نقش بازارسرمایه در جذب سرمایه و رشد اقتصادی

گروه بازارسرمایه ـ یک کارشناس حوزه مالی، گفت: بازارسرمایه با جذب نقدینگی‌های راکد و تزریق آن‌‌‌ها به بخش‌هایی که به سرمایه نیاز دارند، سبب افزایش گردش مالی و رونق در اقتصاد می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، مصطفی امیدقائمی؛ در رابطه با تأمین مالی پروژه‌های صنعتی و عمرانی کشور از طریق بازارسرمایه، گفت: […]

گروه بازارسرمایه ـ یک کارشناس حوزه مالی، گفت: بازارسرمایه با جذب نقدینگی‌های راکد و تزریق آن‌‌‌ها به بخش‌هایی که به سرمایه نیاز دارند، سبب افزایش گردش مالی و رونق در اقتصاد می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، مصطفی امیدقائمی؛ در رابطه با تأمین مالی پروژه‌های صنعتی و عمرانی کشور از طریق بازارسرمایه، گفت: اغلب ابزارهای مالی موجود در بازارسرمایه، به جذب سرمایه در بازار کمک می‌کند. البته به شرط آنکه بتوانیم برای سال‌های آینده ابزارهای مالی جدیدتری متناسب با سلایق مخاطبان و سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری پروژه یکی از ابزارهای بازارسرمایه برای تأمین مالی پروژه‌ها است، افزود: اوراق مشارکت و صکوک نیز از جمله اوراقی هستند که در مسیر تأمین مالی برای پروژه‌های عمرانی کشور بسیار تأثیرگذار است. کارکرد اصلی اوراق مشارکت تأمین مالی پروژه‌های دولتی یا خصوصی مانند طرح‌های عمرانی، زیرساختی، اقتصادی و… است. امیدقائمی؛ عنوان کرد: اوراق صکوک نیز یکی از ابزارهای تأمین مالی در کشور است که مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی و ملموس است و دارنده صکوک مالک مشاع این دارایی‌‌‌ها می‌شود. با توجه به پشتوانه برای صکوک، امکان افزایش ارزش ورقه صکوک با توجه به نوسان ارزش اصل دارایی وجود دارد.

تعریف ابزارهای جدید مالی

وی در ادامه، توسعه تأمین مالی از طریق بورس را نیازمند ایجاد ابزارهای مالی جدید دانست و اظهار داشت: تنوع ابزارهای مالی در بازار منجر به جذب مخاطبان و سرمایه‌گذاران بیشتر خواهد شد. بنابراین، باید به دیدگاه عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان تنوع بخشیده و تغییراتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تأثیر مثبت داشته و جذب منابع برای پروژه‌های صنعتی و عمرانی را افزایش دهد. امیدقائمی؛ با بیان اینکه بازارسرمایه نقش بسزایی در جذب سرمایه و رشد اقتصادی کشور دارد، توضیح داد: این بازار با جذب نقدینگی‌های راکد و تزریق آن‌‌‌ها به بخش‌هایی که به سرمایه نیاز دارند، سبب افزایش گردش مالی و رونق می‌شود، بنابراین، ابزارهای مالی راهکاری برای انتقال منابع مالی از سرمایه‌دارانی که مازاد سرمایه دارند و مایل به سرمایه‌گذاری هستند، به کسانی است که به این منابع برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی یا فیزیکی نیاز دارند. وی با بیان این که پروژه‌های عمرانی نیازمند تأمین مالی بلندمدت است، یادآور شد؛ با استفاده از ابزارهای مالی در بازارسرمایه نقدینگی مازاد به سمت تولید هدایت شده و کاهش تورم را به دنبال دارد.