کاهش بیش از ۵۰ درصدی ظرفیت تولید در واحدهای قطعه‌سازی

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان خراسان‌رضوی، اظهار داشت: در حال‌حاضر بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی به دلیل مشکلات نقدینگی با نیمی از ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کنند و تولید در برخی از شرکت‌های قطعه‌سازی نیز به دلیل عدم تأمین سرمایه در گردش کافی متوقف شده است. به گزارش خبرخودرو، سید محمدمهدی شکورزاده؛ با اشاره به اینکه […]

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان خراسان‌رضوی، اظهار داشت: در حال‌حاضر بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی به دلیل مشکلات نقدینگی با نیمی از ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کنند و تولید در برخی از شرکت‌های قطعه‌سازی نیز به دلیل عدم تأمین سرمایه در گردش کافی متوقف شده است. به گزارش خبرخودرو، سید محمدمهدی شکورزاده؛ با اشاره به اینکه اعتباری از سوی شورای‌پول و اعتبار به منظور تأمین نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان در پایان سال تعریف نشده است، عنوان کرد: متأسفانه خودروسازان به دلیل عدم دریافت اعتبارات بانکی و از طرفی عدم مجوز فروش محصولات خود به قیمت واقعی در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناکام مانده‌اند. وی با بیان اینکه تنها مسیر پیش‌روی خودروساز برای پرداخت مطالبات زنجیره تأمین، شیوه‌های تأمین مالی از طریق نظام بانکی است، افزود: متأسفانه قطعه‌سازان به دلیل قفل شدن سیستم بانکی و ناترازی بانک‌ها در پایان سال حتی قادر به تأمین نقدینگی خود از طریق خرید دین و اوراق گام نیستند. رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان استان خراسان‌رضوی، با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت به مراتب بدتری به سر می‌برد، تصریح کرد: با توجه به وجود مشکلات بی‌سابقه در صنعت قطعه‌سازی، قطعه‌سازان نه‌تنها در ماه‌های پایانی سال، بلکه با توجه به عدم پرداخت مطالبات در فروردین ماه، در ابتدای سال آینده نیز با بحران بسیار جدی مواجه خواهند شد. شکورزاده؛ یادآور شد: در حال‌حاضر بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی به دلیل مشکلات نقدینگی با نیمی از ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کنند و تولید در برخی از شرکت‌های قطعه‌سازی نیز به دلیل عدم تأمین سرمایه در گردش کافی متوقف شده است. تداوم تولید در شرکت‌های خودروسازی نیز به دلیل تعدد تأمین‌کنندگان است که در صورت عدم تأمین قطعه توسط یک پیمانکار، دیگر شرکت پیمانکار نسبت به تأمین قطعه برای خودروساز اقدام خواهد کرد. رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان استان خراسان‌رضوی، همچنین درخصوص ورود قطعه‌سازان به بازار افترمارکت برای جبران بخشی از مشکلات نقدینگی خود، اظهار داشت: ممکن است برخی قطعه‌سازان طبق جریانی که در سال‌های گذشته نیز معمول بوده برای تأمین نقدینگی به بازار افترمارکت روی بیاورند اما این شامل همه قطعه‌سازان نیست چراکه همه واحدهای قطعه‌سازی دارای بازار فروش لوازم یدکی نیستند. ضمن اینکه سود حاصل از بازار افترمارکت به قدری نیست که بتواند نقدینگی قطعه‌سازان از محل تأمین قطعات خطوط تولید خودروسازی‌‌ها را جبران کند.