شهرآورد زیر سایه بازار سیاه؛ مزایده بلیت دربی ۱۰۳!

  علی غلام‌فراهانی- امروز مهم‌ترین بازی فصل لیگ برتر بین دو غول فوتبال آسیا یعنی استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود؛ آخرین بازی سرخابی‌ها در سال‌جاری در حالی برگزار می‌شود که حساسیت فراوانی دارد؛ از یک‌سو استقلال با ۳ امتیاز اختلاف در صدر جدول ایستاده و از سوی دیگر پرسپولیس با بردن این بازی می‌تواند به […]

 

علی غلام‌فراهانی- امروز مهم‌ترین بازی فصل لیگ برتر بین دو غول فوتبال آسیا یعنی استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود؛ آخرین بازی سرخابی‌ها در سال‌جاری در حالی برگزار می‌شود که حساسیت فراوانی دارد؛ از یک‌سو استقلال با ۳ امتیاز اختلاف در صدر جدول ایستاده و از سوی دیگر پرسپولیس با بردن این بازی می‌تواند به صدر جدول برسد. در این شرایط به نظر بسیار منطقی است که استقلال تصور کند با کسب یک تساوی هم نتیجه دلخواه را کسب کرده؛ یعنی موفق شده فاصله امتیازی با رقیب را نگه دارد و هم در دربی نباخته. همه می‌دانند باخت در دربی ۱۰۳ تا چه حد تیم را در هفته‌های بعد از آن دچار بحران می‌کند. این تفکر منطقی با ذهنیت سرمربی استقلال هم جور در می‌آید. جواد نکونام که همه می‌گویند دنباله‌روی سبک کی‌روش است بسیار واقع‌گرایانه و اقتصادی به فوتبال نگاه می‌کند. تیم‌های جواد نکونام در دفاع، ساختاری منسجم و عالی دارند و روی تک موقعیت‌‌ها میخ پیروزی خود را می‌کوبند. پس حالا که نتیجه تساوی هم برای این تیم کارساز است چرا همین روش را ادامه ندهند؟ پرسپولیس اما شرایط متفاوتی دارد. آن‌ها به سه امتیاز بازی بسیار بیشتر از استقلال نیاز دارند. آن‌ها می‌دانند از دست دادن فرصت رسیدن به استقلالی که سخت می‌بازد از لحاظ امتیازی چه ضربه‌هایی به شانس قهرمانی آن‌ها وارد می‌کند. سرمربی سرخ‌‌ها حتماً به خوبی متوجه شده که بهتر است خودشان مأموریت توقف استقلال را به عهده بگیرند تا اینکه در ادامه لیگ منتظر بمانند دیگر تیم‌‌ها این کار را برایشان انجام دهد. این دیدگاه، ریسک‌هایی را هم به همراه دارد. باخت در دربی به‌طور کلی بسیار تلخ و شوک‌آور است و در دربی ۱۰۳ تلخ‌تر هم خواهد بود چون باعث می‌شود آبی‌‌ها فاصله‌شان را با صدر به ۶ امتیاز برسانند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تکلیف استقلال مشخص‌تر از پرسپولیس‌ است و این یعنی آبی‌‌ها تا حدی دست بالا را دارند.

بازار بلیت سیاه

همه داستان برگزاری دربی یک طرف، بازار تهیه بلیت این بازی، یک طرف! کسانی که تاکنون از نزدیک موفق به دیدن دربی سرخابی‌ها شده‌اند، چالش تهیه بلیت را به خوبی احساس می‌کنند. حتی از گذشته‌های دور این مشکل وجود داشت. فوتبالی‌ها به خوبی گزارش‌های برنامه ۹۰ درباره هواداران سرخابی‌ها که شب قبل از بازی در اطراف استادیوم آزادی به سر می‌کردند، یادشان می‌آید. همان زمان نیز تهیه بلیت آن قدر مشکل بود که بسیاری برای اینکه بلیت این بازی گیرشان بیاید از شب قبل راهی استادیوم آزادی می‌شدند. این معضل طی این سال‌ها روی دیگری به خود گرفته است و تماشاگران با خرید بلیت بازی از سایت بازی‌ها، سعی دارند آن را به بالا‌ترین مبلغ به فروش برسانند گویی که دارند مزایده برگزار می‌کنند! طبق اعلام رسمی سازمان لیگ، بلیت فروشی صدوسومین شهرآورد پایتخت در سامانه footballeticket.ir می‌باشد که در حال‌حاضر ظرفیت آن تکمیل شده است. قیمت رسمی بلیت‌های روبه‌روی جایگاه ۳۵۰ هزار تومان، پشت دروازه ۲۰۰ هزار تومان و طبقه دوم و بانوان ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. بازارسیاه بلیت‌های این مسابقه نیز در سایت‌های مختلف آغاز شده و حتی قیمت بلیت در همین لحظات ابتدایی به سه میلیون تومان نیز رسیده است، اتفاقی که در دربی‌های قبل هم شاهد آن بودیم!