آشتی مردم با اماکن تاریخی و میراث فرهنگی؛ رونق گردشگری با ۶ میلیون گردشگر!

گروه اجتماعی- نوروز به پایان رسید اما آمارهایی که ایرانیان از اماکن تاریخی و میراث فرهنگی کشورمان داشتند، امید تازه‌ای را در بخش گردشگری رقم زده است. کشورمان دارای هزاران هزار ابنیه تاریخی و فرهنگی است. پشت سرمان تاریخی از شکوه و عظمت قرار دارد که در صورت پرداختن و جهانی شدنش می‌تواند انقلابی را […]

گروه اجتماعی- نوروز به پایان رسید اما آمارهایی که ایرانیان از اماکن تاریخی و میراث فرهنگی کشورمان داشتند، امید تازه‌ای را در بخش گردشگری رقم زده است. کشورمان دارای هزاران هزار ابنیه تاریخی و فرهنگی است. پشت سرمان تاریخی از شکوه و عظمت قرار دارد که در صورت پرداختن و جهانی شدنش می‌تواند انقلابی را در بخش گردشگری به وجود آورد. کشورمان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب دارای اماکن و میراثی تاریخی است که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد اما مسأله‌ای که در نوروز امسال اتفاق افتاد نسبت به نوروز سال‌های پیش این بود که میزان علاقمندی مردم به آثار باستانی و تاریخی ایران به چشم‌شان آمد تا براساس آمار بیش از شش میلیون نفر به بازید از اماکن تاریخی و میراث فرهنگی کشورمان رهسپار شوند. این ثبت آمار بالا درحالی رقم خورد که ما همزمانی تعطیلات عید نوروز و ماه رمضان را هم داشتیم و بالاخره احتمال می‌رفت که از فرصت تعطیلی عید نوروز استقبال خوبی صورت نگیرد اما علاوه بر اینکه شهرهای مذهبی مانند مشهد میزبان ۹ میلیون و ۷۰۰ مسافر بود، حافظیه شیراز نیز با ثبت بالغ بر ۳۴۵ هزار بازدیدکننده در سرلیست اماکن پربازدید تاریخی قرار گرفت. می‌توان گفت؛ مردم هرکدام بنا به سلیقه و نیاز خود به یک نقطه از کشور سفر کرده بودند و تجمع مسافر و گردشگر تنها در یک نقطه از کشور صورت نگرفته است.

آمار بازدید از آثار تاریخی و موزه‌ها در نوروز

روابط‌عمومی وزارت میراث فرهنگی، از ثبت شش میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۲۴ نفر بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش این وزارتخانه از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ خبر داد. آثار تاریخی استان فارس با ثبت یک‌میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۲۲ نفر، بیش‌ترین بازدیدکننده را داشته است. براساس پایش انجام شده از آمار در مدت زمان در نظر گرفته شده، پس از فارس، استان‌های اصفهان (۵۵۶ هزار و ۶۶۱ نفر)، تهران و موزه‌های ستادی (۳۶۹ هزار و ۹۵۰ نفر)، خوزستان (۲۲۷ هزار و ۴۰۱ نفر)، خراسان‌رضوی (۱۹۵ هزار و ۵۷۳ نفر)، کرمانشاه (۱۶۳ هزار و ۵۹۴ نفر)، کرمان (۱۵۵ هزار و ۶۴۱ نفر)، آذربایجان‌شرقی (۱۱۳ هزار و ۴۰۷ نفر)، لرستان (۱۰۷ هزار و ۶۰۷ نفر) و همدان (۱۰۵ هزار و ۱۴۶ نفر) دارای بیش‌ترین میزان بازدیدکننده هستند. در میان موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی در سراسر کشور از لحاظ بیش‌ترین تعداد بازدیدکننده هم حافظیه با ۳۷۸ هزار و ۱۵۱ نفر، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. پس از آن تخت جمشید با ۳۱۱ هزار و ۵۱۴ نفر، سعدیه با ۲۲۳ هزار و ۳۱۴ نفر، مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با ۱۴۹ هزار و ۴۹۸ نفر، ارگ کریم‌خانی با ۱۴۰ هزار و ۹۶۳ نفر، باغ فین با ۱۳۲ هزار و ۸۴۰ نفر، کاخ‌موزه چهلستون با ۱۲۳ هزار و ۶۶۱ نفر، پاسارگاد با ۱۲۳ هزار و ۶۰۲ نفر، عمارت عالی قاپو با ۱۱۳ هزار و ۹۳۲ نفر و سازه‌های آبی شوشتر با ۱۱۱ هزار و ۱۳۹ نفر قرار دارند. از لحاظ بیش‌ترین میزان فروش بلیت موزه و اماکن فرهنگی به ترتیب مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، مجموعه میراث جهانی تخت‌جمشید، حافظیه، مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، سعدیه، باغ‌فین، ارگ کریم‌خانی، کاخ موزه چهلستون و قلعه فلک‌الافلاک قرار دارند.