طلسم واگذاری می‌شکند؟

سرخابی‌ها مجدداً زیر چکش مزایده!

گروه اجتماعی- یکی از عجایب فوتبال ما این است که برای انجام کار درست باید زور بالای سرش باشد! مثلاً برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، فیفا وارد عمل شد و با تهدید تعلیق فوتبال کشورمان که از قضا یکی از سرگرم‌کننده‌‌ترین سرگرمی‌های مردمان ماست، توانست راهی برای ورود بانوان به استادیوم‌ها باز کند. فوتبالی‌ها به […]

گروه اجتماعی- یکی از عجایب فوتبال ما این است که برای انجام کار درست باید زور بالای سرش باشد! مثلاً برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، فیفا وارد عمل شد و با تهدید تعلیق فوتبال کشورمان که از قضا یکی از سرگرم‌کننده‌‌ترین سرگرمی‌های مردمان ماست، توانست راهی برای ورود بانوان به استادیوم‌ها باز کند. فوتبالی‌ها به خوبی فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما انتلرز یادشان هست؛ جایی که برای اولین بار بانوان توانستند در هیبتی زنانه (نه در پوشش مردانه) وارد ورزشگاه شوند. بعد از آن البته تا مدت‌ها قفل عدم ورود بانوان به ورزشگاه‌ها وجود داشت تا این که بالاخره فشارهای فیفا باعث شد تا قسمتی از ورزشگاه‌ها برای ورود بانوان باز شود. حال در داستان خصوصی‌سازی تیم‌ها نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا با اعمال فشار و تهدید می‌خواهد تا هر جور شده یکی از آرزوهای قدیمی هواداران استقلال و پرسپولیس را برآورده کند تا این دو تیم بعد از دهه‌ها خصوصی شوند! در واقع این بار هم چوب کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث تحرک مسئولان شده واِلا این دو تیم معلوم نبود چه زمانی خصوصی می‌شدند. البته لازم به ذکر است که تمامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ادوار مختلف قول خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را داده بودند اما جز برگزاری چند مزایده به ظاهر صوری چیزی عاید هواداران سرخابی نشده و همچنان طلسم واگذاری این دو تیم شکسته نشده است! کنفدراسیون فوتبال آسیا این بار پنجم اردیبهشت را موعد نهایی خصوصی‌سازی این دو غول فوتبال ایران و آسیا اعلام کرده و تهدید کرده که در صورت خصوصی نشدن از رقابت‌های آسیایی حذف خواهند شد؛ اتفاقی که سال قبل هم افتاد و استقلال نتوانست در مهم‌ترین جام باشگاهی آسیا حاضر شود و حذف شد!

سرخابی‌ها مجدداً زیر چکش مزایده!

اولین باری که بحث مزایده سرخابی‌‌‌ها به انجام رسید مربوط به دولت قبل بود؛ جایی که بنا به دستور وزارت ورزش وقت، دو غول سنتی فوتبال ایران یعنی استقلال و پرسپولیس قرار شد از طریق مزایده به فروش برسند. در همین راستا سازمان خصوصی‌سازی مأمور انجام این مهم شد و در این راستا چهار مزایده برگزار شد که البته هیچ‌کدام از آن‌‌‌ها نتیجه خاصی در بر نداشت تا مجدداً سرخابی‌‌‌ها به بدنه دولت برگردند. اما این پایان کار نبود و پس از مدتی باز هم مجوز واگذاری سرخابی‌‌‌ها صادر و در حالی که دولت قبل آماده برگزاری پنجم بود، مجلس حکم به واگذاری سرخابی‌‌‌ها از طریق بورس داد. این امر به دولت فعلی واگذار شد و تاکنون ۱۰ درصد از سهام سرخابی‌‌‌ها به فروش رفته است. طی هفته‌های اخیر همه در انتظار نهایی شدن بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش‌خصوصی بوده‌اند تا بالاخره این دو باشگاه از سایه مالکیت مشترک خارج شده و مشکلی برای دریافت مجوز حرفه‌ای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نداشته باشند. از بانک ملت و تجارت به‌عنوان جدی‌‌ترین مشتریان پرسپولیس و استقلال یاد می‌شود. حالا وزیر اقتصاد و دارایی در نشست خبری دیروز (سه‌شنبه) خود، به سؤالی درباره روند واگذاری سرخابی‌‌ها پاسخ داده است. سیداحسان خاندوزی؛ می‌گوید: با توجه به اینکه مصوبه پیشین مربوط به واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس در اسفندماه مورد تأیید هیئت واگذاری قرار نگرفت، این موضوع مجدد در هیئت وزیران مطرح گردید. او گفت: بنا شد که آگهی مزایده جدیدی منتشر شود تا از طریق شرکت‌های تابعه بانک‌های غیردولتی، این اتفاق رخ دهد. منتظر هستیم تا مراحل تشریفات قانونی مربوط به واگذاری این باشگاه‌ها طی شود. سخنگوی اقتصادی دولت، در پایان اضافه کرد: بعد از خاتمه آن ایام، مشخص می‌شود که چه شرکت‌ها و یا بانک‌هایی برای این مزایده ثبت نام کرده‌اند و بعد از آن اهلیت و شرایط قانونی بررسی می‌شود و وارد مرحله نهایی آن قرارداد خواهیم شد.