چالش لباس شب عید؛ از حذف در ۵ دهک تا قاچاق کالا و خرید با دلار و یورو!  

علی غلام‌فراهانی- فصل بهار شروعی مجدد برای زمین می‌باشد که با جشن و سرور همراه است و رنگ و بویی جدید به شهرها، روستا‌ها و خانه‌ها می‌بخشد آیین استقبال از این فصلِ نو برگزاری آداب و رسوم آن است فصلی که بهانه‌ای برای به تکاپو افتادن ما در این ایام می‌باشد تا سنت‌های کهن را […]

علی غلام‌فراهانی- فصل بهار شروعی مجدد برای زمین می‌باشد که با جشن و سرور همراه است و رنگ و بویی جدید به شهرها، روستا‌ها و خانه‌ها می‌بخشد آیین استقبال از این فصلِ نو برگزاری آداب و رسوم آن است فصلی که بهانه‌ای برای به تکاپو افتادن ما در این ایام می‌باشد تا سنت‌های کهن را یکی پس از دیگری به جا بیاوریم. پوشیدن لباس نو نیز از آداب نیاکان ما بوده که به ما رسیده است. آیا تا به حال از خود سؤال کرده‌اید که چرا در نوروز لباس نو می‌پوشند؟ فقیر و غنی با تهیه لباس برای سال نو مشغول می‌شوند در قدیم‌الایام تهیه لباس برای تهیدستان و زیردستان مخصوصاً کودکان از اهمیت بالایی برخوردار بود. امیران و پادشاهان خلعتی برای زیردستان و کارگزاران در جشن نوروز می‌دادند تا آن‌ها هم مثل دیگر افراد لباس نو بپوشند.

قیمت بالا؛ لباس را از اولویت زندگی خارج کرد!

اما وضعیت زندگی و هزینه‌های آن باعث شده تا بسیاری توان خرید لباس نو برای شب عید را نداشته باشند. در همین ارتباط، مجید افتخاری؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات چنین می‌گوید: پوشاک از سبد مصرف پنج دهک پایین حذف شده و آن‌ها فقط در شرایط اضطرار پوشاک می‌خرند، دهک ۹ و ۱۰ هم خیلی از خرید پوشاک داخلی استقبال نمی‌کنند و در مورد سایر دهک‌‌ها که عموماً کارمند هستند و پس‌انداز دارند هم، دولت حالا در حساس‌‌ترین زمان ممکن پس‌انداز آن‌ها را با عرضه اوراق ۳۰ درصدی جذب کرد تا بتواند نرخ ارز را مدیریت کند که البته نرخ ارز هم مدیریت نشد.

معضلی به نام پوشاک قاچاق

در ماه‌های گذشته هم اعتراض تولیدکنندگان نسبت به افزایش سهم قاچاق بالا گرفته و با برگزاری نشست‌های مختلف از ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز خواستند به این موضوع ورود کند. هرچند با توجه به اینکه محاسبه دقیق آمار کالای قاچاق ممکن نیست و صرفاً برآوردهایی در این زمینه وجود دارد، عموماً در برخی حوزه‌ها بر سر آمار قاچاق اختلاف‌نظر وجود دارد. در همین رابطه، حمیدرضا دهقانی‌نیا؛ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ایسنا، گفت: در همین هفته تا ساعات پایانی روز گذشته به صورت ویژه مزون‌هایی که از سوی بخش‌های اطلاعاتی شناسایی شده بودند برخورد صورت گرفت و نکته جالب این بود که رسیدهایی که به مشتری داده شده بود، براساس یورو بود و همانجا تبدیل به ریال می‌شد و گاهی هم مشتری با پرداخت ارز تسویه می‌کرد.

خرید لباس با دلار و یورو

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: در همین هفته تا ساعات پایانی روز گذشته به صورت ویژه با مزون‌هایی که از سوی بخش‌های اطلاعاتی شناسایی شده بودند برخورد صورت گرفت. نکته جالب این بود که رسیدهایی که به مشتری داده شده بود براساس یورو بود و همانجا تبدیل به ریال می‌شد و گاهی هم مشتری با پرداخت ارز تسویه می‌کرد. به گفته این مقام مسئول فقط از یکی از این مزون‌‌ها نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شد. تمامی نشانه‌های محرز قاچاق ایتالیایی و فرانسوی، هم کالای اصل و هم جعلی در این کشفیات وجود داشت. این فروشگاه‌ها، شعب هم داشتند و برای مثال یک کمربند مردانه به قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید و همانجا با ارز یا معادل آن پرداخت می‌شد که از وجه مبارزه با قاچاق ارز هم قابل پیگیری است.