۵ ساله یا ۴۰ ساله، مسئله این است!

                                            حرف‌های خودی و بی‌خودی ۵ ساله یا ۴۰ ساله، مسئله این است! باور بفرمایید در دوران درجه یک و گل و بلبلی به سر می‌بریم، همه چیز یک حالت فان و طنز با خود همراه دارد، شوخی شوخی، جدی می‌شود و جدی جدی، شوخی‌مان گرفته است! یعنی یک چیزی می‌گویم یک چیزی می‌شنوید، یک […]

                                            حرف‌های خودی و بی‌خودی

۵ ساله یا ۴۰ ساله، مسئله این است!

باور بفرمایید در دوران درجه یک و گل و بلبلی به سر می‌بریم، همه چیز یک حالت فان و طنز با خود همراه دارد، شوخی شوخی، جدی می‌شود و جدی جدی، شوخی‌مان گرفته است! یعنی یک چیزی می‌گویم یک چیزی می‌شنوید، یک بساطی است در حد تیم ملی!

فی‌المثل برخی از مسئولین و متولیان ارجمند نسبت به خودروی ماکزیمم ۵ ساله کارکرده خارجی با فناوری روز دنیا حساسیت عجیبی دارند و مصوبه مربوطه مدت‌هاست که خاک می‌خورد و فقط برای خالی نبودن عریضه اجازه واردات چند خودرو داده شد که بی‌مایه فطیر نباشد و کسی نتواند اِنقولت بیاورد که وکلای ملت، مصوب کرده‌اند که مصوب شده باشد و مجریان اجرا می‌کنند که اجرا نشود! و آنقدر عیب و ایراد به خودروهای کارکرده وارد می‌کنند و سنگ و چوب و پشت‌پا و چاه و چاله در مسیر اجرایی شدن آن به کار گرفته می‌شود که رسماً وجود و حضور قانون و مصوبه با نبود و ملغی شدنش توفیری ندارد، نه خانی آمده و نه خانی رفته است!

البته حرفی نیست، به هرحال لابد آن برخی‌های سنگ‌انداز و عیب‌گذار، وارد کردن خودروی کارکرده دست‌دوم را در شأن و منزلت مردم نمی‌دانند و دلشان می‌خواهد خلق‌ا… سوار خودروهای نو و شیک و لاکچری و درجه یک شوند و برای همین است که کار به خنس خورده و جلو نمی‌رود، ولی نه مردم و نه دیگر مجریان و وکیل‌المله‌ها متوجه این نگاه بلند و فرهیخته این بزرگواران به جامعه و ملت همیشه در صحنه، نیستند و به‌دلیل آنکه تنویر افکار عمومی به درستی انجام نشده است، مخصوصاً ما مردم دائماً غرولند می‌کنیم و ایراد می‌گیریم و به زمین و زمان دشنام می‌دهیم، در حالی‌که قصه چیز دیگری است و ما در جایی دیگر در حال سیر هستیم!

به هرحال خواستیم از همین تریبون عرض کنیم که حسن‌نیت و بزرگ‌منشی کسانی که به هر نحوی از انحاء نسبت به واردات خودرو کارکرده حساسیت دارند و این حساسیت را در حرف و عمل به خوبی نشان داده‌اند بر همه ما مکشوف گشته و دیگر آنکه عیان است چه حاجت به بیان و ملاحظه است و به‌واقع این ما هستیم که باید عذر تقصیر خدمت این عزیزان بیاوریم، باشد که قبول گردیده و چشم‌پوشی کرده و از خطای ما در گذرند. اما من‌باب احتیاط و یادآوری و با کمال خضوع و شرمندگی خدمت این بزرگواران و دیگرانی که به‌خاطر حفظ شأن ما مردم، دل در گروی وارد نشدن خودرو کارکرده دارند، عرض می‌کنیم که علی‌الحساب و عجالتاً فناوری برخی از خودروهای وطنی تولید دوقلوهای افسانه‌ای، مربوط به دهه‌ای قبل است و اگر خیلی بیراه نخواهیم عرض کنیم، لااقل یک ربع قرنی از منسوخ شدن این تکنولوژی‌ها گذشته است و اگر به همان نسبت که در مقابل خودرو دست‌دوم کارکرده خارجی حساسیت وجود داشت در برابر این ساخته‌های پرمصرف زیرخاکی به تاریخ پیوسته هم، حساسیت وجود داشت، باور بفرمایید یک در میان جنابان خودروساز خارجکی، از سر همکاری و همراهی و شراکت و انتقال دانش فنی، دست دوستی به سمت سازندگان وطنی، دراز می‌کردند، یا لااقل دل و روح خلق‌ا… ایرانی جماعت با دیدن خودروهای این شرکت‌ها هوایی نمی‌شد و به پرواز در نمی‌آمد.

ما که می‌گوییم کهن خرقه خویش پیراستن، به از جامه عاریت خواستن و چه بهتر و به صواب نزدیک‌تر که به جای نگاه کردن به آن سوی آب‌ها و واردات خودروهای کارکرده غربی و شرقی، دستی به سر و گوش همین خودروهای وطنی بکشیم و با همین‌ها روزگارمان را سپری کنیم، البته از آنجا که ما با همه هوشنگ‌خانی خودمان برخی مواقع سهو قلم پیدا کرده و حرف آبگوشتی مفت زیاد می‌زنیم، شما عنایتی به این فرمایش اخیرمان نکنید که اگر اتاق بنز و موتور بی‌ام‌دبلیو را هم به کهن خودرو وطنی پیوند بزنیم، یا موتور می‌رود و بدنه می‌ماند و یا موتور می‌سوزد و بدنه می‌ماند!

 

هوشنگ‌خان