عوارض موبایل مسافری

در حالی که به تازگی با پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری عوارض موبایل مسافری ۳۰ درصدی تعیین شده، در یک بازه پنج ماه عوارض هشت درصدی برای رویه مسافری واردات تلفن همراه اعمال شده بود. به گزارش تسنیم، در ۱۱ ماهه سال‌جاری ۱۳ میلیون و ۱۵۷ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری […]

در حالی که به تازگی با پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری عوارض موبایل مسافری ۳۰ درصدی تعیین شده، در یک بازه پنج ماه عوارض هشت درصدی برای رویه مسافری واردات تلفن همراه اعمال شده بود. به گزارش تسنیم، در ۱۱ ماهه سال‌جاری ۱۳ میلیون و ۱۵۷ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری به ارزش دومیلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شد. در ۱۱ ماهه سال‌جاری از مجموع گوشی تلفن همراه وارداتی، ۱۲ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۹۳۲ دستگاه به ارزش دومیلیارد و ۵۸۵ میلیون دلار به شیوه تجاری وارد کشور شده است. در همین مدت ۴۳۵ هزار و ۳۹۴ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار به شیوه مسافری وارد گردید. هرچند آمار اعلامی از سوی گمرک ایران به موبایل‌های مسافری بالای ۶۰۰ دلار ترخیص به شیوه مسافری اشاره نمی‌کند اما برآوردهای میدانی نشان می‌دهد عمده ۴۳۵ هزار دستگاه تلفن وارداتی مسافری با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار می‌باشند. بر این اساس حداقل ۲۰۰ میلیون دلار موبایل بالای ۶۰۰ دلار به شیوه مسافری از گمرک ترخیص شده است. در این بین میزان عوارض وصولی از واردات موبایل حائزاهمیت است. براساس مصوبه جدید دولت که به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری تصویب گردیده، حقوق ورودی گوشی‌های همراه حقوق ورودی رویه تجاری واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی با قیمت بالای ششصد (۶۰۰) دلار پانزده درصد (۱۵درصد) و برای سایر رویه‌ها (از جمله مسافری) به ‌مأخذ دو برابر یعنی سی درصد (۳۰درصد) منظور گردد.» لازم به ذکر است؛ این ابلاغیه مرتبط با حکم قانون بودجه ۱۴۰۲ مبنی بر دو برابر بودن حقوق ورودی موبایل مسافری نسبت به واردت به شیوه تجاری است. در واقع این حکم بایستی از فروردین امسال اجرایی می‌شد. این درحالی است که براساس ابلاغیه اولیه مرداد ماه، در مقطعی از سال‌جاری حقوق ورودی موبایل بالای ۶۰۰ دلار فقط هشت درصد اخذ شده است.

اختلاف ۲۲ درصدی میان ابلاغیه اولیه و ابلاغیه اسفند ماه

بر این اساس اختلاف ۲۲ درصدی میان ابلاغیه اولیه و ابلاغیه اسفندماه دولت وجود دارد. در نتیجه درخصوص واردات ۲۰۰ میلیون دلار موبایل بالای ۶۰۰ دلار مسافری با احتساب نرخ محاسباتی ۲۸۵۰۰ تومانی رقم قابل توجهی عوارض از مسافران کمتر وصول شده است. گفتنی است؛ ابتدای مرداد ماه گمرگ ایران در مکاتبه‌ای حقوق ورودی واردات انواع گوشی موبایل با رویه‌های مسافری و تجاری را اعلام کرده بود. تعیین عوارض هشت درصدی برای واردات گوشی‌های هوشمند از رویه مسافری، در حالی که عوارض واردات گوشی‌های هوشمند در رویه تجاری ۱۵ درصد تعیین شده بود، حواشی را به‌دنبال داشت. لازم به ذکر است؛ عبقری؛ دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در مکاتبه‌ای با مدیر کل دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی در مرداد ماه، با اشاره به حجم زیاد واردات گوشی‌های همراه از طریق رویه مسافری و همچنین مغایرت عوارض وارداتی با ابلاع قانونی (بند ط تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲) خواستار اصلاح این ابلاغیه شده بود.