وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد؛

تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آزادراه رشت – قزوین

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، از تخصیص دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آزادراه رشت-‌قزوین خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ صبح دوشنبه (دیروز) در آیین بهره‌برداری از آزاد‌راه منجیل‌-‌رودبار (هشت کیلومتر باقیمانده آزاد‌راه قزوین – رشت) از تخصیص دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه خبر داد. وی […]

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، از تخصیص دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آزادراه رشت-‌قزوین خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ صبح دوشنبه (دیروز) در آیین بهره‌برداری از آزاد‌راه منجیل‌-‌رودبار (هشت کیلومتر باقیمانده آزاد‌راه قزوین – رشت) از تخصیص دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه خبر داد. وی بازگشایی این آزاد‌راه را در رفع گره کور ترافیکی ورود گیلان مهم خواند و گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای برای تکمیل این پروژه داشته است. بذرپاش؛ گفت: تکمیل این پروژه در توسعه گردشگری و اقتصادی گیلان تأثیر دارد و نوروز متفاوتی را رقم می‌زند. در ادامه محسن منصوری؛ معاون اجرایی رئیس‌جمهور، گفت: در دو سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد ریال منابع برای تکمیل آزاد‌راه قزوین‌-رشت (قطعه منجیل‌-‌رودبار) تأمین و هزینه شد. منصوری؛ اظهار کرد: توجه ویژه رئیس‌جمهور در مجموعه مصوبات سفر استانی و دستورهای میدانی وی در این پروژه راهگشا بود؛ اگر روال عادی تزریق منابع اتفاق می‌افتاد سال‌‌ها طول می‌کشید اما تلاش شد در این دو سال با تأمین اعتبار و منابع پروژه به انجام برسد. وی با اشاره به اهمیت پروژه مهم تکمیل آزاد‌راه منجیل‌-‌رودبار (هشت کیلومتر باقیمانده آزاد‌راه قزوین – رشت) افزود: این پروژه مهم اقتصادی، ترافیکی، اجتماعی و حمل‌ونقل به پایان رسیده و خوشحالیم که یک طرح نیمه‌تمام دیگر تکمیل و به انجام رسید. معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این پروژه مهم نیمه‌تمام گله‌مندی و نارضایتی زیادی به همراه داشت، عنوان کرد: چندین بار ساعت‌‌ها در این گره ترافیکی ماندم ضمن اینکه این مشکل ترافیکی، نارضایتی مردم را موجب شده بود. وی با اشاره به ویژگی‌های این آزاد‌راه و با بیان اینکه از نظر فنی ابنیه، پل و دیواره‌گذاری پروژه‌ای پرحجم، سنگین و بسیار مهم است، افزود: این پروژه در این ایام قبل از نوروز مورد بهره‌برداری شد تا مردم بتوانند از مزایای آن بهره گیرند. خیرا… خادمی؛ مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز، اظهار کرد: این پروژه با پل، تونل و دیوارهای بلند، پروژه‌ای بزرگ و از نظر ابنیه فنی و بی‌نظیر است. خادمی؛ افزود: برای اجرای این ابرپروژه عمرانی ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ارزش روز آن ۵۰ هزار میلیارد ریال است. وی با اشاره به مشکلات مردم و مسافران قبل از تکمیل این آزاد‌راه، عنوان کرد: مسافران از جاده قدیم وارد شهر رودبار می‌شدند که این مهم مشکلات ترافیکی زیادی ایجاد می‌کرد و نارضایتی‌هایی را به همراه داشت. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، اظهار کرد: مسیر برگشت همانند سابق در نظر گرفته شده تا برای بازاریان شهرستان رودبار به لحاظ فروش محصول زیتون مشکلی ایجاد نشود. اسدا… عباسی؛ استاندار گیلان نیز در این آیین، گفت: تکمیل آزاد‌راه قزوین‌-‌رشت در محدوده رودبار-‌منجیل یکی از خواسته‌های به حق مردم بود که محقق شده‌ است. عباسی؛ با بیان اینکه تکمیل پروژه آزاد‌راه قزوین‌-‌رشت سال‌ها معطل مانده بود، ادامه داد: با پذیرفتن مسئولیت در استانداری گیلان در نشست به پیمانکاران این پروژه مشکل اصلی آن‌ها که مطالبات بود پیگیری شد و با دستور رئیس‌جمهور و اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت مطالبات اقدام کردیم. نماینده عالی دولت در گیلان، بیان کرد: با پرداخت مطالبات پیمانکاران، کار تکمیل آزاد‌راه قزوین‌-رشت آغاز شد و امروز به نتیجه رسید و این عیدی بزرگ دولت مردمی و انقلابی به مردم است. میلاد دوستی؛ مجری آزادراه منجیل-‌رودبار، گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده، تردد در آزادراه منجیل-رودبار در ایام نوروز رایگان است و نرخ عوارضی در آینده اعلام می‌شود. طبق محاسبات انجام شده در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، استفاده از آزادراه منجیل-رودبار تقاضا برای سفر را ۴۵ درصد افزایش می‌دهد. دوستی با اشاره به دلایل افتتاح باند رفت آزادراه منجیل-رودبار، گفت: در مطالعات این آزادراه باند رفت و برگشت دیده شد و عملیات اجرایی نیز براساس همین مطالعات انجام گرفت؛ اما با توجه به اینکه حجم ترافیک عبوری در این آزادراه بیش‌تر بر روی باند رفته است و ملاحظات منطقه‌ای نیز مدنظر مسئولان استانی و مقامات دولتی قرار داشت، تصمیم بر آن شد تا باند برگشت پس از هماهنگی با مسئولان منطقه بررسی شود. مجری آزادراه منجیل-رودبار با اشاره به مشخصات فنی این پروژه، گفت: آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸۲۰۰ متر است که ۷۰ درصد آن از پل و تونل (ابنیه فنی) تشکیل شده است و ۱۰۰درصد از کوهستان عبور می‌کند. در طول مسیر ۸٫۲کیلومتری آزادراه دو دستگاه تونل به طول ۹۲۷ متر و هشت دستگاه پل به طول ۱۲۱۶ متر احداث شده است که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به ویژه در تونل‌‌ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است. وی در ادامه، بیان کرد: در ساخت بعضی از پل‌های مسیر از تیرهای پیش تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفید رود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است. دوستی؛ ساخت پل شماره ۶ این آزادراه به طول ۳۳۰ متر را یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی دانست و خبر داد: این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می‌رسد یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات زلزله‌های احتمالی با استفاده از تکیه گاه غلطکی برای اولین‌بار در کشور احداث شده است. وی با تأکید بر اهمیت آزادراه منجیل-رودبار در تکمیل کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور، بیان داشت: این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می‌کند و نقش مؤثری در حمل‌ونقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت دارد. مجری ساخت آزادراه منجیل-رودبار، بیان داشت: ساخت این آزادراه علی‌رغم کوتاه بودن طول مسیر به دلیل عبور از مناطق صعب‌العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفیدرود یکی از سخت‌‌ترین و چالش‌برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می‌شود. دوستی؛ بهره‌برداری از آزادراه منجیل-رودبار را در راستای نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و گفت: اقدامات جدی برای تکمیل این پروژه پس از دستور جهادی وزیر راه‌وشهرسازی آغاز شد و با اعتبار ۱,۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.