پژوهشگر حوزه تنظیمگری دارو، با تشریح نقاط ضعف و قوت آییننامه جدید توزیع آنلاین دارو، گفت: در متن پیشنهادی وزارت بهداشت سکو از چرخه توزیع حذف شده است. به گزارش مهر، وزارت بهداشت به تازگی و پس از یکسال تعلل و چندین بار مخالفت صریح درخصوص توزیع آنلاین دارو توسط پلتفرمها و تهیه یک پیشنویس […]
پژوهشگر حوزه تنظیمگری دارو، با تشریح نقاط ضعف و قوت آییننامه جدید توزیع آنلاین دارو، گفت: در متن پیشنهادی وزارت بهداشت سکو از چرخه توزیع حذف شده است. به گزارش مهر، وزارت بهداشت به تازگی و پس از یکسال تعلل و چندین بار مخالفت صریح درخصوص توزیع آنلاین دارو توسط پلتفرمها و تهیه یک پیشنویس از سوی معاونت علمی، آییننامهای را در این خصوص تدوین کرد که البته این آییننامه فعلاً در قالب پیشنویس بوده و قرار است در کارگروه اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت تصویب و ابلاغ شود. با تهیه این پیشنویس، سازمان غذا و دارو مکلف به راهاندازی سامانهای شده که در آن شرکتهای واسط حملونقل برای توزیع دارو تأییدیه میگیرند. حامد هوشیاران؛ حقوقدان حوزه سلامت و پژوهشگر حوزه تنظیمگری دارو، درخصوص انتشار این آییننامه و متن پیشنهادی وزارت بهداشت درباره توزیع آنلاین دارو، گفت: متن پیشنهادی سازمان هیچ ارتباطی با تبصره ۲ ماده ۸ ندارد چرا که اولاً خود سازمان هم در ابتدای متن که قوانین مرتبط را آورده اساساً هیچ اشارهای به تبصره مذکور بهعنوان مبنای قانونی تدوین چنین دستورالعملی نکرده و به نوعی خودخواسته مُهر تأییدی بر این موضوع زده است. وی افزود: بر فرض اگر بند فوق مورد پذیرش سازمان نباشد و این متن را همان متن موضوع تبصره ۲ ماده ۸ بنامد به دلایل روشنی مردود خواهد بود. هوشیاران؛ ادامه داد: یکی از علتهای مردود بودن این آییننامه این است که در تبصره ۲ اشاره شده که زمینه توزیع دارو از طریق سکو و با رعایت دو اصل رقابت و جلوگیری از انحصار تدوین شود در حالی که سازمان بهطور کامل سکو را از این چرخه حذف کرده است. وی در ادامه، به دلیل دیگر مردود بودن این آییننامه اشاره کرد و گفت: همچنین باید متن با مشارکت وزارت ارتباطات تنظیم میشد که این امر هم اتفاق نیفتاده است. هوشیاران؛ افزود: سومین دلیل این است که انتشار این متن نشان داده است که سازمان مشکلی با اصل توزیع ندارد و تمام مواد قانونی که بدان استناد میکردند تا فعالیت سکوها را غیرقانونی جلوه دهند، بهانهای بیش نبوده چرا که این متن مهر تأییدی بر قانونی بودن اصل فعالیت توزیع دارو بوده و هیچ اتفاق جدیدی در حوزه تقنین رخ نداده است. وی با طرح یک سؤال اضافه کرد: چطور تا هفته گذشته با ۱۵ ماده قانونی مغایرت داشته و به یکباره این فعالیت رنگ قانونی به خود گرفته است؟ حقوقدان حوزه سلامت، تصریح کرد: چهارم اینکه در استنادات قانونی به برنامه ششم توسعه اشاره شده و گویا تنظیمکنندگان هنوز خبر ندارند برنامه هفتم در آستانه اجرایی شدن است و طبق تبصره ذیل بند (ت) ماده ۱۰۶ ایجاد سامانه ملی بدون اخذ تأییدیه وزارت ارتباطات ممنوع است. هوشیاران؛ افزود: پنجمین دلیل این است که در مدل پیشنهادی سازمان پول کاربر به حساب سازمان واریز و سازمان طی ۷۲ ساعت به داروخانه و متصدی حمل واریز میکند در حالی که این امر مغایر اصل ۵۳ قانون اساسی است که بیان میدارد هر دریافت و پرداختی باید به موجب قانون باشد. کاش تدوینکنندگان متن یک بار قوانین بالادستی را مرور کنند. وی با اشاره به نکته ششم درباره پیشنویس آییننامه جدید وزارت بهداشت، گفت: سازمان با حذف سکو عملاً دست به عمل تصدی زده است که این امر مخالف اسناد بالادستی از جمله سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی است. هوشیاران؛ به نکات مثبت متن پیشنهادی وزارت بهداشت نیز، اشاره کرد و گفت: متن پیشنهادی دو نکته مثبت هم دارد اول اینکه بالاخره سازمان بعد از ۱۹ ماه ضوابط مربوط به بستهبندی و امور لجستیک (حملونقل) دارویی را تدوین کرد که در واقع همان مدل پیشنهادی پلتفرمها بود که عملاً تأییدی بر صحت عملکرد پلتفرمها است و نکته مثبت دیگر این است که نحوه ارتباط داروساز و بیمار را از طریق برقراری تماس در بستر امن تأیید کرد که عملاً رویه جاری پلتفرم است و این دو مقوله میتواند در متن نهایی موضوع تبصره ۲ ماده ۸ آییننامه استفاده شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.